Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliver valper med skjønnhetsfeil

eple

Recommended Posts

• Svar 261
  • Created
  • Siste svar

Ren saksopplysning:

Jeg vet mange RR med manglende eller mangelfull ridge er registrert med avlssperre, nettopp for at de ikke bevisst skal brukes i avl og føre det videre.

Men de kan fortsatt ikke vises på utstilling? og da er de mindre verdifulle enn de som er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan fortsatt ikke vises på utstilling? og da er de mindre vedifulle enn de som er korrekt?

Joda, de kan stilles så mye du vil, de får ikke aktivitetsforbud. Men så vidt jeg vet er manglende ridge en diskvalifiserende feil, altså vil de få 0 i premiering.

Men er det det som er det interessante? Om de kan stilles og bli championer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Det har blitt gjort tidligere med andre raser, ta schäferhund og hvit gjeterhund.

Hvis det at man er oppdretter av en krevende rase skulle vært grunn god nok ,så bør kanskje flere oppdrettere tipses om "muligheten".....sikkert mange oppdrettere av bc, hoffe, schäfer, rottweiler, belgere, dobbermann, boxer osv som sitter igjen med leveringsklare valper..

Ja nettopp. Hvis man tross alt er klar over at slike hunder uten ridge blir født. Da bør man kanskje tenke seg at disse faktisk er like normal som ridgeback'en er og heller finne på ett tiltak som gjør at disse hundene ikke blir avlivet for en bagatel som blir ansett som en stor "feil" noe det faktisk ikke er. Ja akkurat slik som med boxer, schäfer, belger og de fleste andre raser som får "annerledes" friske avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjenner jeg også at du bør gjøre. Jeg kjenner faktisk at jeg blir litt provosert. Jeg har verken svart eller skrevet ett ord om den andre situasjonen som er nevnt for litt siden, kjenner den oppdretteren av noen av de hundene annet enn jeg har kjøpt dekken fra hun med RR. Alikavel så driver jeg vist med forsjellsbehandling. Flotters :whistle:

Hun viser nok til alt peset oppdretteren av boxere i Danmark fikk av folk her inne da de truet med å avlive hvite valper - det ble jo en skikkelig fordømmelsesprosess med en gang. Men med denne oppdretteren - som faktisk HAR avlivet valpene - så er det litt sånn unnskyldene fra mange i starten - antakelig fordi mange har handlet produkter fra dem.

Men nå ligger jo akkurat den rasespesialiteten nettopp i navnet til rasen også - RIGDEBACK liksom... Uten ridge er den jo egentlig bare en helt ordinær, brun hund :ahappy:

Den kan godt være, men jeg var med på en av quotene :lol:

Men så engasjerte jeg meg ikke noe i den andre tråden...

Beklager. Dobbelposting er ikke lov, dermed regnet jeg med at siden jeg hadde svart på quotene øverst, OG skiftet tema en gang i mellom, og hatt litt større mellomrom i mellom to avsnitt, så ville ingen ta det sååå personlig, men jeg skal lære til neste gang. Men ja, jeg tenkte blant annet på den diskusjonen med de hvite boxerene hvor jeg følte folk var mer forbannet enn de er her.

Egentlig så er det vel på tide at dette blir en stor sak av, for det er ikke bare Kifani som gjør/har gjort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette allerede en 6 siders tråd som ble startet tidligere ikveld, så det ser ut som denne saken engasjerer litt den og.

Men ja, jeg tror også det tjener til oppdretterens fordel at mange er så glade i henne og utstyret hun lager. Og at man har mer distanse til en boxeroppdretter i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjøpt noe fra disse og heller aldri syns de har hatt noe underbart som man kunne kjøpe, så mitt syn på dette og danskene med hvite boxere er ikke noe annerledes. Forkastelig begge deler.

Jeg mener man burde prøve å endre på noe om det er så ille at de må avlive valper som blir født feil fordi de ikke finner hjem til dem, eller om de finner hjem så er det hjem de ikke burde være i. Det blir alt for dumt å avlive hunder pga det.

Jeg satt nettopp å reklamerte til min bror som liker RR at han burde få seg en av de uten ridge siden han ikke har noe mer lyst på det. Min mor er skaffer seg også snart en cocker uten den samme lengden på pelsen som resten av gjengen forhåpentligvis :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Jeg har aldri kjøpt noe fra disse og heller aldri syns de har hatt noe underbart som man kunne kjøpe, så mitt syn på dette og danskene med hvite boxere er ikke noe annerledes. Forkastelig begge deler.

