Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette en god mh?


Monica123

Recommended Posts

Kjære soniser håper dere kan hjelpe meg for jeg skjønner ingenting av dette mh greiene?

Er dette bra,dårlig eller midt på treet?Har tatt bort navnet for det synes jeg ikke trengr stå der siden jeg ikke eier hunden det er snakk om..

Götene MENTALBESKR. SBK

2006-12-03

Domare Burge Claes-Erik

1a.Kontakt hälsning : 3

1b.Kontakt samarb. : 4

1c.Kontakt hantering: 3

2a.Lek : 4

2b.Lek gripande : 3

2c.Lek dragkamp : 2

3a 1.Jakt förfölj : 4

3a 2.Jakt förfölj : 4

3b 1.Jakt grip : 2

3b 2.Jakt grip : 2

4.Aktivnivå : 4

5a.Avst.lek intresse: 4

5b.Avst.lek hot/aggr: 1

5c.Avst.lek nyfiken : 5

5d.Avst.lek leklust : 3

5e.Avst.lek samarb. : 4

6a.Överr. rädsla : 1

6b.Överr. hot/agg : 1

6c.Överr. nyfikenhet: 5

6d.Överr. kv. rädsla: 1

6e.Överr. kv. intr. : 1

7a.Ljud rädsla : 2

7b.Ljud nyfikenhet : 5

7c.Ljud kv. rädsla : 1

7d.Ljud kv. intresse: 4

8a.Spöken hot/agg : 1

8b.Spöken kontroll : 5

8c.Spöken rädsla : 1

8d.Spöken nyfikenhet: 5

8e.Spöken kontakt : 4

9a.Lek 2 leklust : 4

9b.Lek 2 gripande : 3

10.Skott :2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal han avles på for? Er det tilsiktet familiehunder, gjeterhunder, brukshunder? Hva er tanken bak avlen han evt skal brukes i?

Og OM det er for tenkt i (din?) avl, så gir det et mye bedre bilde og se på MH etter hans kull samt hans slektninger, legge dette "oppå" hverandre for å så se hva han evt ser ut til å gi fra seg og hva som ser ut til å være miljø.

For enkel avlesning er 1 lite og 5 mye på alt, dermed kan du se hva slags reaksjoner du kan tenke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke min hund og collien er vel mest regnet som utstilling og familie hund så vidt jeg vet..For de som er nysjjerrige så er dette moren til min hund..Trur jeg skal se på faren også så se om jeg kan få litt mer innblikk i familien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan gå inn på hjemmesiden min og se under siden til Vita. HUn har gjennomført MH i Sverige og der har jeg markert hva som er gjennomsnitt for rasen, samt hva hun har fått. Det varierer fra moment til moment hva som er best å ha av tallene 1-5. Jeg har satt meg en del inn i dette (er langt fra noen ekspert)men hvis du lurer på noe må du bare spørre :icon_redface:

Edit: jeghar ikke gjennomsnittet for rasen, men hva som er idealscore og hva som er "godkjent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det en godt over gjennomsnittet MH. Hunden har lite reddsler. Den har gode avreaksjoner og bra lekelyst. Den mangler noe på bytte og gripende om man tenker feks de råeste brukshundene. Men her er det mer enn nok å jobbe med, samtidig som hunden ser ut til å ha en sunn nervekonstitusjon.

Edit: Dette vil jeg tro er en hund som fungerer greit i de fleste miljø og derfor også som familiehund. Samtidig som det er en forholdsvis grei hund å jobbe med feks i bruks og lydighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det en godt over gjennomsnittet MH. Hunden har lite reddsler. Den har gode avreaksjoner og bra lekelyst. Den mangler noe på bytte og gripende om man tenker feks de råeste brukshundene. Men her er det mer enn nok å jobbe med, samtidig som hunden ser ut til å ha en sunn nervekonstitusjon.

Edit: Dette vil jeg tro er en hund som fungerer greit i de fleste miljø og derfor også som familiehund. Samtidig som det er en forholdsvis grei hund å jobbe med feks i bruks og lydighet

Jeg har samme inntrykket. I tillegg så ser jeg ikke noe trussel/aggresjon. Jeg kunne kanske tenkt meg litt lavere enn 4 på aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det en godt over gjennomsnittet MH. Hunden har lite reddsler. Den har gode avreaksjoner og bra lekelyst. Den mangler noe på bytte og gripende om man tenker feks de råeste brukshundene. Men her er det mer enn nok å jobbe med, samtidig som hunden ser ut til å ha en sunn nervekonstitusjon.

