Gå til innhold
Hundesonen.no

Stellevaner?


Enits

Recommended Posts

Jeg har ikke vært hos tannlegen siden jeg var 15. 7 år siden iår... Og jeg VET jeg må ditt, men får virkelig panikk bare ved tanken på det :icon_cry: Og tro meg- Mye er prøvd. Har til og med vært med på et prøve prosjekt her i Tønsberg for folk med tannlege skrekk, med psykolog, samtalegrupper ( :lol: ) Osv, men enda så klarte jeg bare ikke å bestille en tannlege time og gjennomføre den, det er helt ****** :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Få mutter'n din til å gjøre det Lill. ;) Jeg har også tannlegeskrekk, men jeg MÅTTE egentlig gå, men jeg tok aldri telefonen dit selv. Hadde en piercing i tungen som ødela en bit av tannen min, og det begynte å gjøre vondt to år etterpå ... mamsen ringte, and all is well! Hun måtte jammen værsågod å bli med også, tenk. I en alder av 23. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mutter'n din til å gjøre det Lill. ;) Jeg har også tannlegeskrekk, men jeg MÅTTE egentlig gå, men jeg tok aldri telefonen dit selv. Hadde en piercing i tungen som ødela en bit av tannen min, og det begynte å gjøre vondt to år etterpå ... mamsen ringte, and all is well! Hun måtte jammen værsågod å bli med også, tenk. I en alder av 23. :lol:

Huff de har prøvd. Bestilt time på time, pappa har sagt han betaler tannlegen om jeg drar og i en periode når jeg var 18-19 sa han at han betalte MEG også for å dra ditt :lol: Jeg endte med å dra første gangen, men fikk totalt panikk med gråteanfall og det som var når jeg satt i stolen, tiltross for at jeg fikk to piller en time før som skulle gjøre meg sløv :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff de har prøvd. Bestilt time på time, pappa har sagt han betaler tannlegen om jeg drar og i en periode når jeg var 18-19 sa han at han betalte MEG også for å dra ditt :lol: Jeg endte med å dra første gangen, men fikk totalt panikk med gråteanfall og det som var når jeg satt i stolen, tiltross for at jeg fikk to piller en time før som skulle gjøre meg sløv :rolleyes2:

Oih, da er du nok verre enn meg. Jeg kan nesten få panikkanfall av å bare snakke om å måtte gå til tannlegen, jeg. Da jeg bodde i Bergen, ville pappsen til sambo betale tannlegen for meg mot at jeg gikk dit snarest. But nope! Går ikke, ville ikke, kunne ikke. Men det blir faktisk bare verre etterhvert som man utsetter det, og en eller annen gang, så må du ... og tenk om du baaare hadde gjort det ti år tidligere da i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært hos tannlegen siden jeg var 15. 7 år siden iår... Og jeg VET jeg må ditt, men får virkelig panikk bare ved tanken på det :icon_cry: Og tro meg- Mye er prøvd. Har til og med vært med på et prøve prosjekt her i Tønsberg for folk med tannlege skrekk, med psykolog, samtalegrupper ( :lol: ) Osv, men enda så klarte jeg bare ikke å bestille en tannlege time og gjennomføre den, det er helt ****** :icon_cry:

Huff de har prøvd. Bestilt time på time, pappa har sagt han betaler tannlegen om jeg drar og i en periode når jeg var 18-19 sa han at han betalte MEG også for å dra ditt :lol: Jeg endte med å dra første gangen, men fikk totalt panikk med gråteanfall og det som var når jeg satt i stolen, tiltross for at jeg fikk to piller en time før som skulle gjøre meg sløv :rolleyes2:

Oih, da er du nok verre enn meg. Jeg kan nesten få panikkanfall av å bare snakke om å måtte gå til tannlegen, jeg. Da jeg bodde i Bergen, ville pappsen til sambo betale tannlegen for meg mot at jeg gikk dit snarest. But nope! Går ikke, ville ikke, kunne ikke. Men det blir faktisk bare verre etterhvert som man utsetter det, og en eller annen gang, så må du ... og tenk om du baaare hadde gjort det ti år tidligere da i stedet.

hjelper lite at noen andre bestiller timen, for jeg går i mange DAGER å gruer meg, blir helt i oppløsning, også har du selve finalen å KOMME seg dit!

