Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb med hund


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt på at jeg kanskje syns det hadde vært spennende å jobbe med hund. Jeg tenker da endten på jobber som politiet eller tollervesenet. Det jeg lurer på da er hvilke hunderaser er det vanlig å bruke i slike jobber?

Er det noen som har erfaring med slik jobb? Hvordan er det kombinert med annet hundehold?

Eventuelle andre tips med tanke på denne yrkesretningen eller andre yrker hvor man kan jobbe med hund. Hvordan er det egentlig? Blir man lei av det? Går det fint å ha egne hunder ved siden av osv.

(Dette er altså bare noe av mange veier jeg tenker å ta og trenger litt info og tips til å finne ut om dette er noe jeg vil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet i Oslo har hvertfall hundene hjemme hos seg, så det blir jo din egen hund. Tipper det samme gjelder tollvesenet. I politiet har du jo patrulje, nark eller bombe. Rasene på patrulje går jo nesten utelukkende i malle og schäfer. På nark og bombe er det litt mer allsidig, men først og fremst retrievere og spaniels.

Det er en veldig ettertraktet stilling, så det er mange om benet. Men mange hundeinteresserte finner ut at det blir litt for mye å drive med hund både på jobb og på fritiden. Selv kan jeg ikke forestille meg i et eneste yrke som ikke har med dyr å gjøre, så hver sin smak.

Men jeg ville ikke ha blitt hundefører med mindre jeg hadde hatt skikkelig lyst til å bli politi eller toller. For det er jo det som blir jobben din først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på at jeg kanskje syns det hadde vært spennende å jobbe med hund. Jeg tenker da endten på jobber som politiet eller tollervesenet. Det jeg lurer på da er hvilke hunderaser er det vanlig å bruke i slike jobber?

Politiet bruker vel malle og schaferhund for det meste.