Jeg mener man burde prøve å endre på noe om det er så ille at de må avlive valper som blir født feil fordi de ikke finner hjem til dem, eller om de finner hjem så er det hjem de ikke burde være i. Det blir alt for dumt å avlive hunder pga det.

Jeg satt nettopp å reklamerte til min bror som liker RR at han burde få seg en av de uten ridge siden han ikke har noe mer lyst på det. Min mor er skaffer seg også snart en cocker uten den samme lengden på pelsen som resten av gjengen forhåpentligvis :whistle:

Jeg synes det er flott at det finnes gode folk der ute som tar "uønskete" hunder til seg. De fortjener er godt liv de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin:

Og en veterinær kan vel ikke nekte eierne å avlive dyr hvis de vil det... Det er vel opp til eier.

En veterinær kan uten problemer nekte å avlive et dyr. Eieren kan såklart bare dra videre til et nytt sted, men da har hvertfall en dyrlege vist sin avsky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de kan stilles så mye du vil, de får ikke aktivitetsforbud. Men så vidt jeg vet er manglende ridge en diskvalifiserende feil, altså vil de få 0 i premiering.

Lurer jeg også på. Jeg vil tro de fleste av norges hunder som ikke har diskvalifiserende feil heller ikke stilles ut. Så jeg tror liksom ikke det er det som er grunnen til at de ikke selges. Men det kan jo være at hvis hun senker prisen enda mere vil hun måtte påberegne å snakke med enda flere mennesker for å se om hun finner et godt hjem? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke den vrien litt interessant? Utstilling pleier jo å være roten til alt ondt her i hundeverden, allikevel er løsninga på umoral blant oppdrettere å gjøre det mulig for hunder med diskvalifiserende feil å bli champions?

Det er uttallige valpekjøpere som ikke er interessert i utstillingshunder - de aller fleste valpekjøpere er ikke spesielt interessert i utstilling, faktisk - så det kan neppe være et kjempeproblem å få solgt hunder med diskvalifiserende feil. At man har valgt å avlive de fremfor å prøve å selge de - enten det er feilfarga boxer, cocker, belger, whatever, eller en ridgeløs RR - er vel mer dårlig kultur, samt at man ikke ønsker å fortelle verden at man har oppdrettet "B-vare-hunder", enn at det ikke er mulig å finne hjem til disse hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: På det grunnlaget at man må påvirke med de virkemidlene man har.

Nettopp. Jeg har en del bedrifter ellers i verden som jeg unngår å bruke, nettopp fordi de på en eller annen måte støtter noe som jeg er totalt imot.

Man bruker de virkemidler man har, og det er kanskje en dråpe i havet, men mine penger får de ikke. Enkelt og greit :ahappy:

Enig med dere to. Jeg kommer aldri mer til å legge en eneste krone igjen hos Kifani. Jeg får heller få min egen brodermaskin oppe og gå, så kan jeg lage mine egne ting. :whistle:

Dette er jo nøyaktig det samme som skjedde hos boxerdamen, og jeg synes begge deler er like forkastelige. Jeg trodde i min naivitet at vi hadde kommet lenger i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da:) Rasestandarden til RR er nå slik at de skal ha ridge - uten er disk. feil. Likeså er haleknekk, bittfeil mm. disk feil hos "de fleste" raser. Oppdretter man HUND - uansett rase, er sjansen for at det detter ut valper som vil oppnå 0pr. på utstilling, absolutt til stede. Men man avliver da ikke valpene av den grunn????

- Man fastslår at kombinasjonen kanskje ikke var 100%.. Så skaffer man gode hjem til "feilvarene". Som selvsagt blir solgt til red. pris. Værre er det da ikke? Uansett om feilen er hale, bitt, manglende ridge, eller feil farge!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke den vrien litt interessant? Utstilling pleier jo å være roten til alt ondt her i hundeverden, allikevel er løsninga på umoral blant oppdrettere å gjøre det mulig for hunder med diskvalifiserende feil å bli champions?

Det er uttallige valpekjøpere som ikke er interessert i utstillingshunder - de aller fleste valpekjøpere er ikke spesielt interessert i utstilling, faktisk - så det kan neppe være et kjempeproblem å få solgt hunder med diskvalifiserende feil. At man har valgt å avlive de fremfor å prøve å selge de - enten det er feilfarga boxer, cocker, belger, whatever, eller en ridgeløs RR - er vel mer dårlig kultur, samt at man ikke ønsker å fortelle verden at man har oppdrettet "B-vare-hunder", enn at det ikke er mulig å finne hjem til disse hundene.

Enig med du!

