Gå til innhold
Hundesonen.no

Fällning och utställning?!

Vimsan

Recommended Posts

Skrevet

Ja, det jag undrar är alltså det med fällningsperioden (när dem mister pälsen).

Jag har tänkt att melde oss på utställning som är i februari, men jag känner mig osäker på det med fällningen. Vet inte när Casper kliver in i fällningsperioden :wub: hur ser man tecken på det? och hur länge brukar den fällningsperioden normalt vara?

tips?

(vet inte om denna är under rätt ämne men en moddis får känna sig fri att flytta den om den är under fel kategori :wub: )

Skrevet

På mine raser feller de som regel valpepelsen omtrent når de runder året. Tispene litt mer dramatisk enn hannhundene, så tispene er gjerne ikke stillbare igjen før de er ca. 1 mnd. Hannhundene røyter ikke fullt så mye og er også litt kjappere oppe i pels, men Det tar nok noen måneder, da de gjerne skal bytte både underull og dekkhår den første gangen.

Skrevet

Tack för svar, Caroline!

Men nu är ju Casper snart 11 månader. Han blir 1 år den 24 februari och jag har ju lust å ställa honom i Bö som är den 20. Fristen går ut snart. Men vad tänker du? Borde jag eller borde jag inte? Är ju inte kul att komma med en nerfälld belger liksom.

Får nästan säga till Casper att han får vänta med den 1 års fällningen sin :wub:

Skrevet

De mister jo ikke alt over natten, så det bør vel være safe nok å melde ham på der :wub: Har han mistet litt innen utstillingen så er det sikkert ingen krise. Men når du ser han begynner å miste pels kan du nok holde igjen påmeldingene en stund fremover :wub:

Skrevet

Det du spør om, er jo ikke et fasitspørsmål. Det varierer både fra rase til rase, og mellom individene. Du må rett og slett bli kjent med din hunds røytesyklus etter hvert som dere har vært gjennom noen runder.

Jeg har for eksempel lært meg nå at min tispe bruker nesten fire måneder fra hun begynner å røyte til pelsen er helt oppe igjen. Jeg kan stille henne en liten stund etter at hun begynner å røyte, og kan begynne litt før pelsen er helt oppe - men jeg "mister" cirka tre måneder i strekk hvor hun ikke har bra nok pels til at jeg gidder å stille. I min rase er konkurransen såpass høy at en må ha pelsen på plass for å ha noe der å gjøre - i hvert fall min hund, fordi hun virker så høy og smal uten pels.

Men, jeg kan også stille henne rimelig godt etter kalenderen, hun begynner omtrent å røyte på dagen jeg forventer det, fordi røytingen henger sammen med løpetid, og hun foreløpig har hatt veldig jevn syklus. Altså er det rimelig lett for meg å planlegge utstillinger ut fra pels, og jeg har også en ganske grei formening om når vi kan gå LP (startforbud i LP når tispe har løpetid).

Vår forrige stjerne, derimot, kunne stilles hele året. Hun var aldri så nedrøyet og naken som nåværende tispe blir, hun hadde en bredde i kroppen som gjorde at hun ikke virket så naken, samt at hun hadde en del imponerende kvaliteter som gjorde at hun plasserte seg til tross for manglende pels. Det var også noen dommere som foretrakk henne uten full pels, fordi hun virket lettere og mer elegant da.

Hannhunden vår kunne også stilles hele året, og han var aldri naken - hannhund røyter på en annen måte enn tisper.

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Og når alt kommer til alt, er det en del av sjansene en tar når en melder på. Ting kan skje i mellomtiden - sykdom, skader, pels, osv.

Skrevet

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Tilbake på Topic:

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :wub: Lykke til med vakringen :wub:

Skrevet

Det der med løpetid og røyting er også avhengig av rase. Sheltiene røyter omtrent på dagen 4 mnd. etter første dag av forrige løpetid, mens aussien er litt tidligere ute, ca. 3 mnd. etter.

Skrevet

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Det avhenger ikke bare av rase, men også individ - det har i hvert fall vært forskjeller på tisper jeg vet om. Noen får løpetiden når de er på sitt mest nakne, noen får løpetiden når pelsen er på sitt beste. X'en er sistnevnte. Hun fikk forrige løpetid to dager før NKK Stavanger (rundt 10. september), og var da i full pels. Så gikk det tre måneder, hun begynte å røyte, og cirka fire måneder etter at hun begynner å røyte kommer løpetiden. Så jeg regner løpetid cirka 10. april nå. Hun har gått 7-7.5 måneder mellom hver løpetid hittil.

Skrevet

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Okej, tack för svar :P

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :P Lykke til med vakringen :P

Okej, tusen tack :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...