Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb med hund


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt på at jeg kanskje syns det hadde vært spennende å jobbe med hund. Jeg tenker da endten på jobber som politiet eller tollervesenet. Det jeg lurer på da er hvilke hunderaser er det vanlig å bruke i slike jobber?

Er det noen som har erfaring med slik jobb? Hvordan er det kombinert med annet hundehold?

Eventuelle andre tips med tanke på denne yrkesretningen eller andre yrker hvor man kan jobbe med hund. Hvordan er det egentlig? Blir man lei av det? Går det fint å ha egne hunder ved siden av osv.

(Dette er altså bare noe av mange veier jeg tenker å ta og trenger litt info og tips til å finne ut om dette er noe jeg vil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet i Oslo har hvertfall hundene hjemme hos seg, så det blir jo din egen hund. Tipper det samme gjelder tollvesenet. I politiet har du jo patrulje, nark eller bombe. Rasene på patrulje går jo nesten utelukkende i malle og schäfer. På nark og bombe er det litt mer allsidig, men først og fremst retrievere og spaniels.

Det er en veldig ettertraktet stilling, så det er mange om benet. Men mange hundeinteresserte finner ut at det blir litt for mye å drive med hund både på jobb og på fritiden. Selv kan jeg ikke forestille meg i et eneste yrke som ikke har med dyr å gjøre, så hver sin smak.

Men jeg ville ikke ha blitt hundefører med mindre jeg hadde hatt skikkelig lyst til å bli politi eller toller. For det er jo det som blir jobben din først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på at jeg kanskje syns det hadde vært spennende å jobbe med hund. Jeg tenker da endten på jobber som politiet eller tollervesenet. Det jeg lurer på da er hvilke hunderaser er det vanlig å bruke i slike jobber?

Politiet bruker vel malle og schaferhund for det meste.

"De mest typiske polititjenestehundene er av rasene schäferhund, malinois og rottweiler, men mange har også tatt i bruk flere andre raser. I fjerne østen har f.eks. flere typiske pariahhunder vist seg å være svært godt egnet som tjenestehunder for politiet."

Tollerene bruker vel mer raser som springere, og retrievere.

"Narkotikahunder er typisk energiske hunderaser som har spesielt godt utviklet luktesans. Til å begynne med var labrador retriever og schäferhund populære raser til dette formålet, men med årene har det også kommet til flere andre raser. I den senere tid har blant annet flere spanielraser blitt svært populære, både fordi de har spesielt godt utviklet luktesans og er energiske, men også fordi disse rasene ofte er svært hendige i størrelse."

Edit: De som har hund i politiet i Bergen har hundene hjemme hos seg også! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet i Oslo har hvertfall hundene hjemme hos seg, så det blir jo din egen hund. Tipper det samme gjelder tollvesenet. I politiet har du jo patrulje, nark eller bombe. Rasene på patrulje går jo nesten utelukkende i malle og schäfer. På nark og bombe er det litt mer allsidig, men først og fremst retrievere og spaniels.

Det er en veldig ettertraktet stilling, så det er mange om benet. Men mange hundeinteresserte finner ut at det blir litt for mye å drive med hund både på jobb og på fritiden. Selv kan jeg ikke forestille meg i et eneste yrke som ikke har med dyr å gjøre, så hver sin smak.

Men jeg ville ikke ha blitt hundefører med mindre jeg hadde hatt skikkelig lyst til å bli politi eller toller. For det er jo det som blir jobben din først og fremst.

Nei, jeg skal jo ikke bli det med mkndre jeg vil jobbe med de to yrkene :wub: Jeg vil finne ut om det kan være jobbene for meg. Det jeg mente med andre typer jobber med hund er f.eks hundeskole, hundekennel, noe med hundeadferd osv.

Politiet bruker vel malle og schaferhund for det meste.

"De mest typiske polititjenestehundene er av rasene schäferhund, malinois og rottweiler, men mange har også tatt i bruk flere andre raser. I fjerne østen har f.eks. flere typiske pariahhunder vist seg å være svært godt egnet som tjenestehunder for politiet."

Tollerene bruker vel mer raser som springere, og retrievere.

"Narkotikahunder er typisk energiske hunderaser som har spesielt godt utviklet luktesans. Til å begynne med var labrador retriever og schäferhund populære raser til dette formålet, men med årene har det også kommet til flere andre raser. I den senere tid har blant annet flere spanielraser blitt svært populære, både fordi de har spesielt godt utviklet luktesans og er energiske, men også fordi disse rasene ofte er svært hendige i størrelse."

