Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig begynt å bjeffe når hun er alene hjemme.

Recommended Posts

Skrevet

Nå trenger jeg noen råd.

Ble et langt innlegg, men tenkte at det var lurt dere hørte gangen i det.

Jeg har en Golden Retriever tispe på 2. år som jeg hver dag kjører hjem til min mor og far før jeg drar på jobben. Dette gjør jeg fordi det er en ordning som er grei for alle parter og for at hunden min skal slippe å ligge hjemme alene i 8 timer 5 dager i uken.

Mamma og pappa jobber de også, men ofte blir det tilsammen 3,4 eller 5 timer hunden min er alene pr dag.

Hun har ingen problem å være alene hjemme der.

Men så i sommer tenkte jeg at det kunne være greit å la henne være alene her hjemme vi bor. Jeg bor i borettslag og deler inngang med en kar som bor over meg.

Så jeg sa i fra til han i sommer at jeg ville trene på dette. Jeg prater med naboen stort sett hverdag, han jobber hjemmen i fra og vil evt høre hunden min.

Men alt gikk på skinner i sommer, hun var helt stille hørte ikke en lyd fra henne.

Så for ikke lenge siden, skulle jeg bli hentet av en venninne, vi skulle til byen en tur å tenkte at hunden min kunne være hos meg for å holde vedlike treningen her vi bor.

I mellomtiden mens jeg står ute å venter på at min venninne skal hente meg ringer mobilen min, jeg tar den og prater å gjør samtalen ferdig. Men da har min hund begynt å bjeffe noe veldig, jeg blir litt paff og hun gir seg ikke.

DUM som jeg var, gikk jeg inn til henne mens hun bjeffet. gjore de samme ritualene som vi pleier å ha når jeg går i fra henne. Hun får en god- bit i sengen sin og jeg sier ha det, være flink jente nå. Men fra den gangen er hun helt håpløs her vi bor.

Har nå trent med henne flere dager på rad, hun bjeffer i ett uten opphold mens jeg er borte.

Når jeg kommer hjemme peser hun. har snakket med naboen min hverdag etter at hun har vært alene, han sier det er stille de første 5. minuttene så setter hun i gang. Hun er kun på soverommet selv om hun kan være i hele leiligheten, men han hører at det er soverommet hun er på.

Det var også der hun lå når hun var alene hjemme i sommer og alt gikk greit.

De dagene jeg har trent med henne har hun vært fra 15-30 min alene.

Har i tilegge godt tur med henne før jeg går i fra henne.

Bruker de samme ritualene her som hjemme hos min mor og far.

Hva skal jeg gjøre?, trenger noen gode råd.

Er så redd for å ødlegge alenetimene hjemme hos min mor og far også, for der går det helt greit enda... :(

Jeg låser meg ikke inn før hun har sluttet å bjeffe.

Men hun hører bilen min, for når jeg har parkert den, låst den så er det helt stille.

Tenkte å prøve å gå i fra henne i 3 minutter litt senere i dag. Låse døren og gjøre som normalt og stå utenfor et sted de få minuttene i håp om at hun ikke bjeffer noe.

Slik at hun kanskje kan kobble om i hodet sitt at jeg kommer hjem uten at hun trenger å bjeffe.

Gjett om jeg skru av mobilen da!

Skrevet

Prøvde nå i stad med bare å låse meg ut for så å låse meg inn igjen, håpet at de sekundene eller det ene lille minutte skule gå bra slik at jeg kunne gå inn før hun begynte å bjeffe, for så å rose henne.

Men det gikk i vasken!

Hun begynte å ni bjeffe i ett, bare noen sekuender etter at døren var låst!

Håpløst å finne et tidspunkt å låse seg inn på også når bjeffingen går i ett.

Noen gode råde ?

Skrevet

På noen hunder kan det være greit å "holde det ved like" ved å jevnlig være borte fra dem.

Er du sikker på at hun er rolig når hun er alene hos foreldrene dine? Jeg ville tatt det opp på lyd og sjekket om dette faktisk er tilfelle.

Skrevet

På noen hunder kan det være greit å "holde det ved like" ved å jevnlig være borte fra dem.

Er du sikker på at hun er rolig når hun er alene hos foreldrene dine? Jeg ville tatt det opp på lyd og sjekket om dette faktisk er tilfelle.

Ja hjemme hos mamma er hun helt stille.

De har en eldre mann som leier hybel-leilighet hos dem, det er felles inngang, å inn til mamma og dem er det kun en glass dør. Har spurt han masse og det er helt stille og han ser at hun ligger i sengen sin eller på gulvet når han kommer ut og inn.

Har sagt at han må si i fra om han hører noe fra henne, å det skulle han gjøre.

Men hvordan skal jeg få henne til å ikke bjeffe i det hele tatt slik at det blir en god opplevelse for henne her hjemme?

Tenkte kanskje bare å prøve å låse døren og gå rett inn igjen,rett og slett ut og inn.

Om dette går skal hun få mye ros og god biter. etter hvert kan jeg kanskje øke til et minutt osv...?

Skrevet

Det kan faktisk hende at denne mannen gjør at hun ikke føler seg alene.

Du kan prøve å sette henne på et lukket område og gå ut og inn og se hvordan hun oppfører seg da, men ikke gi henne oppmerksomhet når du går inn igjen. Tenk at det skal være kjedelig at du kommer tilbake. Det er ikke noe poeng å legge opp superkorte intervaller som du nevner.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...