Mye av det tror jeg handler om miljøet rundt. Jeg har enda ikke hørt om feilfargete hunder innen min rase som er avlivet: hvit sokk, for stor hvit flekk i brystet, fawn og tan, haleknekk o.l. Alt dette ting som gjør at den aldri kommer til å bli en utstillingsstjerne eller faktisk ha diskvalifiserende feil.

Fordelen med at denne personen har havnet i avisen (jeg håper forresten at de ikke har barn med tanke på mobbing o.l.) er jo at det havner på tapeten. Men det er vel to ting som kan skje:

a) mer åpenhet om at det fins u-ridga som også selges og at den normale mann i gaten faktisk tenker at "det gjør ikke noe".

b) miljøet blir enda mer lukket og hemmelig om dette.

Jeg håper på a...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så enkelt som at det er en skikkelig drittal ting å gjøre, å med viten og vilje sette valper til verden for så å ta livet av dem.

Hvorfor (mettet marked, feil farge, for mange hanner, blablabla) er meg knekkende likegyldig, egentlig.

Fullstendig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Jeg har en del bedrifter ellers i verden som jeg unngår å bruke, nettopp fordi de på en eller annen måte støtter noe som jeg er totalt imot.

Man bruker de virkemidler man har, og det er kanskje en dråpe i havet, men mine penger får de ikke. Enkelt og greit :whistle:

Signerer...

Dette er både tragisk og provoserende! Kan ikke fatte hvordan det er mulig å være så kynisk at man kan avlive 2 dager gamle valper pga. utstillingsfeil. Og begrunnelsen er at hundene blir 40 kg og de har lite hus?

Da er det kanskje på tide å se seg om etter a) en mindre rase eller det beste i dette tilfelle, b) holde seg til hybelkaninoppdrett og halsbåndbroderi...

Og at folk ikke ser sammenhengen med å "støtte" disse folkene med penger, til å drive med "lidenskapen" sin, skjønner jeg ikke helt..

Nei... om jeg noen gang tenker i de baner som oppdretter, eller hundeeier, håper jeg noen kommer og setter en kule i meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at folk ikke ser sammenhengen med å "støtte" disse folkene med penger, til å drive med "lidenskapen" sin, skjønner jeg ikke helt..

Ettersom det bare er jeg som har skrevet noe kritisk i den rettnigen:

Men er det bare jeg som ser forsjell på Kifani oppdrettet og Kifani bedriften. Om bedriften hadde hatt en egen hjemmeside og ett eget navn hadde dere faktisk boikottet det da?

Om ikke du konkluderer med at de som ikke har nevnt boikotting i posietiv forstand i denne tråden dermed fortsetter å handle?

Det er jo ikke som om oppdrettet har brukt hundene/oppdrettet sitt til noe i bedriften utenom navnet.

Så har jeg da virkelig ikke sagt ett ord at jeg skal verken støtte de eller fortsette å handle der. Det må være lov til å være "djevelens advokat" uten at du trekker den sluttningen?

Det jeg tenker er om man faktisk sjekker alle disse som selger hundeutstyr hva slags oppdrett de driver med før de sponser. Eller om det er først når det kommer fram i dagslys?

Og hadde folk overhode tenkt over hvem de handlet fra om de ikke hadde samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Enig med dere to. Jeg kommer aldri mer til å legge en eneste krone igjen hos Kifani. Jeg får heller få min egen brodermaskin oppe og gå, så kan jeg lage mine egne ting. :whistle:

Dette er jo nøyaktig det samme som skjedde hos boxerdamen, og jeg synes begge deler er like forkastelige. Jeg trodde i min naivitet at vi hadde kommet lenger i dag.

Gjerne det, så legger jeg inn en bestilling hos deg. Jeg hadde jo tenkt til å kjøpe et tjenestedekken fra dem til Angus (ja jeg har funnet på navn..), og hadde planlagt design og alt. Men jeg kommer aldri til å legge inn en eneste krone, god tanke eller noen verdens ting til dem igjen.

Jeg kan innrømme at jeg var så naiv og trodde at oppdrettere i Norge hadde mer mellom øra, enn oppdrettere man møter i andre land som virkelig går til det ekstreme (tar da utgangspunkt i den dokumentaren om "pedigree dogs" fra BBC). Vi har tydeligvis ikke noen bedre moral her i landet (nei, jeg drar ikke alle norges oppdrettere over en kam)..