Edit: Dette vil jeg tro er en hund som fungerer greit i de fleste miljø og derfor også som familiehund. Samtidig som det er en forholdsvis grei hund å jobbe med feks i bruks og lydighet

Signerer denne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme inntrykket. I tillegg så ser jeg ikke noe trussel/aggresjon. Jeg kunne kanske tenkt meg litt lavere enn 4 på aktivitet.

Aktivitet er det jeg vektlegger minst på en MH. Jeg synes det kan gjenspeile virkeligheten dårlig. Jeg har sett hunder som har sittet stille, men som du ser det koker oppe i hodet på, som får 1-2 på aktivitet og jeg har sett hunder som har gått litt rundt og snuset som har fått 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitet er det jeg vektlegger minst på en MH. Jeg synes det kan gjenspeile virkeligheten dårlig. Jeg har sett hunder som har sittet stille, men som du ser det koker oppe i hodet på, som får 1-2 på aktivitet og jeg har sett hunder som har gått litt rundt og snuset som har fått 5.

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med "koker over". Mener du stress?

Slik jeg har forstått det er hensikten med dette momentet å beskrive hvor opptatt hunden er av omgivelsene.

En hund som får lavt på aktivitet er lite våken og oppmerksom på hva som foregår rundt den. Den oppdager ikke ting før de har kommet ganske nært og er mest oppatt av hva som foregår i nærmeste omgivelser. Dette kan være en fordel på for eksempel lydighetstrening fordi dette bidrar til at hunden er oppmerksom på fører. Ulempen kan være (smak og behag) at hunden er en elendig vakthund.

For mye aktivitet medfører at du har en hund som er for opptatt av hva som foregår i omgivelsene. Dette medfører at hunden er mindre konsentrert om deg som fører. Hyppige avbrudd for å ha kontroll/følge med på omgivelsene. Dette er klart en ulempe i treningssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med "koker over". Mener du stress?

Slik jeg har forstått det er hensikten med dette momentet å beskrive hvor opptatt hunden er av omgivelsene.

En hund som får lavt på aktivitet er lite våken og oppmerksom på hva som foregår rundt den. Den oppdager ikke ting før de har kommet ganske nært og er mest oppatt av hva som foregår i nærmeste omgivelser. Dette kan være en fordel på for eksempel lydighetstrening fordi dette bidrar til at hunden er oppmerksom på fører. Ulempen kan være (smak og behag) at hunden er en elendig vakthund.

For mye aktivitet medfører at du har en hund som er for opptatt av hva som foregår i omgivelsene. Dette medfører at hunden er mindre konsentrert om deg som fører. Hyppige avbrudd for å ha kontroll/følge med på omgivelsene. Dette er klart en ulempe i treningssammenheng.

Hvor opptatt hunden er av omgivelsene er bare en liten del av aktivitet på MH. Det man forsøker å beskrive er yttre og/eller indre uro. En hund med mye indre uro skal feks på 4 eller 5, selv om hunden sitter eller ligger under hele momentet.

For mye aktivitet er aldri noen fordel, men de aller fleste hunder havner faktisk på 3 og 4 på dette momentet. Hunder som havner på 2 er mer sjeldent og jeg har aldri sett noen hund få 1.

Jeg er ikke enig med deg i at en hund som får lavt på aktivitet behøver å være lite våken eller en dårlig brukshund. Det kan være en hund som veksler godt i mellom aktiviteter. Far til mitt forrige kull fikk 2 på aktivitet på MH. Han er et fyrverkeri av en hund i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor opptatt hunden er av omgivelsene er bare en liten del av aktivitet på MH. Det man forsøker å beskrive er yttre og/eller indre uro. En hund med mye indre uro skal feks på 4 eller 5, selv om hunden sitter eller ligger under hele momentet.

For mye aktivitet er aldri noen fordel, men de aller fleste hunder havner faktisk på 3 og 4 på dette momentet. Hunder som havner på 2 er mer sjeldent og jeg har aldri sett noen hund få 1.

Jeg er ikke enig med deg i at en hund som får lavt på aktivitet behøver å være lite våken eller en dårlig brukshund. Det kan være en hund som veksler godt i mellom aktiviteter. Far til mitt forrige kull fikk 2 på aktivitet på MH. Han er et fyrverkeri av en hund i arbeid.

