Gå til innhold
Hundesonen.no

Helseattest

TollerValp

Recommended Posts

VI får kanskje en tollervalp til sommeren, men det er slik at vi ikke kan få den før en uke senere enn da de skal selges. Oppdretteren tar jo med valpene til vetrinæren for å sjekke de, og får en helseattest, og den varer i en uke. Når vi får valpen har alltså helseattesten gått ut. Har dette noe å si? Hvorfor er det sånn at den bare gjelder i 7 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om at oppdretter skaffer oppdatert veterinærattest til dere henter valpen.

Den har begrenset gyldighet fordi valpen kan bli syk senere, og det er derfor ikke riktig at den skal ha ubegrenset varighet. Det kan bli en sak for eksempel i forhold til forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er slik at hun ikke har mulighet til dette, er det viktig?

Jeg ville da for det første spurt hva det er som gjør at oppdretter ikke har mulighet til det, det er en enkel affære hos veterinær.

Dernest må en vurdere sannsynligheten for at hunden blir syk eller skadet (eller dør brått) kort tid etter levering, slik at en trenger attest på at hunden var frisk i en forsikringssak med karenstid.

En annen tvist kan for eksempel være spørsmål om refusjon av valpepris fra oppdretter ved testikkelmangel eller bittfeil, som har endret seg etter at valpeattesten ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vell mere jobb, kanskje. Jeg kan spørre i mailen ;) Takk for svar ;)

Det er mer jobb for en oppdretter å beholde en valp en ekstra uke uansett, så litt fra eller til burde ikke spille noen rolle.

Jeg er spontant skeptisk til oppdrettere som alltid søker letteste utvei, men nå kjenner jeg selvfølgelig bare en brøkdel av denne historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Emma, jeg ville også bedt om en oppdatert helseattest. Da jeg skulle hente min tollervalp for noen år siden var jeg nesten en uke senere ute enn førstemann, men jeg fikk allikevel en nyere helseattest. :)

Også lurer jeg (selvfølgelig) på hvor du skal ha valp fra? *nerd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen jeg var og hentet Amiga var vi hos vet og fikk chip og hun skrev helseattest.

Ekstra jobb, ja kanskje, men hvorfor ikke gjøre det? Det tok oss en halvtime kjøretur bare. Enig med Emma og miriam forsåvidt jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg NKK er den nå gyldig i 14 dager, så det er jo ingen fare..

Ellers ville jeg vel sagt at man hadde to valg - enten sørger oppdr. for en attest til på valpen som skal leveres senere.

Eller så dropper man det, og leverer valpen med samme attest som resten av kullet har, selv om den kanskje har gått "over tiden" med et par dager. Dette er nok den mest normale løsningen, vil jeg tro. Vet'en ser troligvis ikke noe mer på valpen en uke senere, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere oppdrettere operere med helseattester "ikke eldre enn 10 dager" eller til og med 14 dager. Sikkert for å ha en buffer i forhold til henting osv. Står det i kontrakten, eller på hjemmesiden til oppdretter at valpen skal leveres med helseattest ikke eldre enn 7 dager, så skal den heller ikke være det. Mine valper ble hentet over et tidsrom på mer enn en uke, og dermed var det noen valper som fikk oppdatert helseattest. Hvis det skal være et poeng i forhold til forsikring, ville jeg sjekket nøye opp i hva forsikringsselskapet krever. Sier de at 10 dager er greit, så ville jeg gitt litt slækk, sier de 7, ville jeg stått på krava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er ift til forsikrings selskapet ikke vesentlig når valpen blir hentet, men når den blir kjøpt. Jeg solgte en tispe 3 uker før hun ble hentet, da var det ikke nødvendig med ny helseattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte i den andre tråden om dette. NKK sier vel 14 dager nå i sine etiske retningslinjer. Så forsikringsselskapet forholder seg vel til dette også, håper jeg.

Og tja - vet ikke hvor mange av dere som har vært hos en vet. for å få en slik attest på et kull. OG hvor mange som ringer uka etter og vil ha en mere oppdatert attest - tror dere at vet'en sjekker valpen nok engang? Eller tror dere at man får en slik bare ved å "stikke innom"?

Om den er 7 eller 10 dager gammel sier det dessverre INGENTING om hundens helse (såfremt den ikke allerede da stadfester noe alvorlig galt, såklart).

Vil man vite slikt tar man med seg valpen sin til sin egen veterinær (eller en man stoler på) umiddelbart etter at man har hentet den.

Det er den eneste måten å "sikre seg" (så godt det går i alle fall).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...