Gå til innhold
Hundesonen.no

Gulping etter måltid

Anette

Recommended Posts

I det siste så har Amiga begynt gulpe så etter hun har spist. Hun får V&H med vann rørt til grøt (bare blitt en vane) og hun bruker ok tid på å få det i seg. Deretter tusler hun ofte og legger seg, men stadig vekk hører jeg hun gulper, ser ut som hun spyr,bare hun svelger det igjen.

mamma kommenterte at dette skjedde når hun foret også, og det skjedde igår et par timer etter foring.

Hva kan forårsake dette? Som jeg nevnte spiser hun overhodet ikke fort, hun kaster seg ikke over maten med noe som helst iver, hun spiser den i ro og mak og tusler for å slappe av.

Er det noe annet som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hva skal jeg gjøre med det? Hva kan jeg si til en ev vet?

:)

Jeg synes i alle fall du skal ta det opp med en veterinær, og da forteller du akkurat det du opplever. Veterinærer skal være trent til å ta imot informasjon og tolke den. Lurer de på noe, spør de (forhåpentligvis). Det kan høres ut som megaøsofagus/ utvidet spiserør, men dette kan bare en veterinær svare på. Dersom dette er noe nytt som har oppstått, ville jeg i alle fall ikke ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i alle fall du skal ta det opp med en veterinær, og da forteller du akkurat det du opplever. Veterinærer skal være trent til å ta imot informasjon og tolke den. Lurer de på noe, spør de (forhåpentligvis). Det kan høres ut som megaøsofagus/ utvidet spiserør, men dette kan bare en veterinær svare på. Dersom dette er noe nytt som har oppstått, ville jeg i alle fall ikke ventet.

Skal til vet og få skrevet på rabies godkjenninga nå så får ta det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her har litt samme tendensen, ho får NP. Når ho får tørrfôr så har ho ikke dette "problemet"

Amiga har matlyst på ca 0, og vi var innom 4-5 forskjellige tørrfor typer før vi prøvde vom og hundemat, tror jeg aldri har hatt en så lite matglad hund :)

(på det verste gikk det vel 5ish dager før hun spiste)

Men jeg sitter jo her og lurer på HVORFOR gulper de av det, kan det hjelpe å bytte til annen variant? Norwegian-polar. etc etc.

Jeg vil helst slippe å mate på tørrfor men må jeg så må jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombiner vom med tørrfòr? evnt kombiner tørrfòr og np?

Når vi blandet på tørrfor og våtfor i ett måltid så spydde hun som en gris, noe som jeg har hatt et topic om tidligere hvor jeg ble forklart at det ikke var bra å blande det. Sluttet med det og spyingen stoppet.

Noe med at de fordøyes forskjellig etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dropp vannet. Det blir for mye i en liten mage og det er antagelig derfor hun gulper.

Vom og hundemat inneholder så mye væske at å tilføre ytterligere med vann er bortkastet.

Det er forøvrig tull at man ikke skal blande VH og tørrfor, sludder å vås - det går aldeles utmerket. Men om hunden ikke tåler tørrfor så lar du bare være.

Forøvrig så kan du forsøke å tilsette litt biola naturell, alternativ kefir i maten sammen med ett par spiseskjeer kli/fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så kan du forsøke å tilsette litt biola naturell, alternativ kefir i maten sammen med ett par spiseskjeer kli/fiber.

Da skal jeg prøve det, tørrfor spyr hun fortsatt av (hun fikk litt fordi vi var tom for vom søndagkveld :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Ble så glad da jeg fant denne siden. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og liker å lese om alle raser.  Har hatt flere hunder selv, men er nå delvis pensjonist, og ønsker ikke heltidsansvar for en hund. Samtidig kan jeg ikke tenke meg et liv uten hund, så store perioder av året har vi hund boende hos oss. Det finnes dessverre mange useriøse hundepassere der ute, så jeg oppfordrer hundeiere til å sjekke nøyde, be om referanser og avtale prøvepass, dersom ukjente skal passe hunden.    Ønsker alle på to- og fire ben en hyggelig og fredelig jul, og alt godt for det nye året. ❤️
    • Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...