Jeg synes det er ekkelt jeg, at sånne folk som det kan kalle seg oppdrettere, og samtidig virke som noen late jævler. Hva var det de sa for noe igjen? De hadde prøvd å få solgt dem 8 måneder før de var født, men to dager etter de ble født så var det plutselig ikke verdt å prøve mer? Hva for slags umenneskelig drittoppførsel er det? Blir skikkelig provosert. Også presterer hun å si at hun har det mest tungt for at hun måtte ta den avgjørelsen? Boo-fucking-hoo sånn går det når man ikke gidder å prøve.

argh, klarer ikke formulere meg godt, men gidder ikke bruke tid på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner IKKE oppdretteren her, da som skal fronte og forsvare dette alene. Ikke engang raseklubben stiller opp engang.. DE bør ha mye dokumentasjon på det de har gjort for å hindre dette, hvis de skal komme utav dette med "rak rygg", mener jeg.

Stiller opp på hviken måte, hva om klubben tar avstand fra det? Lederen sier at dette er en styresak og uttalelse kommer senere.

Er heller ikke sikker på hva du mener med at klubben skal ha mye dokumentasjon på at de har forsøkt å forhindre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke at sonen kjøpere av deres hundeutstyr er en dråpe i vannet.. hvor mange tusen har ikke vi lagt igjen i den bedriften!?

Selv har jeg ihvertfall sett uttallige bilder av halsbånd og slikt som er blitt kjøpt der. Samt at når jeg går inn på bilder av produktene deres så kjenner jeg stadig igjen hundenavn og slikt.

Hva som er blitt gjort er forkastelig! Om ikke jeg hadde hatt valpeplaner, så hadde jeg muligens også kunnet gitt en av de 4 valpene et hjem. Og jeg nekter å tro at det ikke finnes flere som meg.. ihvertfall 3 til :whistle:

For det første føler jeg ikke at de har lett godt nok, dessuten er det vanskeligere for folk som ønsker en familiehund å vite 8mnd i forveien at de kanskje vil ha en ridgeback uten ridge. Jeg tror det kan være lettere å forholde seg til det som faktisk er, så å sette ut en annonse på de ridgeless-valpene hadde ihvertfall vært på sin plass.. de har jo faktisk ikke fått en sjanse til å selge seg selv via bilder eller noe :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke at sonen kjøpere av deres hundeutstyr er en dråpe i vannet.. hvor mange tusen har ikke vi lagt igjen i den bedriften!?

Selv har jeg ihvertfall sett uttallige bilder av halsbånd og slikt som er blitt kjøpt der. Samt at når jeg går inn på bilder av produktene deres så kjenner jeg stadig igjen hundenavn og slikt.

Dette har gått som en liten farsott på fjesboka, så jo, dette skader bedriften også i ettertid :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har gått som en liten farsott på fjesboka, så jo, dette skader bedriften også i ettertid :whistle:

Bra! De bør faktisk få konsekvensense.. nå håper jeg bare de tar kritikken til seg og faktisk forandrer oppdrettet videre.

Også får vi virkelig for hundenes del håpe at de tar til seg kritikken og gjør noe med oppdrettet. Og ikke bare begynner å gjøre det i skjul :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er om man faktisk sjekker alle disse som selger hundeutstyr hva slags oppdrett de driver med før de sponser. Eller om det er først når det kommer fram i dagslys? Og hadde folk overhode tenkt over hvem de handlet fra om de ikke hadde samme navn?

Nei, jeg tror nok ikke folk er så fryktelig flinke til å sjekke opp koblinger på denne måten - men når man nå VET at det er en kobling her mellom etisk forkastelig handling - og et salgsprodukt - SÅ kan man nok lett ta stilling til det :whistle:.

De hadde prøvd å få solgt dem 8 måneder før de var født, men to dager etter de ble født så var det plutselig ikke verdt å prøve mer?

Ja, den der skjønner ikke jeg. Jeg tror ikke det er veldig mange oppdretter her til lands som bare avliver 2 dager gamle valper fordi man akkurat da ikke har valpekjøpere til dem liksom... Jeg hadde 15 valpekjøpere på liste et par mnd før jeg parret min tispe, jeg. Flotters. Fram til kullet var født var halvparten av disse borte igjen - skulle jeg da avlivet de 7 som ikke hadde kjøpere da kullet var født? Nei - merkelig merkelig merkelig holdning.

Jeg tror det kan være lettere å forholde seg til det som faktisk er, så å sette ut en annonse på de ridgeless-valpene hadde ihvertfall vært på sin plass.. de har jo faktisk ikke fått en sjanse til å selge seg selv via bilder eller noe :ahappy:

Nei, som jeg sa over også - det er da en fryktelig rar holdning at man bare avliver fordi man ikke har kjøpere på valpene ved fødselen. Hvem i all verden har solgt hele kullet på forhånd liksom?

