Gå til innhold
Hundesonen.no

Fällning och utställning?!


Vimsan

Recommended Posts

Ja, det jag undrar är alltså det med fällningsperioden (när dem mister pälsen).

Jag har tänkt att melde oss på utställning som är i februari, men jag känner mig osäker på det med fällningen. Vet inte när Casper kliver in i fällningsperioden :wub: hur ser man tecken på det? och hur länge brukar den fällningsperioden normalt vara?

tips?

(vet inte om denna är under rätt ämne men en moddis får känna sig fri att flytta den om den är under fel kategori :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine raser feller de som regel valpepelsen omtrent når de runder året. Tispene litt mer dramatisk enn hannhundene, så tispene er gjerne ikke stillbare igjen før de er ca. 1 mnd. Hannhundene røyter ikke fullt så mye og er også litt kjappere oppe i pels, men Det tar nok noen måneder, da de gjerne skal bytte både underull og dekkhår den første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar, Caroline!

Men nu är ju Casper snart 11 månader. Han blir 1 år den 24 februari och jag har ju lust å ställa honom i Bö som är den 20. Fristen går ut snart. Men vad tänker du? Borde jag eller borde jag inte? Är ju inte kul att komma med en nerfälld belger liksom.

Får nästan säga till Casper att han får vänta med den 1 års fällningen sin :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mister jo ikke alt over natten, så det bør vel være safe nok å melde ham på der :wub: Har han mistet litt innen utstillingen så er det sikkert ingen krise. Men når du ser han begynner å miste pels kan du nok holde igjen påmeldingene en stund fremover :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør om, er jo ikke et fasitspørsmål. Det varierer både fra rase til rase, og mellom individene. Du må rett og slett bli kjent med din hunds røytesyklus etter hvert som dere har vært gjennom noen runder.

Jeg har for eksempel lært meg nå at min tispe bruker nesten fire måneder fra hun begynner å røyte til pelsen er helt oppe igjen. Jeg kan stille henne en liten stund etter at hun begynner å røyte, og kan begynne litt før pelsen er helt oppe - men jeg "mister" cirka tre måneder i strekk hvor hun ikke har bra nok pels til at jeg gidder å stille. I min rase er konkurransen såpass høy at en må ha pelsen på plass for å ha noe der å gjøre - i hvert fall min hund, fordi hun virker så høy og smal uten pels.

Men, jeg kan også stille henne rimelig godt etter kalenderen, hun begynner omtrent å røyte på dagen jeg forventer det, fordi røytingen henger sammen med løpetid, og hun foreløpig har hatt veldig jevn syklus. Altså er det rimelig lett for meg å planlegge utstillinger ut fra pels, og jeg har også en ganske grei formening om når vi kan gå LP (startforbud i LP når tispe har løpetid).

Vår forrige stjerne, derimot, kunne stilles hele året. Hun var aldri så nedrøyet og naken som nåværende tispe blir, hun hadde en bredde i kroppen som gjorde at hun ikke virket så naken, samt at hun hadde en del imponerende kvaliteter som gjorde at hun plasserte seg til tross for manglende pels. Det var også noen dommere som foretrakk henne uten full pels, fordi hun virket lettere og mer elegant da.

Hannhunden vår kunne også stilles hele året, og han var aldri naken - hannhund røyter på en annen måte enn tisper.

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Og når alt kommer til alt, er det en del av sjansene en tar når en melder på. Ting kan skje i mellomtiden - sykdom, skader, pels, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Tilbake på Topic:

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :wub: Lykke til med vakringen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Det avhenger ikke bare av rase, men også individ - det har i hvert fall vært forskjeller på tisper jeg vet om. Noen får løpetiden når de er på sitt mest nakne, noen får løpetiden når pelsen er på sitt beste. X'en er sistnevnte. Hun fikk forrige løpetid to dager før NKK Stavanger (rundt 10. september), og var da i full pels. Så gikk det tre måneder, hun begynte å røyte, og cirka fire måneder etter at hun begynner å røyte kommer løpetiden. Så jeg regner løpetid cirka 10. april nå. Hun har gått 7-7.5 måneder mellom hver løpetid hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Okej, tack för svar :P

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :P Lykke til med vakringen :P

Okej, tusen tack :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...