Gå til innhold
Hundesonen.no

Godt til jul?


Ane

Recommended Posts

Noen tips på hva en kan kjøpe til hundene som godt på julaften? Griseører er "vanlig" snop, så noe annet enn det. Helst noe som ikke koster 60 for stk, da vi har fem hunder. Og noe som ikke er spist opp på 2 sekunder, gjerne noe som kan tygges på i noen minutter, men ikke vanlige tyggeben. :wub: :wub: Må kunne kjøpes i butikk, ikke nett.

Eventuelt, hva skal du gi din hund? (Om den skal få noe godt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å gi oksepeniser til mine, tar litt lenger tid enn griseører og grisehaler. De fleste dyrebutikker har de, ofte under navn som for eks ''oksemuskel'', ''oksens energistang'' osv

Ha ha. Den var ny for meg. :wub:

Vanlige kjøttbein fra frysedisken på matvareforentninger koster ikke allverden, og mange hunder bruker lang tid på å kose seg med de.

Mine har et lager med "oksens energistang" som de skal få. I tillegg til middag som nok blir å bestå av V&H, reinsdyrkjøtt og grønnsaker i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nesten det samme, men grisehaler er veldig greie. De tar en god del lengre tid å tygge på og koster ca 10 kr stk. Vi kjøpte en 10 pk til Bell for 100 kr. Spesielt den tjukke delen av halen tar tid :wub:

Vi har bestilt et bein med parmaskinke til Bell til jul. Det er første julen hennes og vi vil ha mest mulig fred ved middagen i tilfelle hun skulle få seg en raptus. Satser på at beinet kjøper oss en del tid.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å gi oksepeniser til mine, tar litt lenger tid enn griseører og grisehaler. De fleste dyrebutikker har de, ofte under navn som for eks ''oksemuskel'', ''oksens energistang'' osv

Ja, har prøvd de før. De er under vurdering! :wub:

Ha ha. Den var ny for meg. :wub:

Vanlige kjøttbein fra frysedisken på matvareforentninger koster ikke allverden, og mange hunder bruker lang tid på å kose seg med de.

Mine har et lager med "oksens energistang" som de skal få. I tillegg til middag som nok blir å bestå av V&H, reinsdyrkjøtt og grønnsaker i det minste.

Haha, ja, det navnet var nytt for meg også!

Hvilke kjøttbein da? Det er vel noe en hund ikke skal ha osv. Og det kan vel ikke være "gjort noe med", krydder osv.

Det blir nesten det samme, men grisehaler er veldig greie. De tar en god del lengre tid å tygge på og koster ca 10 kr stk. Vi kjøpte en 10 pk til Bell for 100 kr. Spesielt den tjukke delen av halen tar tid :hmm:

Vi har bestilt et bein med parmaskinke til Bell til jul. Det er første julen hennes og vi vil ha mest mulig fred ved middagen i tilfelle hun skulle få seg en raptus. Satser på at beinet kjøper oss en del tid.. :wub:

Parmaskinke ja.. Er det godt for hunden? Altså, de liker det sikkert, men er det ikke noe "farlig" ved det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine (dvs min, og den hunden vi passer i anledning matmors julereise) får rå kotelett på julaften :wub:

En hel en hver, og kanskje jeg smører ene sida med leverpostei for å lage hurrafest :wub:

Nå er rå kotelett med bein enormt stas i seg selv, men en sjelden gang kan man da skeie ut med junkfood som leverpostei også. Også skal de få dem helt tint. Vanligvis får Frost frossent eller halvfrossent når han får for å måtte jobbe litt ekstra med det, og det er som regel et kotelettbein med kjøtt på (50/50). Men det tar da en del tid å rive og slite av alt kjøttet fra en hel tint en også. Og ikke minst tygge i seg mesteparten av beinet til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har prøvd de før. De er under vurdering! :wub:

Haha, ja, det navnet var nytt for meg også!

Hvilke kjøttbein da? Det er vel noe en hund ikke skal ha osv. Og det kan vel ikke være "gjort noe med", krydder osv.

Parmaskinke ja.. Er det godt for hunden? Altså, de liker det sikkert, men er det ikke noe "farlig" ved det? :wub:

Tror ikke det er farlig. Jeg bestilte det på en nettbutikk for hunder. Og det stod at den var for valper også.. vi har prøvd andre bein derifra før og da har hun vært helt fin i magen etterpå. Uff..har ikke så altfor mye erfaring med det her, så jeg kjøper kun på dyrebutikker osv for å være sikker på at jeg ikke gir henne noe hun ikke skal ha. Men nå ble jeg jo litt i tvil.. kjøpte det her:

http://www.petworld.no/index.php?nr=90&case=4&id=332&idkategori=110&kat_name=&prod_name=Bein%20av%20parmaskinke%20-%2024%20cm,%20390%20g&startrow=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, det navnet var nytt for meg også!

Hvilke kjøttbein da? Det er vel noe en hund ikke skal ha osv. Og det kan vel ikke være "gjort noe med", krydder osv.

