Gå til innhold
Hundesonen.no

Er Chihuahua virkelig så skjøre?


Blondiemamma

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Dersom en miniatyr sitter i en lukket veske med tett netting så er eieren mer uhygienisk og bærer med seg mer allergener på seg enn hunden vil slippe fra seg. Men jeg er enig i at på et generelt plan har hunder lite å gjøre på en senter med mindre man er på vei gjennom av en eller annen grunn :banana:

Det er ikke det som er poenget, er det vel? :frantics: Det er ikke lov, det er så enkelt som det. Jeg ble stoppet i fartskontroll her i høst, tror du jeg hadde sluppet bot om jeg hadde sagt at det ikke var annen trafikk der, og veien faktisk tålte den farten jeg kjørte i? Nei, for det er ikke LOV til å kjøre så fort som jeg kjørte, samme hvor bra det gikk, samme hvor lite annen trafikk det var.

Og NEI! Jeg er ikke misunnelig! Om jeg en gang skulle ende opp med en miniatyr, så er jeg ganske sikker på at jeg klarer å gå på butikken uten å ha med meg bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det som er poenget, er det vel? :frantics: Det er ikke lov, det er så enkelt som det. Jeg ble stoppet i fartskontroll her i høst, tror du jeg hadde sluppet bot om jeg hadde sagt at det ikke var annen trafikk der, og veien faktisk tålte den farten jeg kjørte i? Nei, for det er ikke LOV til å kjøre så fort som jeg kjørte, samme hvor bra det gikk, samme hvor lite annen trafikk det var.

Og NEI! Jeg er ikke misunnelig! Om jeg en gang skulle ende opp med en miniatyr, så er jeg ganske sikker på at jeg klarer å gå på butikken uten å ha med meg bikkja.

Jeg synes faktisk at det er et veldig godt poeng, men jeg gidder ikke å sitte å argumentere med det FOR at man skal ha med seg hunden på shopping. Helt ærlig bryr jeg meg ikke, så lenge hunden får masse god mosjon og stimuli og har et fint hundeliv til vanlig, så tror jeg ikke den har vondt av å sitte et kvarter i en veske hvis mor må inn og kjøpe noe. Og så lenge ikke butikken aner noe så er det jo fred og ingen fare. Hvis det er hygiene og allergener de er redde for så bør de sette opp et skilt med dyreeiere forbudt. Og det er jo ikke det som er poenget her, det er vel det at dyret i det hele tatt befinner seg innen butikkens fire grenser som er poenget?

Jeg har ikke sagt en plass at du er misunnelig :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at det er et veldig godt poeng, men jeg gidder ikke å sitte å argumentere med det FOR at man skal ha med seg hunden på shopping. Helt ærlig bryr jeg meg ikke, så lenge hunden får masse god mosjon og stimuli og har et fint hundeliv til vanlig, så tror jeg ikke den har vondt av å sitte et kvarter i en veske hvis mor må inn og kjøpe noe. Og så lenge ikke butikken aner noe så er det jo fred og ingen fare. Hvis det er hygiene og allergener de er redde for så bør de sette opp et skilt med dyreeiere forbudt. Og det er jo ikke det som er poenget her, det er vel det at dyret i det hele tatt befinner seg innen butikkens fire grenser som er poenget?

Det er ikke for bikkja sin del jeg mener det er en uting. Det er en uting fordi at folk faktisk er allergiske, engstelige eller syns det er uhygensisk. Hvor innmari vanskelig er det å respektere det da? Det er ikke nødvendig å svare, for det var et retorisk spørsmål - vi veit allerede at hundefolk generelt har null resepkt for at resten av verden ikke syns at de nusselige firbeinte babyene våre er like skjønne som vi syns de er.

- Og man kan ikke nekte folk å handle, ikke om de har hund, bruker parfyme, røyker eller whatver. Heldigvis for meg, som har både hund, bruker parfyme og røyker. Det er forskjell på hunder og folk. Det er kanskje veldig vanskelig å forstå det. Hunder har ikke noe behov for å gå i butikken, de er ikke ute og shopper livsnødvendigheter. Det er det vi menneskene som gjør. Fordi vi MÅ.

