Gå til innhold
Hundesonen.no

Gulping etter måltid

Anette

Recommended Posts

Skrevet

I det siste så har Amiga begynt gulpe så etter hun har spist. Hun får V&H med vann rørt til grøt (bare blitt en vane) og hun bruker ok tid på å få det i seg. Deretter tusler hun ofte og legger seg, men stadig vekk hører jeg hun gulper, ser ut som hun spyr,bare hun svelger det igjen.

mamma kommenterte at dette skjedde når hun foret også, og det skjedde igår et par timer etter foring.

Hva kan forårsake dette? Som jeg nevnte spiser hun overhodet ikke fort, hun kaster seg ikke over maten med noe som helst iver, hun spiser den i ro og mak og tusler for å slappe av.

Er det noe annet som kan være galt?

Guest lijenta
Skrevet

mindre vann kanskje, jeg vet i hvertfall at blir det for mye vann i magen så gulper jeg fort.

• 2 weeks later...
Skrevet

Hva skal jeg gjøre med det? Hva kan jeg si til en ev vet?

:)

Jeg synes i alle fall du skal ta det opp med en veterinær, og da forteller du akkurat det du opplever. Veterinærer skal være trent til å ta imot informasjon og tolke den. Lurer de på noe, spør de (forhåpentligvis). Det kan høres ut som megaøsofagus/ utvidet spiserør, men dette kan bare en veterinær svare på. Dersom dette er noe nytt som har oppstått, ville jeg i alle fall ikke ventet.

Skrevet

Jeg synes i alle fall du skal ta det opp med en veterinær, og da forteller du akkurat det du opplever. Veterinærer skal være trent til å ta imot informasjon og tolke den. Lurer de på noe, spør de (forhåpentligvis). Det kan høres ut som megaøsofagus/ utvidet spiserør, men dette kan bare en veterinær svare på. Dersom dette er noe nytt som har oppstått, ville jeg i alle fall ikke ventet.

Skal til vet og få skrevet på rabies godkjenninga nå så får ta det da.

Skrevet

Frøkna her har litt samme tendensen, ho får NP. Når ho får tørrfôr så har ho ikke dette "problemet"

Amiga har matlyst på ca 0, og vi var innom 4-5 forskjellige tørrfor typer før vi prøvde vom og hundemat, tror jeg aldri har hatt en så lite matglad hund :)

(på det verste gikk det vel 5ish dager før hun spiste)

Men jeg sitter jo her og lurer på HVORFOR gulper de av det, kan det hjelpe å bytte til annen variant? Norwegian-polar. etc etc.

Jeg vil helst slippe å mate på tørrfor men må jeg så må jeg jo.

Skrevet

Kombiner vom med tørrfòr? evnt kombiner tørrfòr og np?

Når vi blandet på tørrfor og våtfor i ett måltid så spydde hun som en gris, noe som jeg har hatt et topic om tidligere hvor jeg ble forklart at det ikke var bra å blande det. Sluttet med det og spyingen stoppet.

Noe med at de fordøyes forskjellig etc.

Guest Belgerpia
Skrevet

Dropp vannet. Det blir for mye i en liten mage og det er antagelig derfor hun gulper.

Vom og hundemat inneholder så mye væske at å tilføre ytterligere med vann er bortkastet.

Det er forøvrig tull at man ikke skal blande VH og tørrfor, sludder å vås - det går aldeles utmerket. Men om hunden ikke tåler tørrfor så lar du bare være.

Forøvrig så kan du forsøke å tilsette litt biola naturell, alternativ kefir i maten sammen med ett par spiseskjeer kli/fiber.

Skrevet

Forøvrig så kan du forsøke å tilsette litt biola naturell, alternativ kefir i maten sammen med ett par spiseskjeer kli/fiber.

Da skal jeg prøve det, tørrfor spyr hun fortsatt av (hun fikk litt fordi vi var tom for vom søndagkveld :) )

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kontakt raseklubben eller NKK for veiledning om dette. Det er ikke veldig vanlig, men det skjer at en oppdretter "leier" en tispe for et kull. De betaler da selvfølgelig alle utgifter i forbindelse med kullet,  men jeg er usikker på om de betaler noe mer enn det til eier, jeg mistenker det er tilsvarende prisen av en valp, evt. en av valpene. 
    • Spør for en jeg kjenner. Oppdretter ønsker at kjøper står som eier. Men vil ha ett kull på tispa. For vil ha genene videre. Hvordan foregår dette vs. forvert? Er ikke forvertavtale. Enten at kjøper har ett kull eller at oppdretter har kull der?
    • Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...