Gå til innhold
Hundesonen.no

Hostende hund


Bisk

Recommended Posts

Hei!

Hunden min begynte i natt å hoste. Det har han holdt på med hele dagen, men han har hatt en pause på rundt 30 minutter flere ganger i løpet av dagen.

Jeg var ute og gikk en kort tur med ham istad, og han hostet ikke da han var ute, men da jeg skulle hente ham for å gå tur med ham, fikk han et skikkelig hosteanfall.

Det er tørrhoste, og det kommer opp hvitt skum/slim.

Han har susing i hjertet, men det har ikke noe med det å gjøre tror jeg, for dette kom veldig plutselig, og når han har hostet pga hjertet før, har det vært veldig kort, mer harking.

Kan det være kennelhoste kanskje?

Vi skal se det an i et par dager, og hvis det ikke er bedre i morgen, ringer vi veterinæren for å få en time til undersøkelse, men jeg ville bare spørre om noen har noen ideer om hva det kan være!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kennelhoste for tiden ja, og det kan høres ut som om det er det hunden din har fått. Hold den unna andre hunder en stund; enten til du har funnet ut hva det er (og at det ikke er kennelhoste/noe smittsomt), eller til hunden har vært symptomfri (hostefri) en uke eller to. Ikke la den snuse på andre hunder, og ikke la den drikke av samme skål som andre hunder. Ikke møt opp på noen trening eller treff osv sammen med andre hunder. Den skal være i "karantene". :wub:

Vanligvis går det over av seg selv, men følg med så at hunden din ikke blir veldig dårlig. God bedring til bisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Huldra!

Pleier aldri å la ham hilse på andre hunder faktisk, så det er litt rart at han har blitt smittet da i så fall.

(Han har ikke lært seg å hilse ordentlig, så andre hunder blir alltid sinna på ham, så det er like greit å holde ham unna andre hunder!).

Vi ser det an til i morgen, og hvis han fortsatt hoster, blir det veterinærtur.

Må vel en tur uansett snart og gi ham en vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Huldra!

Pleier aldri å la ham hilse på andre hunder faktisk, så det er litt rart at han har blitt smittet da i så fall.

(Han har ikke lært seg å hilse ordentlig, så andre hunder blir alltid sinna på ham, så det er like greit å holde ham unna andre hunder!).

Vi ser det an til i morgen, og hvis han fortsatt hoster, blir det veterinærtur.

Må vel en tur uansett snart og gi ham en vaksine.

De gir ikke vaksiner til syke hunder forøvrig :)

Amiga hadde kennelhoste vaksinen men ble fortsatt syk, fikk hostedempende piller og antibiotika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var hos veterinæren idag (jeg maste om å dra til vet'en, men de ville vente og se det an!), og det viste seg at lungene osv var helt i orden (tok røntgenbilde av lungene osv). Hjertet var også OK.

Men det veterinæren fant ut var at han hadde smale luftveier eller noe. At "bruskringene" som sitter i luftrøret var klemt sammen, noe som visstnok ikke var helt uvanlig på små hunder.

Tror det heter "collapsed trachea".

Så derfor ble han sykere og mer tett enn andre "vanlige" hunder når han fikk virusinfeksjon. Hun regnet med at det er en virusinfeksjon, men hvis han blir veldig dårlig, kunne det være bakterieinfeksjon.

Han har nå hostet i ca 2 uker, og han har fått hostedempende tabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...