Jeg har ikke sagt en plass at du er misunnelig :frantics:

Jeg sa i fra i forkant jeg, så slapp det å bli et argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for bikkja sin del jeg mener det er en uting. Det er en uting fordi at folk faktisk er allergiske, engstelige eller syns det er uhygensisk. Hvor innmari vanskelig er det å respektere det da? Det er ikke nødvendig å svare, for det var et retorisk spørsmål - vi veit allerede at hundefolk generelt har null resepkt for at resten av verden ikke syns at de nusselige firbeinte babyene våre er like skjønne som vi syns de er.

- Og man kan ikke nekte folk å handle, ikke om de har hund, bruker parfyme, røyker eller whatver. Heldigvis for meg, som har både hund, bruker parfyme og røyker. Det er forskjell på hunder og folk. Det er kanskje veldig vanskelig å forstå det. Hunder har ikke noe behov for å gå i butikken, de er ikke ute og shopper livsnødvendigheter. Det er det vi menneskene som gjør. Fordi vi MÅ.

Jeg sa i fra i forkant jeg, så slapp det å bli et argument.

Jeg skrev tidligere i tråden at en hund inne i en helt lukket veske vil ikke slippe fra seg nevneverdig med allergener inne fra veska. Eieren derimot, er full av allergener. Skal man snakke hygiene, så bør eieren sprite seg selv og jakke/bukse osv før denne går inn i butikken. Ellers er jo eier omtrent like uhygienisk som hunden.

Så akkurat det ser jeg ikke som noe argument. Derimot så tror jeg ikke at en hund har det så bra av å sitte på armen/hånden i 5 timer hver dag inne på et kjøpesenter, men realistisk sett er det ikke noen som gidder det. De blir sykt tunge å holde/bære på etter fem minutter, det vet jeg alt om.

Og det kunne da ikke falle meg inn å påstå at du er misunnelig på noen måte, da jeg kjenner ikke deg og interessene dine på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev tidligere i tråden at en hund inne i en helt lukket veske vil ikke slippe fra seg nevneverdig med allergener inne fra veska. Eieren derimot, er full av allergener. Skal man snakke hygiene, så bør eieren sprite seg selv og jakke/bukse osv før denne går inn i butikken. Ellers er jo eier omtrent like uhygienisk som hunden.

Så akkurat det ser jeg ikke som noe argument. Derimot så tror jeg ikke at en hund har det så bra av å sitte på armen/hånden i 5 timer hver dag inne på et kjøpesenter, men realistisk sett er det ikke noen som gidder det. De blir sykt tunge å holde/bære på etter fem minutter, det vet jeg alt om.

Jeg veit ikke hvor mange måter jeg må si dette på jeg, for at man skal kunne gjøre seg forstått. Poenget er fortsatt at hunder ikke har LOV til å være i butikker hvor det serveres mat av hygeniske grunner. De kan ikke NEKTE mennesker å være i butikker av hygeniske grunner, enten det er fordi de er møkkete, sjuke, har hund, bruker parfyme, røyker, ikke har dusja på et halvt år, whatver. Hvordan skulle det vært gjennomførbart? Det er forskjell på hunder og mennesker. Det er så ****** enkelt som det.

EDIT: Jeg veit ikke åssen det er med resten av sonenfolket jeg, men jeg pleier ikke å pisse på hjørner når jeg er på butikkene, jeg setter ikke fra meg snutemerker på glassvinduer, jeg sikler ikke på andre folk, jeg hopper ikke på de, og jeg stryker meg ikke langs beina på folk. Så jo, jeg tør faktisk påstå at jeg er mer hygenisk i en butikk, enn hva samtlige av bikkjene her inne er.. Selv om jeg bruker parfyme, røyker og har hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev tidligere i tråden at en hund inne i en helt lukket veske vil ikke slippe fra seg nevneverdig med allergener inne fra veska. Eieren derimot, er full av allergener. Skal man snakke hygiene, så bør eieren sprite seg selv og jakke/bukse osv før denne går inn i butikken. Ellers er jo eier omtrent like uhygienisk som hunden.

