Gå til innhold
Hundesonen.no

Fällning och utställning?!

Vimsan

Recommended Posts

Skrevet

Ja, det jag undrar är alltså det med fällningsperioden (när dem mister pälsen).

Jag har tänkt att melde oss på utställning som är i februari, men jag känner mig osäker på det med fällningen. Vet inte när Casper kliver in i fällningsperioden :wub: hur ser man tecken på det? och hur länge brukar den fällningsperioden normalt vara?

tips?

(vet inte om denna är under rätt ämne men en moddis får känna sig fri att flytta den om den är under fel kategori :wub: )

Skrevet

På mine raser feller de som regel valpepelsen omtrent når de runder året. Tispene litt mer dramatisk enn hannhundene, så tispene er gjerne ikke stillbare igjen før de er ca. 1 mnd. Hannhundene røyter ikke fullt så mye og er også litt kjappere oppe i pels, men Det tar nok noen måneder, da de gjerne skal bytte både underull og dekkhår den første gangen.

Skrevet

Tack för svar, Caroline!

Men nu är ju Casper snart 11 månader. Han blir 1 år den 24 februari och jag har ju lust å ställa honom i Bö som är den 20. Fristen går ut snart. Men vad tänker du? Borde jag eller borde jag inte? Är ju inte kul att komma med en nerfälld belger liksom.

Får nästan säga till Casper att han får vänta med den 1 års fällningen sin :wub:

Skrevet

De mister jo ikke alt over natten, så det bør vel være safe nok å melde ham på der :wub: Har han mistet litt innen utstillingen så er det sikkert ingen krise. Men når du ser han begynner å miste pels kan du nok holde igjen påmeldingene en stund fremover :wub:

Skrevet

Det du spør om, er jo ikke et fasitspørsmål. Det varierer både fra rase til rase, og mellom individene. Du må rett og slett bli kjent med din hunds røytesyklus etter hvert som dere har vært gjennom noen runder.

Jeg har for eksempel lært meg nå at min tispe bruker nesten fire måneder fra hun begynner å røyte til pelsen er helt oppe igjen. Jeg kan stille henne en liten stund etter at hun begynner å røyte, og kan begynne litt før pelsen er helt oppe - men jeg "mister" cirka tre måneder i strekk hvor hun ikke har bra nok pels til at jeg gidder å stille. I min rase er konkurransen såpass høy at en må ha pelsen på plass for å ha noe der å gjøre - i hvert fall min hund, fordi hun virker så høy og smal uten pels.

Men, jeg kan også stille henne rimelig godt etter kalenderen, hun begynner omtrent å røyte på dagen jeg forventer det, fordi røytingen henger sammen med løpetid, og hun foreløpig har hatt veldig jevn syklus. Altså er det rimelig lett for meg å planlegge utstillinger ut fra pels, og jeg har også en ganske grei formening om når vi kan gå LP (startforbud i LP når tispe har løpetid).

Vår forrige stjerne, derimot, kunne stilles hele året. Hun var aldri så nedrøyet og naken som nåværende tispe blir, hun hadde en bredde i kroppen som gjorde at hun ikke virket så naken, samt at hun hadde en del imponerende kvaliteter som gjorde at hun plasserte seg til tross for manglende pels. Det var også noen dommere som foretrakk henne uten full pels, fordi hun virket lettere og mer elegant da.

Hannhunden vår kunne også stilles hele året, og han var aldri naken - hannhund røyter på en annen måte enn tisper.

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Og når alt kommer til alt, er det en del av sjansene en tar når en melder på. Ting kan skje i mellomtiden - sykdom, skader, pels, osv.

Skrevet

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Tilbake på Topic:

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :wub: Lykke til med vakringen :wub:

Skrevet

Det der med løpetid og røyting er også avhengig av rase. Sheltiene røyter omtrent på dagen 4 mnd. etter første dag av forrige løpetid, mens aussien er litt tidligere ute, ca. 3 mnd. etter.

Skrevet

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Det avhenger ikke bare av rase, men også individ - det har i hvert fall vært forskjeller på tisper jeg vet om. Noen får løpetiden når de er på sitt mest nakne, noen får løpetiden når pelsen er på sitt beste. X'en er sistnevnte. Hun fikk forrige løpetid to dager før NKK Stavanger (rundt 10. september), og var da i full pels. Så gikk det tre måneder, hun begynte å røyte, og cirka fire måneder etter at hun begynner å røyte kommer løpetiden. Så jeg regner løpetid cirka 10. april nå. Hun har gått 7-7.5 måneder mellom hver løpetid hittil.

Skrevet

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Okej, tack för svar :P

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :P Lykke til med vakringen :P

Okej, tusen tack :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...