Gå til innhold
Hundesonen.no

Virus

Nirm

Recommended Posts

Jeg har fått virus på ene maskina mi. Gudene veit hvordan, siden jeg ikke trykker på masse rare ting her og der.

Viruset sperrer windows sikkerhets opplegget mitt, lar meg ikke bruke FF eller IE og det taes ikke av virusprogrammene mine. I tillegg så ser det ut som windows update opplegg, men jeg ser jo at det ikke er det. Er av typen som påstår at maskina mi er full av drit og skal ha meg til å trykke videre på linker (aner ikke hva jeg kommer til da, jeg har ikke trykket).

Greit nok det, for jeg veit hva det heter og hvor det ligger på maskina. Problemet er at denne filen er skjult, og jeg får ikke sett den slik at jeg får sletta den, selv om jeg har valgt for å vise skjulte filer og mapper. Så er det noen mulighet for at jeg kan bli kvitt denne driten uten å reinstallere alt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat ut som det jeg har fått på maskina mi... men det har i tillegg satt virusprogrammet mitt ut av funksjon også. Men jeg aner ikke hvordan jeg fjerner det... Mulig Anette&Amiga har et tips eller tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blokkerer Malwarebyte programmet mitt, men ikke virusprogrammet, sikkert fordi jeg har to separate programmer der.

Forbanna irriterende å sitte å se på den fila og ikke få den sletta. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri Aldri Aldri ha to antivirusprogrammer på samme maskin...

er det ikke noen PCguruer rundt der du bor?

Lite PC-fixe-firma..?

Dette er ikke noe man kan fikse med en forumpost liksom.. :P

Det kan fjernes, men det er nok faktisk enklere å formatere,

vertfall om du har mulighet til å sikkerhetskopiere filene siden pcn fungerer enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man aldri ha det?

Jeg tror også jeg har noe virus på maskinen min :S men virusprogrammet finner det ikke, men den klarer ikke å oppdatere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke noen PCguruer rundt der du bor?

Lite PC-fixe-firma..?

Dette er ikke noe man kan fikse med en forumpost liksom.. :P

Det kan fjernes, men det er nok faktisk enklere å formatere,

vertfall om du har mulighet til å sikkerhetskopiere filene siden pcn fungerer enda?

Pft. Jeg har fått fjerna virus før jeg via sonen, så det så. :P (Dette er andre gangen jeg har virus)

Men jeg har ett virusprogram og et som fjerner trojanere og slikt. Og det har nå fungert evig så lenge nå. Så hvorfor skal jeg ikke kunne ha det? Det virusprogrammet er noe han gurududen installerte for meg da den krasja...

Dessuten trur jeg at jeg har funnet løsning på hvordan fjerne det manuelt nå, så det skal jeg sjekke ut i kveld. Om ikke har jeg et firma som fikser maskina for en 500 lapp jeg leverer hos. Men så skal jeg klare selv da. :P Skal si i fra hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10% av de oppdragene jeg har er relatert til tull med antivirus...

Folk installere flere antivirus uten å avinstallere det gamle...

Når to eller tre antivirus begynner å krangel og beskylde hverandre,

så fører det til forskjellige merkelige problemer..

En vanlig en er at pcn går inn i en evig restart-loop. :rolleyes2:

Og ikke for å snakke om hvor treg de kan bli når to antivirus skal gjøre samme jobben hele tiden på de samme filene og sjekke de samme mailene og oppstarten osv...

PCn kom med Norton, prøveperioden løper ut, folk installere noe annet = problemer,

da norton fortsatt ligger der å er sinna...

Ha et godt antivirusprogram.. Ikke to...

(Spyware, malware, ol programmer i tillegg går greit, men ikke "hoved"-antivirus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man aldri ha det?

Jeg tror også jeg har noe virus på maskinen min :S men virusprogrammet finner det ikke, men den klarer ikke å oppdatere seg.

Fordi det er pointless og de øverkjører hverandre og du ender med en treg PC som egentlig ikke beskytter noe? Kjøp heller et ordentlig ett enn å rote rundt med freeware er min erfaring og tips.

Altså Nirm, for å gå tilbake til tråden. Klarer du å se noe av hva det kan hete? programmet som popper og maser?

det som ofte kan være en løsning er å starte i sikkerhetsmodus og lete litt, i sikkerhetsmodus starter bare windows komponenter og man kan ofte da finne viruset og få fjernet det. Ev ta sikkerhetskopi av ting også reinnstallere. Som regel kan man fjerne virus ol men lettest er å bare reinnstallere :whistle:

Det er gaaaanske mange programmer du kan bruke til å søke opp og se om de får tak i viruset som du får på minne penn ol, men som Tore sier, dette er lettere når man har PC-en forran seg enn å prøve over en forum post.

Jeg ville prøvd meg i sikkerhetsmodus først og sett om du kan finne noe merkelige filer eller om kanskje ad aware eller andre programmer klarer å ta å finne det. Også avinnstaller et virus program, som Tore og jeg nevner, det gjør det bare verre.

Om du ikke får det til etc kan jeg alltids komme innom en dag og se på det.

Om du får tak i hva navnet på prosessen som er viruset heter eller noe ala hva det heter så post her så kanskje vi finner noe ut om det.

Men jeg var borti nesten samme problem som det du beskriver for en ukes tid siden på jobb og tilslutt reinnstallerte vi etter jeg tok en ekstern harddisk og reddet alt av filer, da vet vi iallefall alt blir borte.

Tore: bare 10% ? :P så lite da.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fjernet viruset nå. Fikk "oppskriften" på fest igår faktisk. :P

Laget en ny brukerkonto på PCen, der fungerte alle programmene som de skulle. Malwareantibyte, IE og FF. Kjørte Malware programmet, det fant problemet og jeg fikk fjernet det. Og problemet forsvant.

Eneste problemet nå, er at jeg ikke får kjørt exe filer på denne brukerkontoen, så jeg får ikke reinstallert Malwareprogrammet eller FF. Av en eller annen merkelig grunn fungerer IE, men ikke FF og ikke Malware programmet (som var de tre programmene viruset blokkerte). Jeg får opp boksen "velg programmet som skal brukes til å åpne denne filen". Så noen ideer hvordan jeg fikser den biten?

Og jeg har jo ikke to virusprogram, så det er jo ikke det som er problemet. Men et virus som lata som om det var et virusprogram...

Edit: Var et program som lekte at det var Vista Home Security, og fila het vhq.exe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fjernet viruset nå. Fikk "oppskriften" på fest igår faktisk. :P

Laget en ny brukerkonto på PCen, der fungerte alle programmene som de skulle. Malwareantibyte, IE og FF. Kjørte Malware programmet, det fant problemet og jeg fikk fjernet det. Og problemet forsvant.

Eneste problemet nå, er at jeg ikke får kjørt exe filer på denne brukerkontoen, så jeg får ikke reinstallert Malwareprogrammet eller FF. Av en eller annen merkelig grunn fungerer IE, men ikke FF og ikke Malware programmet (som var de tre programmene viruset blokkerte). Jeg får opp boksen "velg programmet som skal brukes til å åpne denne filen". Så noen ideer hvordan jeg fikser den biten?

Og jeg har jo ikke to virusprogram, så det er jo ikke det som er problemet. Men et virus som lata som om det var et virusprogram...

Edit: Var et program som lekte at det var Vista Home Security, og fila het vhq.exe

Godt det løste seg og bra du la ut filnavn, da kan jeg ved en senere anledning om jeg støter på problemet finne det igjen her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...