Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå stilling under "fot"


Epson

Recommended Posts

Har lurt litt på det lenge men spurte trener på grunnkurset i går. Og hun visste ikke hvorfor han går sånn. Det eneste hun kunne si var at det kan være rasen som bare gjør sånn???

Egentlig spurte jeg om det er ok om han går sånn under konkurranse, hvis ikke hvordan trene det bort?

Kan prøve å ta bilde av han når samboer kommer tilbake fra jobb( klarer ikke gå å ta bilde selv :ahappy: )

Men kan prøve å forklare:

Han huker seg veldig ned i bakparten når han går, nesten sånn at han halvsitter mens han går bortover.

Det at han mister fokus lett er vel en annen sak :whistle:

Men han går aldri sånn annet enn når han går ved foten. Han har heller ikke den typiske schæferrompa han er mye rettere.

Går vi tur uten å trene går han helt oppreist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han store forventninger om at noe skal skje underveis når dere går fot? Min tidligere golden gjorde sånn i starten også, fordi vi trente mye på holdt og stillinger. Til gjengjeld når vi fikk det bort, var han ganske kjapp med rumpa si ved holdtene. Personlig synes jeg ikke det ser noe pent ut, det ser liksom litt "stressende" ut, på en måte? For oss hjalp det i hvert fall å gå lengre strekninger etterhvert, uten holdt. Og bare løse ut hunden når den går som du vil. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han store forventninger om at noe skal skje underveis når dere går fot? Min tidligere golden gjorde sånn i starten også, fordi vi trente mye på holdt og stillinger. Til gjengjeld når vi fikk det bort, var han ganske kjapp med rumpa si ved holdtene. Personlig synes jeg ikke det ser noe pent ut, det ser liksom litt "stressende" ut, på en måte? For oss hjalp det i hvert fall å gå lengre strekninger etterhvert, uten holdt. Og bare løse ut hunden når den går som du vil. :whistle:

Ja det kan være noe på kurset har vi trent utg.stilling- gå et par steg- sitt godbit- løs ut

og så litt lengre gå- svinger, men alltid holdt på slutten.

Så kan jo prøve å se hva som skjer :ahappy:

Jeg vet det ser helt teit og anstrengende ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ikke bare belønne når han gjør holdter da :whistle: Belønn han når han går fint med rompa midt i en vending, rett etter at dere har startet fra en holdt eller midt på en langstrekning. Høres litt ut som han har store forventninger om å gjøre holdt, ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det kan være så enkelt som at du har litt for lavt tempo. Om du prøver å gå litt fortere, se frem ikke på hunden og få noen til å se om han retter seg opp da, så er det bare å belønne for ønsket adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så enkelt som at du har litt for lavt tempo. Om du prøver å gå litt fortere, se frem ikke på hunden og få noen til å se om han retter seg opp da, så er det bare å belønne for ønsket adferd.

Det går ganske sakte på kurs ja, men kan prøve å gå fortere.

Labbis: egentlig har jeg bare fulgt det vi har lært på kurs slavisk.. Men ser nå poenget med å belønne når han gjør andre ting også. på kurset har det kun vært godbit på slutten av øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Min gjør det under saktemarsj. Det ser utrolig teit ut, så jeg tror jeg skal prøve å fikse det. Han gjør ikke det når vi går i vanelig tempo. Hvorfor kan vel variere litt fra hund til hund og etter hvordan du har trent og hva du har belønna. Min går nok sånn i hovedsak fordi jeg kanskje går litt vel sakte under saktemarsj, så jeg skal for det første prøve å øke tempoet litt, men samtidig passe på at det fortsatt er tempoforskjell på sakte og vanelig selvfølgelig. Jeg vil tippe at det at vi går så sakte gjør at han stadig tror vi skal stoppe/er veldig klar for å stoppe. Ergo må jeg også begynne å gi han tydeligere signaler på når vi skal stoppe (uten at det blir så tydelig at det blir dobbeltkommando selvfølgelig). Det kan faktisk også hende at det er enklere å gå sånn når det går så sakte samtidig som han holder øyekontakt. Jeg belønner bare holdter en sjelden gang, så det er nok ikke der jeg har fått problemet og jeg har det bare under saktemarsj. Men sånn som du forklarer det virker det rett og slett som om det er noe som har kommet som resultat av at dere har gått mye korte strekninger og belønna alle holdtene. Belønningsforventninga er knytta til å stoppe, ikke gå. Å gå fri ved fot er bare en nødvendighet for å komme til neste holdt i hundens hode. Begynn å gradvis bygge opp lengden dere går og belønn når han går med fin kontakt, ikke (bare) når dere har gjort holdt. Sett gjerne opp tempoet litt også, men pass på at du ikke begynner å haste fram med elefantsteg da :D en mellomting er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor fort er fort?

