Gå til innhold
Hundesonen.no

Fällning och utställning?!

Vimsan

Recommended Posts

Ja, det jag undrar är alltså det med fällningsperioden (när dem mister pälsen).

Jag har tänkt att melde oss på utställning som är i februari, men jag känner mig osäker på det med fällningen. Vet inte när Casper kliver in i fällningsperioden :wub: hur ser man tecken på det? och hur länge brukar den fällningsperioden normalt vara?

tips?

(vet inte om denna är under rätt ämne men en moddis får känna sig fri att flytta den om den är under fel kategori :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine raser feller de som regel valpepelsen omtrent når de runder året. Tispene litt mer dramatisk enn hannhundene, så tispene er gjerne ikke stillbare igjen før de er ca. 1 mnd. Hannhundene røyter ikke fullt så mye og er også litt kjappere oppe i pels, men Det tar nok noen måneder, da de gjerne skal bytte både underull og dekkhår den første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar, Caroline!

Men nu är ju Casper snart 11 månader. Han blir 1 år den 24 februari och jag har ju lust å ställa honom i Bö som är den 20. Fristen går ut snart. Men vad tänker du? Borde jag eller borde jag inte? Är ju inte kul att komma med en nerfälld belger liksom.

Får nästan säga till Casper att han får vänta med den 1 års fällningen sin :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mister jo ikke alt over natten, så det bør vel være safe nok å melde ham på der :wub: Har han mistet litt innen utstillingen så er det sikkert ingen krise. Men når du ser han begynner å miste pels kan du nok holde igjen påmeldingene en stund fremover :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør om, er jo ikke et fasitspørsmål. Det varierer både fra rase til rase, og mellom individene. Du må rett og slett bli kjent med din hunds røytesyklus etter hvert som dere har vært gjennom noen runder.

Jeg har for eksempel lært meg nå at min tispe bruker nesten fire måneder fra hun begynner å røyte til pelsen er helt oppe igjen. Jeg kan stille henne en liten stund etter at hun begynner å røyte, og kan begynne litt før pelsen er helt oppe - men jeg "mister" cirka tre måneder i strekk hvor hun ikke har bra nok pels til at jeg gidder å stille. I min rase er konkurransen såpass høy at en må ha pelsen på plass for å ha noe der å gjøre - i hvert fall min hund, fordi hun virker så høy og smal uten pels.

Men, jeg kan også stille henne rimelig godt etter kalenderen, hun begynner omtrent å røyte på dagen jeg forventer det, fordi røytingen henger sammen med løpetid, og hun foreløpig har hatt veldig jevn syklus. Altså er det rimelig lett for meg å planlegge utstillinger ut fra pels, og jeg har også en ganske grei formening om når vi kan gå LP (startforbud i LP når tispe har løpetid).

Vår forrige stjerne, derimot, kunne stilles hele året. Hun var aldri så nedrøyet og naken som nåværende tispe blir, hun hadde en bredde i kroppen som gjorde at hun ikke virket så naken, samt at hun hadde en del imponerende kvaliteter som gjorde at hun plasserte seg til tross for manglende pels. Det var også noen dommere som foretrakk henne uten full pels, fordi hun virket lettere og mer elegant da.

Hannhunden vår kunne også stilles hele året, og han var aldri naken - hannhund røyter på en annen måte enn tisper.

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Og når alt kommer til alt, er det en del av sjansene en tar når en melder på. Ting kan skje i mellomtiden - sykdom, skader, pels, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Tilbake på Topic:

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :wub: Lykke til med vakringen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Det avhenger ikke bare av rase, men også individ - det har i hvert fall vært forskjeller på tisper jeg vet om. Noen får løpetiden når de er på sitt mest nakne, noen får løpetiden når pelsen er på sitt beste. X'en er sistnevnte. Hun fikk forrige løpetid to dager før NKK Stavanger (rundt 10. september), og var da i full pels. Så gikk det tre måneder, hun begynte å røyte, og cirka fire måneder etter at hun begynner å røyte kommer løpetiden. Så jeg regner løpetid cirka 10. april nå. Hun har gått 7-7.5 måneder mellom hver løpetid hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Okej, tack för svar :P

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :P Lykke til med vakringen :P

Okej, tusen tack :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...