En bekjent sitter med 3 snart 7 mnd gamle hannbriardvalper ennå - skulle hun bare ha avlivet hele kullet da de ble født? Hun hadde ingen valpekjøpere på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at mange har sterke meninger om dette, men samtidig synes det ville være trist om oppdr. heller skjulte dette. Tenk dere om, da.

Istedenfor å kaste seg over den første og beste som faktisk bare forteller hva praksis er - kanskje man skulle ta det som en rent generell diskusjon istedenfor?

For det ER et generelt problem (eller holdning?) hos oppdrettere i mange raser.

Vet om andre oppdr. som gjør det samme - valper som ikke ser "wow" ut når de er to dager blir simpelthen bare borte.

Okey, kullstørrelsene blir ikke noe imponerende hos slike oppdrettere, men statistikken på antall "bra" hunder blir desto bedre.

Det var da ikke lenge siden det var helt normalt å avlive alle dalmatinervalper som ikke var helhvite ved fødsel også? Det sto også på raseklubbers hjemmesider, i bøker og sånn generell info om de. Vet ikke om dèt er en helt normal praksis som har sluttet?

Også såklart de hvite boxerne som er et godt eksempel, selv om det blir LITT annerledes da de som praktiserer dette faktisk tror og mener at det har et sunnhetsaspekt også. I alle fall forklares det med dette.

Har lest om oppdr. som avliver flesteparten av valpene i raser det er nærmest umulig å få solgt valper i. De beholder bare den/de som de skal beholde + kanskje en eller to til valpekjøpere. Resten blir borte. Skal disse rasene dø ut også,da - fordi de får for mange valper i kullene sine? Eller skal de avle inn litt fødselsproblemer eller andre skavanker - så de får færre levende valper...?

Og såklart alle jakthundene som ikke kommer tilbake etter en jakttur som unghunder fordi de er ubrukelige til det eieren ønsker. Praktiseres også med elghunder. Sikkert brukshunder i andre kategorier også. Men i disse tilfellene er bare valpene eldre - der DET noe bedre, da?

Og jo - på RR praktiseres dette uten blygsel. Jeg lurer på hva har klubben egentlig gjort for å fortelle oppdrettere at dette er en fryktelig praksis, jeg? For hvis IKKE raseklubben engang har brydd seg om dette, så støtter de dette. (Vi andre har jo visst det i årevis - da vet såklart alle innen rasemiljøet det også, liksom)

Og DA burde de såklart gå ut i media og hjelpe "ansiktet utad" for denne avskyelige handlingen også, synes jeg.

Men, igjen.. Uten ridge blir disse store og kravstore hunder som blir likestilt med blandingshunder (ikke noe poeng å registrere dem heller, liksom).

Hvis en oppdr. faktisk ikke har lyst til å oppdrette slike, så er det enkleste vel å ta de vekk når de er nyfødte?

Det må da finnes noen oppdr. som faktisk beholder dem og kan redegjøre for hvor lett det er å finne de perfekte RR-eierne til en RR uten det mest rasetypiske trekket?

Kanskje det er flere som har prøvd og funnet at det faktisk er vanskelig å finne gode hjem til disse?

Hva vet VI om det, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har jeg ikke noe sans for å avlive 2 dager gamle valper for skjønnhetsfeil. Det er og blir forkastelig, og valget er jo gjort på litt merkelig grunnlag. Man kan ikke forvente at alle kull har kjøpere til samtlige valper ved fødsel. At hun får pepper nå er forståelig, og så sant ikke raseklubben har noen policy på at dette er noe som skal gjøres, så synes jeg ikke synd på henne at hun må fronte reaksjonene selv. Det er tross alt hun som har tatt avgjørelsen på om valpene skal avlives eller ikke. Fordi dumpede priser tross alt gir uegnede kjøpere visstnok... Seriøsitet måles visst i penger...

Og ang boikott. At folk boikotter bedrifter som driver med uetisk behandling av levende vesner er veldig flott. Nå er Kifani-halsebånd ikke noe must i hverdagen, så det er utrolig enkelt å boikotte. Men hvor nøye er dere ellers med å sørge for at tingene deres ikke støtter barnearbeid, dyremishandling eller andre uetiske ting? For er det egentlig noe verre å kjøpe Kifani utstyr, enn det er å støtte alt det andre folk støtter til hverdags? Med tanke på både hva man kler på seg og hva man setter på bordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...