Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôringstider og antall måltider

Bell

Recommended Posts

Jeg har en bc på ca 10 mnd'er. Hun veier ca 16 kg. Vi gir henne et måltid tidlig på dagen og et måltid i 6 tiden. Vi gir henne Specific (tørrfôr).

Hun spiser gjerne ikke frokosten sin hvis ikke jeg også sitter og spiser frokost. Jeg lurer litt på hva det kommer av? Bør vi gå over til å gi henne mat en gang om dagen nå?

Og så lurer jeg på hvor lenge jeg bør vente med å ta henne med på tur etter at hun har spist? iforhold til magedreining osv..

Fram til nå har vi timet foringen til etter morgentur og formiddagstur.. så da får hun seg som regel en god lur etter å ha spist. Men f.eks. i dag så ventet hun med å spise til jeg kom hjem. Og jeg vil gjerne gå tur nå, men så vet jeg ikke om jeg har ventet lenge nok.

Det er første hunden min så jeg er litt usikker på det her. Vil helst ikke gjøre noe feil.

Takk for svar :ahappy:

Edit: La til litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt synes jeg du skal fortsette å fôre 2 ganger pr. dag, det er den beste måten for hunden også som voksen. Personlig er jeg ikke tilhenger av å la maten stå framme mer enn ca. 15 minutter før jeg tar den vekk. Det er den beste måten å lære hunden å spise når den får mat. Da har man bedre kontroll på når den spiste ift. magedreining. Når det gjelder hvor lenge man skal vente med tur før og etter fôring, så er det en god regel å vente ca. 1 1/2 time. Da minsker man faren for problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vår BC var ikke noe flink til å spise til før i tiden/da hun var unghund og jeg bekymret meg. Snakket med vetrinær som har mye med BC å gjære og hun sa at dem godt kunne finne på å være hobby anorektikere fram til dem ble ca 1,5 år så ble det bedre. BC vår spiste det ene måltidet og ikke det andre. Hun ble servert to ganger om dagen og fikk være alene med måltidet i ca ti minutter. VÅr hadde lett for å passe på måltidet så det var lettest å spise når hun fikk de ti minuttene for seg selv. Vår er også utrolig fører var når hun spiser. Så jeg ville servert maten og gitt hunden ro og forutsigbarhet rundt maten. Gitt henne mat to ganger om dagen i ca ti minutter hver gang. Vår har hatt det godt på den maten hun fikk i seg og hun spiste nesten bare et måltid i oppveksten.

Tur etter mat er jo litt ann på hvaslaks tur. Er det tur i leieband så har jeg gått når det passer er det tur med friløping/syklig/trekking jobbing så har jeg fint ventet en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bc på ca 10 mnd'er. Hun veier ca 16 kg. Vi gir henne et måltid tidlig på dagen og et måltid i 6 tiden. Vi gir henne Specific (tørrfôr).

Hun spiser gjerne ikke frokosten sin hvis ikke jeg også sitter og spiser frokost. Jeg lurer litt på hva det kommer av? Bør vi gå over til å gi henne mat en gang om dagen nå?

Kanskje du kan gi henne mat som smaker henne bedre? Maten går som regel kjapt unna da. :)

Bare et forslag i kassa. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel snart vært innom 5 fortyper, men jeg er konsekvent og tar det vekk, også får hun heller til kvelden. Men borderen vår hjalp det å røre ut litt leverpostei i tørrforret f.ex. med Amiga så må jeg bare bytte for til vi finner et hun liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan gi henne mat som smaker henne bedre? Maten går som regel kjapt unna da. :P

Bare et forslag i kassa. :P

Jeg har tenkt på det, men jeg vet ikke helt om det er det at hun ikke liker maten som er problemet. Frem til nå så har hun slukt maten når jeg har satt den frem. Hun virket superfornøyd når vi byttet fra Eukanuba til Specific (pga allergi, hun tåler mest sannsynlig ikke kylling) Men kanskje hun er gått lei. Hun har fullført nesten en hel 15 kg sekk snart.

Jeg kan prøve å bytte et av måltidene med V&H. Har gått og tenkt på det en stund, men ville vente til magen var helt i orden igjen :)

Lijenta: Åh, det har jeg aldri hørt før. Glemmer å spørre når jeg treffer på andre med bc. Da kan jeg kanskje slappe litt mer av. Hun får ro når hun spiser - i den forstand at ingen er borti henne eller henvender seg til henne når hun skal spise. Enten sitter jeg noen meter unna eller så er jeg i et annet rom og styrer med noe. Hun har aldri voktet på maten sin og jeg siden jeg har sett at hun er "flinkere" å spise hvis jeg også spiser så har det blitt en vane. Men det er kanskje ikke helt heldig at det er sånn.. Det her gjelder kun frokosten. Middagen går som regel ned på høykant.

Nighthawk: Ok, det var det jeg også trodde. At 2 måltider var greit for å unngå problemer altså. Jeg skal begynne med å ta vekk maten hvis hun ikke har spist innen ca 15 min.

Anette&Amiga: Jeg rører litt leverpostei inn i fôret de gangene jeg vil forsikre meg om at hun spiser med en gang :P

Fra nå av skal jeg ha 1-1,5 timer som ventetid før vi drar ut på lengre turer/herjing etter at hun har spist.

Tusen takk for tips og råd :) Kjekt å ha en tråd å se i hvis det er noe jeg glemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her var det san at BC spiste om morgenen men ikke om kvelden.

Passe på trenger ikke være mer voldsom enn at hun stirrer på maten. Ro mtte vi helt ned til å gi henne ti min i buret og være alene med maten. Nå er damen 2,5 år og spiser det meste hun får. hender hun prøver seg på at dette er ikke godt. Hun får V&H på kvelden og tørrfor om morgenen og fant ut at hun skulle teste oss og ta en og en kule og tygge dem sakte utenfor skålen. med litt tolmodighet sluttet hun med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, nei Bell ser ikke på maten. Hun er opptatt med altmulig annet. Virket litt som at hvis jeg spiser så kommer hun på at kanskje hun skulle ha spist litt også..

Det hender at hun tar en munnfull av tørrfôrkulene og legger de på teppet sitt. Og så spiser hun en om gangen før hun henter en ny munnfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vi ventet det ut men måtte vente lenge med det å passe på følge med på alt annet. Men det å ta en og en kle gikk fort over når hun ikke fikk noe alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...