Jeg skriver ikke at en hund med lavt på aktivitet er en dårlig brukshund. Jeg skriver at for høy aktivitet kan være en ulempe i forhold til trening, se siste avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

I mine øyne er det en godt over gjennomsnittet MH. Hunden har lite reddsler. Den har gode avreaksjoner og bra lekelyst. Den mangler noe på bytte og gripende om man tenker feks de råeste brukshundene. Men her er det mer enn nok å jobbe med, samtidig som hunden ser ut til å ha en sunn nervekonstitusjon.

Edit: Dette vil jeg tro er en hund som fungerer greit i de fleste miljø og derfor også som familiehund. Samtidig som det er en forholdsvis grei hund å jobbe med feks i bruks og lydighet

Veldig enig i denne beskrivelsen av hunden :lol: (uten å ha sett selve MH'n så kan man få en oppfattelse av den likevel).

Jeg kunne kanske tenkt meg litt lavere enn 4 på aktivitet.

Så du vil f.eks. si at Zuma sin 4 på aktivitet ikke var så veldig bra? Er en grunn til at de havner der de havner. For Zuma sin del så var det noen i flokken (og en figurant) som begynte å prate under momentet, så hun fokuserte på de og ergo ble satt til 4 (hadde ikke det skjedd ville hun ha fått 3 ifølge beskriverne) :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke at en hund med lavt på aktivitet er en dårlig brukshund. Jeg skriver at for høy aktivitet kan være en ulempe i forhold til trening, se siste avsnitt.

Beklager jeg missforsto :aww: Men jeg er fortsatt ikke helt enig :lol:

For mye aktivitet medfører at du har en hund som er for opptatt av hva som foregår i omgivelsene. Dette medfører at hunden er mindre konsentrert om deg som fører. Hyppige avbrudd for å ha kontroll/følge med på omgivelsene. Dette er klart en ulempe i treningssammenheng.

Det du beskriver her er temperamentet til hunden. Høyt temperament behøver ikke å bety høy aktivitet. Men en hund med for høyt temperament kan selvfølgelig bli forstyrret av omgivelsene. De hundene jeg har hatt de siste årene ligger på 4 og 5 på temperament på en FA, men jeg har ikke hatt noen problemer med å få de til å konsentrere seg på trening eller prøver. Og det er fult mulig å ha høyt temprament, en god konsentrasjon og å koordinere godt. Så lenge konsentrasjonen og koordineringen er bra på en hund har ikke et litt for høyt temperament så mye å si, men brister konsentrasjonen eller koordineringen i tillegg blir hunden straks vanskeligere å trene. Jeg tror hvor vidt en lykkes med å trene en høyt temperert hund kommer an på hvor god hundetreneren er på timing å på å klare å lese hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne MHen er bra og godt over gjennomsnittet for langhårscollie. Spesielt det med ingen (gjenstående) redsler og stor nysgjerrighet er det vi liker å se mer av på collien.

Ellers er jeg enig i at man ikke bør legge for stor vekt på aktivitetsmomentet, spesielt ikke på enkeltstående hunders MHer blant annet fordi det er litt tilfeldig hvilken rute krysset havner i. Da min hanne gikk MH fikk alle åtte hunder kryss for at de var relativt rolige selv om det var både forskjellige raser og kull som ble beskrevet. Årsak: Gresset på stedet var tydeligvis spesielt fristende og absolutt ALLE hundene ble stående stille og spise gress! Selv min hypre AD/HD-hanne som normalt sett ville ha pepet og gaulet og vandret hvileløst rundt fikk "bare" en firer (han ble mer urolig de siste sekundene av momentet noe som flyttet han fra en treer til en firer)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne MHen er bra og godt over gjennomsnittet for langhårscollie. Spesielt det med ingen (gjenstående) redsler og stor nysgjerrighet er det vi liker å se mer av på collien.

Ellers er jeg enig i at man ikke bør legge for stor vekt på aktivitetsmomentet, spesielt ikke på enkeltstående hunders MHer blant annet fordi det er litt tilfeldig hvilken rute krysset havner i. Da min hanne gikk MH fikk alle åtte hunder kryss for at de var relativt rolige selv om det var både forskjellige raser og kull som ble beskrevet. Årsak: Gresset på stedet var tydeligvis spesielt fristende og absolutt ALLE hundene ble stående stille og spise gress! Selv min hypre AD/HD-hanne som normalt sett ville ha pepet og gaulet og vandret hvileløst rundt fikk "bare" en firer (han ble mer urolig de siste sekundene av momentet noe som flyttet han fra en treer til en firer)...

Enig! Dette er over en over gjennomsnittet bra MH for en Collie langhår, og det liker vi (i alle fall jeg) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...