Gå til innhold
Hundesonen.no

Epilepsi hos hund


Frisbee

Recommended Posts

Dette er jo liksom hjertesaken min, etter jeg fikk en hund med denne sykdommen selv. Jeg Jeg skulle så gjerne sett enda flere oppdrettere og hundefolk for øvrig, vite litt mer om det. Det er så innmari mange merkelige oppfatninger om det ene og det andre. Epilepsi er jo en sykdom som kan arte seg veldig forskjellig fra hund til hund, så ofte finnes det ikke noe fasit. Det som provoserte meg til å lage dette innlegget var at jeg tidligere i dag fikk høre at hunden min hadde jo bare anfall fordi hun ble foret med feil mat... og dette var hun hellig overbevist om.

Jeg vet ikke om det er lov å linke til facebookgrupper her, fant ikke no forbud mot det, men det er altså en gruppe om epilepsi hos hund.

http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=58657161543

Her er en artikkel jeg prøvde å skrive om emnet

http://carina.isay.no/2011/01/11/385/

Dette er en side, riktignok på engelsk, som har veldig mye info:

http://www.canine-epilepsy.com/Resources.html

Sånn tilfelle noen skulle ønske å lese litt, eller har noe å bidra med :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har også en hund med epilepsi. Anfallene varierer veldig. I begynnelsen gikk det flere måneder i mellom anfallene. Deretter fikk hun de oftere og oftere og har justert medisinene etterhvert. Nå er det på tide med nytt besøk hos veterinæren da hun har hatt tre anfall på samme dag. Det er forferdelig å se slike anfall.

Hvor ofte har hunden din anfall?

Hunden jeg hadde i barndommen ble avlivet 7 år gammel pga epilepsi og stoffskifteproblemer med medfølgende aggressivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hunden jeg hadde i barndommen ble avlivet 7 år gammel pga epilepsi og stoffskifteproblemer med medfølgende aggressivitet.

Om hunden din hadde stoffskifteproblemer så hadde den mest sannsynlig ikke epilepsi. Lavt thyroxin kan trigge epilepsilignende anfall, men skyldes da stoffskifte og har derfor en annen diagnose en epilepsi. Mange veterinærer er utrolig snare med å stille epilepsi diagnose på hunder med anfall, og det er trist - det finnes mange andre årsaker til anfall også. Blant annet høyt stressnivå, thyroxin, borelia osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en liten en med epilepsi, heldigvis ikke de største anfallene og er "våken" under anfallene, selv om han ikke helt følger med.

Kjenner hans sykdom gasnke bra, men er alltid interessant å lese om andres erfaringer også. Takker for linker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Her en hund med EP selv. Han fikk første anfall i august i fjor (ble 8 år i mars i fjor). Anfallet var ett skikkelig grand mal-anfall. Etter det har han hatt kun små anfall hvor han har vært litt desorientert en liten stund etterpå. Han blir ikke medisinert og skal heller ikke medisineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden din hadde stoffskifteproblemer så hadde den mest sannsynlig ikke epilepsi. Lavt thyroxin kan trigge epilepsilignende anfall, men skyldes da stoffskifte og har derfor en annen diagnose en epilepsi. Mange veterinærer er utrolig snare med å stille epilepsi diagnose på hunder med anfall, og det er trist - det finnes mange andre årsaker til anfall også. Blant annet høyt stressnivå, thyroxin, borelia osv.

Det kan godt være. Jeg var 12år da han ble avlivet så vet ikke så mye om hvorfor veterinærerene konkluderte som de gjorde. Han fikk medisiner mor stoffskiftet og husker ikke hvor ofte han hadde anfall. (evt om de sluttet etter oppstart av thyroxin).

Noen som har erfaring med å bytte epilepsimedisiner fra fenemal til andre medisiner?

Tussie blir forresten ikke sliten etter anfall, hun får et veldig høyt energinivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en omplasseringshund når jeg ennå bodde hjemme hos mamma og pappa, DEN hadde epelepsi og forrig eier haddeikke sagt noe om det så første gang han fikk anfall så trodde vi rett å slett han skulle dø så mamma hastet til dyrelgen men innen de var kommet frem var hunden seg selv igjen, bare voldsomt trøtt. Dyrlegen sjekket han man kunne fikke finne noe galt, konklusjonen da var at han kanskje hadde blitt stukket av veps eller noe og derfor han hadde hylt, løpt, fallt sammen og ristet og selvfølgelig fråden fra munn sto når det skjedd... at detvar epelepsi skjønte vi ikke før senere. Det kunne gå mnd mellom hvert annfall, men så fikk han prolaps i ryggen og da måtte han gå på smertestillende og disse tablettene trigget de epeleptiske anfallene og de ble hyppigere.

Tiden gikk og han kunne til tiden slite me ryggen og da kom anfallene pga tablettene, så fikk han tabletter mot epelepsien men til slutt måtte vi nok bare innse at vår lille 4beinte bestevenn ville ha det bedre i hundehimmelen,.. Da hadde han de siste 3 dagene hatt 2-3 anfal om dagen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...