Normalt uten hund går jeg ganske fort(har det alltid travelt). Men det er mulig jeg sakker farten uten å tenke over det når jeg går med han..

Mulig jeg har gått for sakte fordi han på en måte mister fokus og enten blir hengende etter eller går fra meg.

Akkurat nå i det siste har han vært veldig ute av fokus og nesten helt håpløs å få med seg.

Kan det være at han syntes godbitene er drittkjedelige? Han er skikkelig matlei om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor fort er fort?

Normalt uten hund går jeg ganske fort(har det alltid travelt). Men det er mulig jeg sakker farten uten å tenke over det når jeg går med han..

Mulig jeg har gått for sakte fordi han på en måte mister fokus og enten blir hengende etter eller går fra meg.

Akkurat nå i det siste har han vært veldig ute av fokus og nesten helt håpløs å få med seg.

Kan det være at han syntes godbitene er drittkjedelige? Han er skikkelig matlei om dagen.

Det er ikke noe fasitsvar på tempo - du må prøve deg fram og finne ut hvilket tempo som gir den beste flyten. Jeg har selv en rimelig stor hund, og har måttet vende meg til å gå rimelig fort med henne for at de lange beina skal få en god rytme i ringen.

Har du sagt hvor gammel han er? I noen aldre er de ikke like lette å trene.

Kanskje han er treningslei om du trener for mye? Kanskje godbitene ikke er spennende lenger? Har du forsøkt noe annet? Får han måltider rett før dere skal trene? Er det andre ting han synes er morsomt du kan bruke som belønning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe fasitsvar på tempo - du må prøve deg fram og finne ut hvilket tempo som gir den beste flyten. Jeg har selv en rimelig stor hund, og har måttet vende meg til å gå rimelig fort med henne for at de lange beina skal få en god rytme i ringen.

Har du sagt hvor gammel han er? I noen aldre er de ikke like lette å trene.

Kanskje han er treningslei om du trener for mye? Kanskje godbitene ikke er spennende lenger? Har du forsøkt noe annet? Får han måltider rett før dere skal trene? Er det andre ting han synes er morsomt du kan bruke som belønning?

Ok, da får jeg bare prøve meg frem i forskjellig tempo :D

Han er 7,5 mnd. Har hatt litt forskjellige godbiter.Husker ikke navnet på alle. På kurs blir det alltid pølser for det har vært det han syntes er best. Men nå tror jeg det har blitt for mye pølser så vi må finne noe annet. Før var pølsebit himmel, nå er det litt mer sånn " du har en pølsebit i handa du, så fint for deg da"

Han liker kokte leverbiter(hun trener dama hadde det en gang) Men jeg blir helt kvalm av lukta så jeg orker bare ikke å bruke det :getlost:

Nei, han får ikke måltider rett før eller etter. Han får et om morgenen og et på kvelden, og jeg bruker å trene sånn midt på dagen(kommer litt an på jobb, fri osv) Kurs er på kvelden men da får han maten etter på.