Edit: De som har hund i politiet i Bergen har hundene hjemme hos seg også! :wub:

Ja, en kompis av meg sin far er politi og har hunden med seg hjem etter jobb. Jeg burde spurt han ut neste gang jeg er hos dem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet bruker vel malle og schaferhund for det meste.

"De mest typiske polititjenestehundene er av rasene schäferhund, malinois og rottweiler, men mange har også tatt i bruk flere andre raser. I fjerne østen har f.eks. flere typiske pariahhunder vist seg å være svært godt egnet som tjenestehunder for politiet."

I patrulje ja, men det er narkotika og bombeavdeling også.

Andre yrker er jo f.eks førerhundtrener. Selv hadde jeg aldri orket det. Sjeldent at de gode hundetrenerne får jobb der, og man orker ikke så ofte å trene egne hunder når man kommer hjem. Ellers kan man jo jobbe i hundepatruljen i forsvaret eller som vekter med hund. Det er få som kan leve av å bli instruktør eller atferdsspesialist, da må man ha et godt rykte og drive egen hundeskole - som oftest.

Bli dyrlege :wub: Eller, om du er interessert i salg så kan du utdanne deg innen temaet og starte dyrebutikk - med kun fokus på hund såklart :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I patrulje ja, men det er narkotika og bombeavdeling også.

Andre yrker er jo f.eks førerhundtrener. Selv hadde jeg aldri orket det. Sjeldent at de gode hundetrenerne får jobb der, og man orker ikke så ofte å trene egne hunder når man kommer hjem. Ellers kan man jo jobbe i hundepatruljen i forsvaret eller som vekter med hund. Det er få som kan leve av å bli instruktør eller atferdsspesialist, da må man ha et godt rykte og drive egen hundeskole - som oftest.

Bli dyrlege :wub: Eller, om du er interessert i salg så kan du utdanne deg innen temaet og starte dyrebutikk - med kun fokus på hund såklart :D

Det virker veldig gøy å kunne starte egen bedrift som kan inkludere flere forskjellige ting :wub: Kennel, hundeskole, dyrebutikk :wub:

Hvorfor vil du ikke være førerhundtrener egentlig? Hva er det som gjør at du ikke orker å trene hund selv etter en dag der? Og hvorfor er det sjeldent at de gode hundetrenerene får jobb der?

Hva gjør en vekter med hund? Må man ta utdanning i forsvaret for å kunne jobbe i hundepatruljen der?

Dyrelege orker jeg ikke. Jeg kjenner det på hele kroppen min når jeg leser om vondter og sykdommer, selv om det gjelder dyr. Jeg vet folk mener man kan vende seg av det, men jeg orker ikke å tvinge meg selv gjennom lange perioder med slikt. Jeg liker heller ikke blod og slike sterile lukter. Pluss jeg har atopisk eksem som gjør at jeg bør holde meg unna jobber hvor jeg må vaske hendene ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vektere med hund er FÆRT få stillinger. Havardr her inne er vekter og det er veldig få som får ha hund i jobben. Vekter blir du ved noen kurs, å få ha hund i tillegg krever noen esktra,er din egeen hund og alt. Men veldig få som får ha hund på jobb av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker veldig gøy å kunne starte egen bedrift som kan inkludere flere forskjellige ting :wub: Kennel, hundeskole, dyrebutikk :wub:

Hvorfor vil du ikke være førerhundtrener egentlig? Hva er det som gjør at du ikke orker å trene hund selv etter en dag der? Og hvorfor er det sjeldent at de gode hundetrenerene får jobb der?

Hva gjør en vekter med hund? Må man ta utdanning i forsvaret for å kunne jobbe i hundepatruljen der?

Jeg vil ikke være førerhundtrener fordi jeg hater å trene på de samme øvelsene gang på gang på gang. Metodene er uoppdaterte og det er generelt lite kunnskap om hund i miljøet syns jeg, i motsetning til feks politi og forsvar. Det er gjerne uerfarne som får jobb, slik at de kan trenes opp etter hundeskolens metoder uten å ha altfor mye meninger om ting. Mange dyktige folk = mye krangling, og de får det rett og slett ikke til å fungere.

Man trener 3-4 andre hunder i 7 timer, deretter skal man hjem og orke å trene egen hund? Selv de mest motiverte går lei da :wub:

Det siste vet jeg ikke. Kanskje Jeanette vet?