Så akkurat det ser jeg ikke som noe argument. Derimot så tror jeg ikke at en hund har det så bra av å sitte på armen/hånden i 5 timer hver dag inne på et kjøpesenter, men realistisk sett er det ikke noen som gidder det. De blir sykt tunge å holde/bære på etter fem minutter, det vet jeg alt om.

Du mener altså at det er greit å bryte regler bare fordi man kan? Når vi allerede har etablert det faktum at en chihuahua fint kan være alene (ihvertfall noen timer), altså i bilen eller hjemme.

Hva med mattilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke chihuahuaene som er så skjøre, men mentaliteten på eierne som har ekstreme former for seperasjonsangst slik at de ikke klarer å forlate babyen sin i den korte tiden det tar å handle inn mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte på dette over her jeg :whistle:

Dersom en miniatyr sitter i en lukket veske med tett netting så er eieren mer uhygienisk og bærer med seg mer allergener på seg enn hunden vil slippe fra seg. Men jeg er enig i at på et generelt plan har hunder lite å gjøre på en senter med mindre man er på vei gjennom av en eller annen grunn :cheer:

Jeg synes faktisk at det er et veldig godt poeng, men jeg gidder ikke å sitte å argumentere med det FOR at man skal ha med seg hunden på shopping. Helt ærlig bryr jeg meg ikke, så lenge hunden får masse god mosjon og stimuli og har et fint hundeliv til vanlig, så tror jeg ikke den har vondt av å sitte et kvarter i en veske hvis mor må inn og kjøpe noe. Og så lenge ikke butikken aner noe så er det jo fred og ingen fare. Hvis det er hygiene og allergener de er redde for så bør de sette opp et skilt med dyreeiere forbudt. Og det er jo ikke det som er poenget her, det er vel det at dyret i det hele tatt befinner seg innen butikkens fire grenser som er poenget?

)

Jeg veit ikke hvor mange måter jeg må si dette på jeg, for at man skal kunne gjøre seg forstått. Poenget er fortsatt at hunder ikke har LOV til å være i butikker hvor det serveres mat av hygeniske grunner. De kan ikke NEKTE mennesker å være i butikker av hygeniske grunner, enten det er fordi de er møkkete, sjuke, har hund, bruker parfyme, røyker, ikke har dusja på et halvt år, whatver. Hvordan skulle det vært gjennomførbart? Det er forskjell på hunder og mennesker. Det er så ****** enkelt som det.

Jeg skrev jo at jeg visste hva poenget var?

Kanskje du bør begynne å lese innleggene nøye nok til å huske hva som har vært sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg veit ikke hvor mange måter jeg må si dette på jeg, for at man skal kunne gjøre seg forstått. Poenget er fortsatt at hunder ikke har LOV til å være i butikker hvor det serveres mat av hygeniske grunner. De kan ikke NEKTE mennesker å være i butikker av hygeniske grunner, enten det er fordi de er møkkete, sjuke, har hund, bruker parfyme, røyker, ikke har dusja på et halvt år, whatver. Hvordan skulle det vært gjennomførbart? Det er forskjell på hunder og mennesker. Det er så ****** enkelt som det.

EDIT: Jeg veit ikke åssen det er med resten av sonenfolket jeg, men jeg pleier ikke å pisse på hjørner når jeg er på butikkene, jeg setter ikke fra meg snutemerker på glassvinduer, jeg sikler ikke på andre folk, jeg hopper ikke på de, og jeg stryker meg ikke langs beina på folk. Så jo, jeg tør faktisk påstå at jeg er mer hygenisk i en butikk, enn hva samtlige av bikkjene her inne er.. Selv om jeg bruker parfyme, røyker og har hund..

Det er jo ikke chihuahuaene som er så skjøre, men mentaliteten på eierne som har ekstreme former for seperasjonsangst slik at de ikke klarer å forlate babyen sin i den korte tiden det tar å handle inn mat...

:whistle: Dere sier akkurat det jeg tenker på og mener etter å ha lest hva denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...