Jeg var flink ifjor og gikk masse og fikk beroligende, men det ødela jo alle dager før og den dagen.

Men jeg er rar og går selvom jeg overhodet ikke vil og vil heller legge meg ned å grine i veien :P Men jeg bruker masse krefter på å prøve å holde meg selv igjen :P

Tannleger er noe herk :aww:

(iallefall min som bare holdt meg fast og borret uten bedøvelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hatt hull, ikke engang etter jeg hadde regulering, og på den tiden var jeg veldig dårlig til å pusse tenner. Er faktisk blitt mye flinkere bare det siste året, til å pusse hver kveld. Hender fortsatt at jeg glemmer det av og til, men.

Iallefall, aldri hatt hull, og aldri hatt noe tannplager, utenom reguleringen og at jeg måtte trekke noen tenner pga for liten plass i kjeven. :P (de sto så og si uttapå hverandre, disse tennene mine..)

Men, jeg har hørt, ett eller annet sted, at folk som naturlig har gulaktige tenner, har sterkere tenner enn de som har hvite? Og har fått det bekreftet flere steder, sjefen min f.eks har hvite tenner og har hatt masse hull, mamma har hvite tenner og har hatt masse hull, stefaren min har gule og har aldri hatt hull, osv osv. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så må noen bestille tannlegetime og ikke si noe, og avtale å dra på besøk til noen den dagen med deg, og så poff så er du hos tannlegen! hehe, da slipper du å grue deg og blir kastet ut i det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannpuss: ca 1 g om dagen, og da som regel før jeg skal ut døra.... Hender det år en dag uten tannpuss, men da er det om regel fordi jeg tilbringer mer eller mindre hele dagen i sofaen eller under dyna :P

Da jeg bodde hjemme og gikk på skolen pusset jeg to ganger om dagen, og hadde alltid hull da jeg var hos tannlegen ca 1 g pr år.

Fra jeg var 18-25 var jeg ikke hos tannlegen i det hele tatt, og hadde vel kanskje 1 hull når jeg dukket opp der igjen. Etter det har jeg vært hos tannlegen 1 g pr år (minus i fjor) og ikke hatt et eneste hull. (bortsett fra ei plombe som falt ut). Så jeg vet virkelig ikke hva jeg skal tro ang tannpuss jeg :S

Hudkrem: I ansikt? Kun når jeg blir tørr. Det samme gjelder på armer og bein. Resten av kroppen? Den sjeldne gangen sambo masserer meg :P

Sminke: Aldri

Napping av bryn: Når det trengs

Shaving: Under armer og legger når jeg har tid i dusjen. Så mer eller mindre hver gang jeg dusjer.

Dusjer: Ca annenhverdag, og vasker håret hver gang. Oftere om jeg skal ut på noe spesielt (jobb, selskap eller lignende), eller har vært ute på noe som gjør at jeg stinker (eller fryser kvakk ihjel :P)

Ansikt: Vaskes når jeg dusjer. Aldri eller. Renser kanskje 1-2 g i året, og da bare fordi jeg får lyst :P

Hva skjer med manglende tannpuss her a? Hvor ofte er folk hos tannlegen egentlig? Og hva får man av beskjed der?

Får ikke beskjed om noe spes hos tannlegen faktisk.

Man trenger ikke pusse mer enn en gang om dagen, men med tanke på hvor ekstremt grusomt det er å kjøre kollektivt om morran mens folk puster ut sine egne stanker uten tanke på stakkars, arme sjeler som er litt sensitive på kroppslukter, så bør man om ikke av hensyn til seg sjøl, i alle fall av hensyn til omgivelsene, gidde å pusse tenna om morran, altså!

Jammen godt jeg ikke kjører kollektivt da.... :rolleyes2:

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...