En vekter? Tja, går rundt og passer på? :D Den første mallevalpen jeg hadde ble solgt til en mann som driver et vekterfirma. Han trener henne som en patruljehund, før hunden må gjennom en test for å godkjennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket litt med en som er politi om dette, og da fikk jeg straks beskjed om at hundepatrulje ikke må være hovedmålet ditt. Man bør ha stor interesse for å være politi, jobbe som politi, og så får en eventuell hundepatruljetjeneste komme som en bonus. Det er mange om jobben, og man får særdeles sjelden jobb der med en gang uansett. Så har du jo også hundepatruljer i forsvaret, men det er nok det samme der tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket litt med en som er politi om dette, og da fikk jeg straks beskjed om at hundepatrulje ikke må være hovedmålet ditt. Man bør ha stor interesse for å være politi, jobbe som politi, og så får en eventuell hundepatruljetjeneste komme som en bonus. Det er mange om jobben, og man får særdeles sjelden jobb der med en gang uansett. Så har du jo også hundepatruljer i forsvaret, men det er nok det samme der tenker jeg.

Jeg snakket med en dame fra militæret i dag som var på skolen vår. Jeg nevnte at jeg ville kun være hundefører om jeg ville noe i militæret og om det da var lurt av meg å søke der. Hun sa jeg burde det. Men nå var jo hun på skolen vår for å rekrutere folk, så det kan være hun bare prøvde alt på en måte.

Skjønner hva du mener, Benedikte. Det virket kjedelig, ja. Kanskje Jeanette kan komme innom tråden om hun har innspill :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svoger er hundefører i forsvaret.

Han var i hundepatruljen i førstegangstjenesten og kjøpte seg egen schæfer når han sluttet. Denne trente han mot tjeneste-hund, men han døde dessverre tragisk før han ble godkjent. Så da kjøpte han en ny, og han var ferdig godkjent i første 'trinn' så fort han var året og røntget.

Nå er han regodkjent et par ganger, også i skarptrening. Nå tjenestegjør de i heimevernets hundepatrulje i fylket, og blir kalt ut på diverse leteaksjoner, samt at de trener sammen med de andre i patruljen. De har også masse kurs og oppdrag gjennom forsvaret.

De har trent masse, men det er mindre nå som han er regodkjent og de ikke har nyinnlæring. Men jeg vet han var på lavinetrening her ei helg, så det er mye forskjellig og trene på. Sonny er vel eneste 'utstillingsschæfer' i denne patruljen, resten er fra brukslinjer, samt en malle eller to.

Om jeg har forstått dette riktig med tanke på jobbing med hund i forsvaret, så får man betalt for den tiden man bruker på kurs og leteaksjoner. Men de trenger en ganske fleksibel arbeidsgiver, for plutselig er de mange uker på trening med hund utenom ferietid.

Ellers har vi innom en del toll-hunder gjennom jobben, og de fleste der er som tidligere nevnt retrievere og springer spaniels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en dame fra militæret i dag som var på skolen vår. Jeg nevnte at jeg ville kun være hundefører om jeg ville noe i militæret og om det da var lurt av meg å søke der. Hun sa jeg burde det. Men nå var jo hun på skolen vår for å rekrutere folk, så det kan være hun bare prøvde alt på en måte.

Skjønner hva du mener, Benedikte. Det virket kjedelig, ja. Kanskje Jeanette kan komme innom tråden om hun har innspill :wub:

Du kan tjenestegjøre på FHSK og få stilling som dressør. Du vil garantert lære mye :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å bli hundefører i politiet hvis jeg kommer inn.

Men man må jobbe i diverse avdelinger( tror det var to) før man kan søke som hundefører husker ikke hva de het.

Som de fleste sier her så har Romeriket p.distrikt schæfer og maller. Men de har begynt å bruke springer spaniel/div andre lignende som narko hund.

På jobben har vi en springer spaniel,og eier/hundefører har han med seg hjem. Men nå er det bare to stillinger i hele regionen så det er nok veldig vanskelig å få jobbe med hund i kriminalomsorgen.

Jeg ble heller anbefalt toller eller politi.( jeg blir ikke politi fordi jeg vil jobbe med hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret er og et sted det er en fordel du er motivert for tjenesten. For det er som regel rimelig mange søkere til hundeførertjeneste og de som ikke kommer inn blir satt i andre tjenester. Dette var grunnen til at jeg søkte meg til et sted der de hadde få hundeførere, men spennende tjeneste om jeg ikke skulle klare opptaket. Kontra å søke der de tar opp flest hundeførere og har rævva kjedelig tjeneste utenom.

Men etter førstegangstjeneste er det mulig å bli med i HV og trene opp egen tjenestehund. Dette krever en del men iallefall i mitt fylke er det fantastiske folk og hunder :wub: Det blir da mer som en liten bi jobb, noen kvelder, og langhelger/uker med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...