Gå til innhold
Hundesonen.no

Fällning och utställning?!

Vimsan

Recommended Posts

Skrevet

Ja, det jag undrar är alltså det med fällningsperioden (när dem mister pälsen).

Jag har tänkt att melde oss på utställning som är i februari, men jag känner mig osäker på det med fällningen. Vet inte när Casper kliver in i fällningsperioden :wub: hur ser man tecken på det? och hur länge brukar den fällningsperioden normalt vara?

tips?

(vet inte om denna är under rätt ämne men en moddis får känna sig fri att flytta den om den är under fel kategori :wub: )

Skrevet

På mine raser feller de som regel valpepelsen omtrent når de runder året. Tispene litt mer dramatisk enn hannhundene, så tispene er gjerne ikke stillbare igjen før de er ca. 1 mnd. Hannhundene røyter ikke fullt så mye og er også litt kjappere oppe i pels, men Det tar nok noen måneder, da de gjerne skal bytte både underull og dekkhår den første gangen.

Skrevet

Tack för svar, Caroline!

Men nu är ju Casper snart 11 månader. Han blir 1 år den 24 februari och jag har ju lust å ställa honom i Bö som är den 20. Fristen går ut snart. Men vad tänker du? Borde jag eller borde jag inte? Är ju inte kul att komma med en nerfälld belger liksom.

Får nästan säga till Casper att han får vänta med den 1 års fällningen sin :wub:

Skrevet

De mister jo ikke alt over natten, så det bør vel være safe nok å melde ham på der :wub: Har han mistet litt innen utstillingen så er det sikkert ingen krise. Men når du ser han begynner å miste pels kan du nok holde igjen påmeldingene en stund fremover :wub:

Skrevet

Det du spør om, er jo ikke et fasitspørsmål. Det varierer både fra rase til rase, og mellom individene. Du må rett og slett bli kjent med din hunds røytesyklus etter hvert som dere har vært gjennom noen runder.

Jeg har for eksempel lært meg nå at min tispe bruker nesten fire måneder fra hun begynner å røyte til pelsen er helt oppe igjen. Jeg kan stille henne en liten stund etter at hun begynner å røyte, og kan begynne litt før pelsen er helt oppe - men jeg "mister" cirka tre måneder i strekk hvor hun ikke har bra nok pels til at jeg gidder å stille. I min rase er konkurransen såpass høy at en må ha pelsen på plass for å ha noe der å gjøre - i hvert fall min hund, fordi hun virker så høy og smal uten pels.

Men, jeg kan også stille henne rimelig godt etter kalenderen, hun begynner omtrent å røyte på dagen jeg forventer det, fordi røytingen henger sammen med løpetid, og hun foreløpig har hatt veldig jevn syklus. Altså er det rimelig lett for meg å planlegge utstillinger ut fra pels, og jeg har også en ganske grei formening om når vi kan gå LP (startforbud i LP når tispe har løpetid).

Vår forrige stjerne, derimot, kunne stilles hele året. Hun var aldri så nedrøyet og naken som nåværende tispe blir, hun hadde en bredde i kroppen som gjorde at hun ikke virket så naken, samt at hun hadde en del imponerende kvaliteter som gjorde at hun plasserte seg til tross for manglende pels. Det var også noen dommere som foretrakk henne uten full pels, fordi hun virket lettere og mer elegant da.

Hannhunden vår kunne også stilles hele året, og han var aldri naken - hannhund røyter på en annen måte enn tisper.

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Og når alt kommer til alt, er det en del av sjansene en tar når en melder på. Ting kan skje i mellomtiden - sykdom, skader, pels, osv.

Skrevet

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Tilbake på Topic:

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :wub: Lykke til med vakringen :wub:

Skrevet

Det der med løpetid og røyting er også avhengig av rase. Sheltiene røyter omtrent på dagen 4 mnd. etter første dag av forrige løpetid, mens aussien er litt tidligere ute, ca. 3 mnd. etter.

Skrevet

Litt OT:

Men Emma, jeg lurte på hvordan X'en røyter i forhold til løpetid. Rina har nettopp gjort seg ferdig med røyting nå, og jeg tror det er løpetid like rundt hjørnet. Men husker aldri det der, om de pleier å røyte før løpetiden, eller etter (lurer på om hun kan ha hatt skjult løpetid). :wub:

Det avhenger ikke bare av rase, men også individ - det har i hvert fall vært forskjeller på tisper jeg vet om. Noen får løpetiden når de er på sitt mest nakne, noen får løpetiden når pelsen er på sitt beste. X'en er sistnevnte. Hun fikk forrige løpetid to dager før NKK Stavanger (rundt 10. september), og var da i full pels. Så gikk det tre måneder, hun begynte å røyte, og cirka fire måneder etter at hun begynner å røyte kommer løpetiden. Så jeg regner løpetid cirka 10. april nå. Hun har gått 7-7.5 måneder mellom hver løpetid hittil.

Skrevet

Så, du må bare bli kjent med din hund og dens sykluser. Hunden må røyte et par ganger før det setter seg, de røyter ofte veldig mye mer ned rundt ettårsalderen.

Men, om hunden ikke har begynt å røyte enda, ville jeg meldt på til Bø. Trolig forsvinner ikke all pels med en gang.

Okej, tack för svar :P

Som jeg sa, synes jeg du skal melde Casper på til NKK Bø. Han ser nydelig ut nå, og jeg tror ikke han vil miste all pelsen til Bø :P Lykke til med vakringen :P

Okej, tusen tack :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...