Gå til innhold
Hundesonen.no

Gulping etter måltid

Anette

Recommended Posts

I det siste så har Amiga begynt gulpe så etter hun har spist. Hun får V&H med vann rørt til grøt (bare blitt en vane) og hun bruker ok tid på å få det i seg. Deretter tusler hun ofte og legger seg, men stadig vekk hører jeg hun gulper, ser ut som hun spyr,bare hun svelger det igjen.

mamma kommenterte at dette skjedde når hun foret også, og det skjedde igår et par timer etter foring.

Hva kan forårsake dette? Som jeg nevnte spiser hun overhodet ikke fort, hun kaster seg ikke over maten med noe som helst iver, hun spiser den i ro og mak og tusler for å slappe av.

Er det noe annet som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hva skal jeg gjøre med det? Hva kan jeg si til en ev vet?

:)

Jeg synes i alle fall du skal ta det opp med en veterinær, og da forteller du akkurat det du opplever. Veterinærer skal være trent til å ta imot informasjon og tolke den. Lurer de på noe, spør de (forhåpentligvis). Det kan høres ut som megaøsofagus/ utvidet spiserør, men dette kan bare en veterinær svare på. Dersom dette er noe nytt som har oppstått, ville jeg i alle fall ikke ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i alle fall du skal ta det opp med en veterinær, og da forteller du akkurat det du opplever. Veterinærer skal være trent til å ta imot informasjon og tolke den. Lurer de på noe, spør de (forhåpentligvis). Det kan høres ut som megaøsofagus/ utvidet spiserør, men dette kan bare en veterinær svare på. Dersom dette er noe nytt som har oppstått, ville jeg i alle fall ikke ventet.

Skal til vet og få skrevet på rabies godkjenninga nå så får ta det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her har litt samme tendensen, ho får NP. Når ho får tørrfôr så har ho ikke dette "problemet"

Amiga har matlyst på ca 0, og vi var innom 4-5 forskjellige tørrfor typer før vi prøvde vom og hundemat, tror jeg aldri har hatt en så lite matglad hund :)

(på det verste gikk det vel 5ish dager før hun spiste)

Men jeg sitter jo her og lurer på HVORFOR gulper de av det, kan det hjelpe å bytte til annen variant? Norwegian-polar. etc etc.

Jeg vil helst slippe å mate på tørrfor men må jeg så må jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombiner vom med tørrfòr? evnt kombiner tørrfòr og np?

Når vi blandet på tørrfor og våtfor i ett måltid så spydde hun som en gris, noe som jeg har hatt et topic om tidligere hvor jeg ble forklart at det ikke var bra å blande det. Sluttet med det og spyingen stoppet.

Noe med at de fordøyes forskjellig etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dropp vannet. Det blir for mye i en liten mage og det er antagelig derfor hun gulper.

Vom og hundemat inneholder så mye væske at å tilføre ytterligere med vann er bortkastet.

Det er forøvrig tull at man ikke skal blande VH og tørrfor, sludder å vås - det går aldeles utmerket. Men om hunden ikke tåler tørrfor så lar du bare være.

Forøvrig så kan du forsøke å tilsette litt biola naturell, alternativ kefir i maten sammen med ett par spiseskjeer kli/fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så kan du forsøke å tilsette litt biola naturell, alternativ kefir i maten sammen med ett par spiseskjeer kli/fiber.

Da skal jeg prøve det, tørrfor spyr hun fortsatt av (hun fikk litt fordi vi var tom for vom søndagkveld :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...