Så lenge du gir de rått, så kan de spise det meste. Margbein er jo safe saker å gi de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine (dvs min, og den hunden vi passer i anledning matmors julereise) får rå kotelett på julaften :wub:

En hel en hver, og kanskje jeg smører ene sida med leverpostei for å lage hurrafest :D

Nå er rå kotelett med bein enormt stas i seg selv, men en sjelden gang kan man da skeie ut med junkfood som leverpostei også. Også skal de få dem helt tint. Vanligvis får Frost frossent eller halvfrossent når han får for å måtte jobbe litt ekstra med det, og det er som regel et kotelettbein med kjøtt på (50/50). Men det tar da en del tid å rive og slite av alt kjøttet fra en hel tint en også. Og ikke minst tygge i seg mesteparten av beinet til slutt.

Okei! Kanskje det er det de skal få.. Vanlig naturell kotelett da? :lol:

Tror ikke det er farlig. Jeg bestilte det på en nettbutikk for hunder. Og det stod at den var for valper også.. vi har prøvd andre bein derifra før og da har hun vært helt fin i magen etterpå. Uff..har ikke så altfor mye erfaring med det her, så jeg kjøper kun på dyrebutikker osv for å være sikker på at jeg ikke gir henne noe hun ikke skal ha. Men nå ble jeg jo litt i tvil.. kjøpte det her:

http://www.petworld.no/index.php?nr=90&case=4&id=332&idkategori=110&kat_name=&prod_name=Bein%20av%20parmaskinke%20-%2024%20cm,%20390%20g&startrow=

Jeg vet ikke om det er farlig altså, jeg bare lurte! Om det var fra en hundeside så er det sikkert greit! :D Takk for tips! :wub:

Vi har også endel hunder, så for å spare på utgiftene har vi begynnt å kjøpe griselabber, det kan de få på kvelden, morgenen etter er det fremdeles rester igjen :wub: Koster 7,- per stk på vår lokale dyrebutikk :hmm:

Okei, ja det blir fort dyrt med flere hunder!

Pøbel sier at margbein er en favoritt. Dessuten kan de brukes om igjen ved å putte V&H eller hva du måtte ønske senere. Rett i fryser'n, og vips, et nytt "margbein". :D

Margebein som i de små hvite harde rundingene med noe greier i på dyrebutikken? :D

Så lenge du gir de rått, så kan de spise det meste. Margbein er jo safe saker å gi de.

Okei, takk! :lol: Kanskje jeg bare kjøper noe "menneskemat" da. Koteletter eller noe :)

Hvis en kjøper koteletter eller lignende, bør det være fryst, eller tint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Kanskje det er det de skal få.. Vanlig naturell kotelett da? :wub:

*klippe*

Hvis en kjøper koteletter eller lignende, bør det være fryst, eller tint?

Klart :wub: Null krydder, null varmebehandling (ikke røkt heller).

Hvis hunden din liker det råẗt da.. Hvis ikke kan du jo steke kjøttet. Men husk da å ikke gi beinet, skjær det vekk i tilfelle! Varmebehandla bein kan være skumle greier. Og når jeg steker kjøtt til dyra (kattene foretrekker ikke kyllingfileten rå.. teitingene) så gjør jeg det ved å hive det inn i stekovnen i ei ildfast form, med bittelitt vann eller olivenolje i bunnen. Og lokk på, eller lage et lokk av alum.folie. Steke på panna i smør er jo litt unødvendig.

Også er det jo en fordel om bikkja gidder å tygge skikkelig. (Frossent pleier å oppfordre til bedre tygging, forresten. Må jobbe litt mer helt fra starten av da.) Og spesielt på slikt som koteletter må man følge med på om hunden fikser de avogtil skarpe skjærekantene beinet har, eventuelt file/skjære vekk de verste hjørnene. Hos min (og hun som er på besøk nå) går det finfint med koteletten slik den er.

Kyllinglår er også snadder med mye kjøtt og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart :wub: Null krydder, null varmebehandling (ikke røkt heller).

Hvis hunden din liker det råẗt da.. Hvis ikke kan du jo steke kjøttet. Men husk da å ikke gi beinet, skjær det vekk i tilfelle! Varmebehandla bein kan være skumle greier. Og når jeg steker kjøtt til dyra (kattene foretrekker ikke kyllingfileten rå.. teitingene) så gjør jeg det ved å hive det inn i stekovnen i ei ildfast form, med bittelitt vann eller olivenolje i bunnen. Og lokk på, eller lage et lokk av alum.folie. Steke på panna i smør er jo litt unødvendig.

Også er det jo en fordel om bikkja gidder å tygge skikkelig. (Frossent pleier å oppfordre til bedre tygging, forresten. Må jobbe litt mer helt fra starten av da.) Og spesielt på slikt som koteletter må man følge med på om hunden fikser de avogtil skarpe skjærekantene beinet har, eventuelt file/skjære vekk de verste hjørnene. Hos min (og hun som er på besøk nå) går det finfint med koteletten slik den er.

Kyllinglår er også snadder med mye kjøtt og bein.

Ok, takk! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...