Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan spørre om jobb videre?


Anette

Recommended Posts

Jeg har fagprøve nå i februar og lærlingtiden min går ut i mars. Jeg har ikke hørt noe om å fortsette ol fra sjefen, de andre vil jo,så ikke vi blir underbemmannet. men han er typen som kanskje kommer siste dag og spør. Og jeg synes det blir fryktelig usikkert å vente og vente, ikke kan melde meg på noe etc.

Så hvordan kan jeg spørre om ev jobb videre? Jeg synes det er litt ekkelt å spøre om sånt, så tenkte å kanskje sende en mail eller noe sånt, også får jeg ta praten på jobb eller noe sånt. Jeg vil jo ikke fortsette på lærlinglønn heller, når jeg får fagbrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag:

Gaa og snakk med sjefen. Face to face. Si at du trives godt i jobben og synes at det er veldig laererikt(hvis det stemmer da :lol:) og si at ettersom du naa naermer deg slutten paa laerlingetiden din, saa har du begynt aa planlegge hva du skal gjoere videre. I denne sammenheng lurer du paa om det kan vaere muligheter for aa fortsette paa arbeidsplassen, eller om du maa finne deg noe annet. Klart sjefen din forstaar at du maa planlegge litt frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fagprøve nå i februar og lærlingtiden min går ut i mars. Jeg har ikke hørt noe om å fortsette ol fra sjefen, de andre vil jo,så ikke vi blir underbemmannet. men han er typen som kanskje kommer siste dag og spør. Og jeg synes det blir fryktelig usikkert å vente og vente, ikke kan melde meg på noe etc.

Så hvordan kan jeg spørre om ev jobb videre? Jeg synes det er litt ekkelt å spøre om sånt, så tenkte å kanskje sende en mail eller noe sånt, også får jeg ta praten på jobb eller noe sånt. Jeg vil jo ikke fortsette på lærlinglønn heller, når jeg får fagbrevet.

Jeg skjønner godt at du syns det er litt ekkelt å spørre, men om du spør direkte så får du jo vite med en gang (forhåpentligvis) hva som skjer videre.

Hvis du syns det er ekkelt å spørre direkte om du har jobb der videre, så kan du jo ta å formulere spørsmålet på en litt annen måte:

Spør sjefen om han vet hvilket lønnstrinn du havner på i mars, og hvor mye vil det utgjøre i måneden, siden du er ferdig med lærlingetiden din da :lol:

(Underforstått: Har jeg fremdeles jobb her da?)

Det kan jo godt hende at sjefen din tar det som en selfølge at du vet at du skal fortsette.

Han tenker nok ikke over at du på en måte setter livet ditt litt på vent, mens du venter på at han skal fortelle deg om du har jobb eller ikke.

Eneste måten er nok å spørre, så slipper du å gå rundt med en klump i magen og være usikker. Og da kan du allerede nå planlegge hva du skal gjøre fremover, uansett hva svaret blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå merker jeg at jeg blir veldig nysgjerrig på hva du jobber med? :P Men jeg hadde nok ikke gått sånn altfor mye rundt grøten, da kan det fort oppstå misforståelser, eller du kan risikere å bli tatt som en selvfølge/ikke tatt seriøst av arb.giver. Hadde heller sagt noe a'la det MrsPowers foreslår, snakk med ham ansikt til ansikt (han har vel et kontor eller kan snakkes med på arb.plassen?) og si at nå som lærlingetiden din snart er over har du begynt å lete etter stillinger - men at du trives på arbeidsplassen og gjerne fortsetter dersom du blir tilbudt fast stilling. Da får du i beste fall bekreftet at sjefen tar det som en selvfølge at du fortsetter, i verste fall bekreftet at sjefen ikke har tenkt så langt ennå :lol: men da har h*n ikke noe anna valg enn å begynne å tenke over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva han kommer til å si, finner du uansett ut når lærlingetida di går ut, ikke sant? Bedre å få vite at du ikke får videre jobb nå, enn å få vite det til sommeren og ha ca ingen tid å søke nye jobber på, vel?? Håper du får videre jobb, da, når du trives så godt :lol:

Kvinn deg opp, kvinne! :)

edit: du må hoppe fra 10-metern. Dvs: hopp i det før du merker at det er dritskummelt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva han kommer til å si, finner du uansett ut når lærlingetida di går ut, ikke sant? Bedre å få vite at du ikke får videre jobb nå, enn å få vite det til sommeren og ha ca ingen tid å søke nye jobber på, vel?? Håper du får videre jobb, da, når du trives så godt :lol:

Kvinn deg opp, kvinne! :)

edit: du må hoppe fra 10-metern. Dvs: hopp i det før du merker at det er dritskummelt! :P

Signerer denne, om han sier nei og du ikke har jobb så har du god tid til å finne noe annet- Enn å få vite det uken før... Go for it :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okayokay... da har jeg spurt, kvinnet meg opp med noen spark fra sonen chatten.

Svar: jeg kan jobbe videre for lærlignlønnen (for det er budsjettert) men som han antok ville jeg jo ha mer lønn som fagutlært(?) og skulle gå til rektor imorgen og spørre. Så nevnte jeg at det er jo greit å vite i forhold til om jeg må se meg rundt etter jobb ol. Og det skjønte han.

Så blir ev jobb frem til de får ny lærling i sommer (og ja hhan hadde husket mailen jeg sendte før jul :lol: )

sånn, kvinnet meg opp ferdig, nå skal jeg puste ut og dra hjem av jobb tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...