Han liker en ball med en snor i, som jeg tenkte jeg skulle prøve som belønning i stede en stund( i alle fall hjemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får jeg bare prøve meg frem i forskjellig tempo :D

Han er 7,5 mnd. Har hatt litt forskjellige godbiter.Husker ikke navnet på alle. På kurs blir det alltid pølser for det har vært det han syntes er best. Men nå tror jeg det har blitt for mye pølser så vi må finne noe annet. Før var pølsebit himmel, nå er det litt mer sånn " du har en pølsebit i handa du, så fint for deg da"

Han liker kokte leverbiter(hun trener dama hadde det en gang) Men jeg blir helt kvalm av lukta så jeg orker bare ikke å bruke det :getlost:

Nei, han får ikke måltider rett før eller etter. Han får et om morgenen og et på kvelden, og jeg bruker å trene sånn midt på dagen(kommer litt an på jobb, fri osv) Kurs er på kvelden men da får han maten etter på.

Han liker en ball med en snor i, som jeg tenkte jeg skulle prøve som belønning i stede en stund( i alle fall hjemme)

Han er jo i en alder hvor det hender at konsentrasjonen fyker i alle retninger, motivasjonen bråforsvinner for så å dukke opp igjen, også videre. I slike perioder er det viktig å justere kravene etter hva hunden klarer slik at han mestrer og synes det er moro å trene med deg, at det ikke bare blir for vanskelig og dermed demotiverende.

Trener dere hver dag? Pass på at han ikke blir lei, tren korte økter, ha fridager, varier treningen.

Angående godbiter, er det veldig mye forskjellig en kan bruke. Ulike variasjoner av pølser, kjøttboller, soddboller, karbonader, kyllingkjøtt (kjøp en stekt kylling og riv opp i biter, stek et par fileter klippet i biter, kjøp salatkylling, osv), kokt skinke, biffstrimler, tubeost, fiskeboller, fiskepudding, leverbiter, også videre - veldig mye av det vi spiser kan de få, og de synes det er veldig godt!

Det finnes selvfølgelig også veldig mye forskjellig å få i dyrebutikkene, men det kan være billigere å kjøpe menneskemat, og om hunden ikke får det så ofte blir det veldig stas å få det på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo i en alder hvor det hender at konsentrasjonen fyker i alle retninger, motivasjonen bråforsvinner for så å dukke opp igjen, også videre. I slike perioder er det viktig å justere kravene etter hva hunden klarer slik at han mestrer og synes det er moro å trene med deg, at det ikke bare blir for vanskelig og dermed demotiverende.

Trener dere hver dag? Pass på at han ikke blir lei, tren korte økter, ha fridager, varier treningen.

Angående godbiter, er det veldig mye forskjellig en kan bruke. Ulike variasjoner av pølser, kjøttboller, soddboller, karbonader, kyllingkjøtt (kjøp en stekt kylling og riv opp i biter, stek et par fileter klippet i biter, kjøp salatkylling, osv), kokt skinke, biffstrimler, tubeost, fiskeboller, fiskepudding, leverbiter, også videre - veldig mye av det vi spiser kan de få, og de synes det er veldig godt!

Det finnes selvfølgelig også veldig mye forskjellig å få i dyrebutikkene, men det kan være billigere å kjøpe menneskemat, og om hunden ikke får det så ofte blir det veldig stas å få det på treningen.

Trener vel sånn ca 4-5 dager i uka. kurs kveldene er 1,5t mens hjemme blir det alt fra et par minutter til halvtime. Men i det siste har det blitt litt veldig opp og ned med trening da veldig mange av kurs kveldene har blitt avlyst.

Ja, trenger mer variert trening.Og så er det alltid morsommere å trene med andre. Han trenger også å trene forbipassering med annen hund mens vi går eller sitter. Har prøvd dette når vi møter andre hunder jeg ikke kjenner på tur, men blir litt vanskelig når eier sier, han er ikke farlig og så slipper hunden bort.

Ellers kjenner jeg dessverre ingen med hund her vi bor nå :lol:

Ja jeg tror man får mer mat for pengene når det gjelder godbiter. Det er ikke alle disse dyre dyrebutikk posene det er så mange biter oppi akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...