Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing


Tollertassen

Recommended Posts

Bailey bjeffer jo tidvis på ting og mennesker ute og jeg lurer sånn på hvorfor? Han bjeffer ALDRI om det er folk med hunder og det skjer mer i perioder.

En type hendelse han være: gikk kveldstur med han og en får og gutt på 12 går forbi, B ser dem ikke noe problem jeg velger en annen vei for jeg vet at han kan finne på å bjeffe. Han ser på de en gang til og da bjeffer han.

Han har ofte høy hale når han bjeffer og trekker litt i båndet. Om han hilser på det han reagerer på så er det et snus og alt er greit. Det virker liksom som det bare er tull...

Jeg har jo tildels lært meg å leve med dette og som sambo sier så er han nok bare sånn. Likevel så er jeg lysten på å få det bort for jeg synes det er flaut, slitsomt og det ødelegger litt av turgleden. Dette er jo også det eneste problemet vi har...

Vi har prøvd kindereggmetoden og det hjalp kanskje litt men ikke mye. Hvis jeg prikker på han så stopper han og jeg ser at han vet at han ikke får lov, det virker som om han rett og slett bare må:frantics:

Hva ville dere gjort? Er det noe hjelp å få eksternt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kan være mange grunner til at han gjør det. Usikkerhet er en, men det trenger ikke være det (at en hund har halen opp trenger heller ikke bety at den er glad og trygg). Jeg skal ikke komme med noen teorier på hvorfor han gjør sånn, men jeg vil anbefalle deg å uansett være i forkant. Du vet at det er sansynlig at han vil bjeffe på folk, derfor må du jobbe med det hver gang dere møter folk, ikke bare når han bjeffer. Er han skikkelig redd/usikker (noe jeg ikke syns det virker som av beskrivelsen din, men det er selvfølgelig vanskelig å si når man ikke har sett han) bør du nok få hjelp av noen som er dyktige på adferd og som kan se dere i virkeligheten. Hvor gammel er han?

Lær han å gå ved siden av deg med øyekontakt (gjerne begge sider så du kan ta han på den siden som er lengst fra folka med deg som en støtte/sperre imellom). Lær han det skikkelig uten folk i nærheten. Når du så møter folk ber du han gå pent med kontakt forbi (med så mye avstand som mulig i starten). Belønn kontinuelig (uten å stoppe) helt til dere er forbi i starten, etterhvert som han blir flinkere holder du igjen belønninga til dere er helt forbi (og til slutt bare belønne innimellom). Gi han gå pent kommandoen så lenge før menneskene som du trenger for å være 100% sikker på at du er i forkant av bjeffinga. Derfor må dere trene på at han kan gå ganske langt med øyekontakt. Du tar kontrollen og belønner når han gjør rett. Om han begynner å bjeffe er det ingen krise. Ingen belønning, du kan godt si nei, men ikke gjør det til en stor sak med straff og kjefting. Du lærer han jo egentlig ikke å la være å bjeffe, men du lærer han en adferd som er uforenelig med å bjeffe og trekke mot folk.

Uansett hvordan du velger å jobbe med det, så syns jeg ikke dette er noe du skal bare godta at det er sånn han er. For det første er det noe som fort kan utvikle seg videre og for det andre er det ubehangelig for folk du møter. Redde folk blir ikke akkurat noe mindre redde av at en hund drar mot dem og bjeffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det er jo sånn vi egentlig har trent hele tiden, men har nok vært litt sløv i det siste.

Det funker det altså, men skal vi da gjøre dette så lenge han lever? Han er 3,5 år og han er Myyyye bedre nå enn han var en periode. Jeg vil si at han har utfall kanskje på en av fem turer, så det er unntaket ikke regelen.

Jeg er helt enig med deg at mitt hundehold ikke skal gå utover andre som kanskje er redd hund.

Jeg har sendt en mail til Terje Østlig, men jeg vet ikke om det er løsningen heller.

Vi får sette inn virkelig konsekvent trening i noen uker nå og se hva som skjer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...