Gå til innhold
Hundesonen.no

Løfting i halen?!

Papillon

Recommended Posts

Har vært på noen utstillinger og sett at det er mange miniatyrhund folk som løfter bikkja med en hånd rundt halen og en på brystet/under haka når de skal løfte bikkja opp på bordet eller stille opp! Er ikke dette vondt for hunden? Hvorfor ikke bare løfte den under magen/brystet og drite i om pelsen blir bittelitt bustete? :wub:

Er noe jeg har gått å irritert meg over ganske lenge..

Bare se her:

Og her løfta tillogmed kjerringa bikkja i utstillingsbåndet :wub: Kjenner jeg blir litt kvalm og så kommer all den sinnsyke børstinga i ringen i tillegg.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund(i filmen)! Syns ikke noe om det med å løfte i halen generelt heller, men jeg vet ikke så mye om det, men det ser da ikke godt ut? :wub:

Nei, det gjør jo ikke det :wub: Synes det utstillingsgreiene går over styr noen ganger jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Når man gjør alt for å vinne, uten å tenke på hunden blir det for mye for min del! :wub:

Dette har jo ingen ting med å "gjøre alt for å vinne", man trenger da virkelig ikke å løfte hunder etter hverken hodet eller halen for å kunne vinne?!

Dette handler ene og alene om mangel på respekt for det individ hunden faktisk er, og det er like ille uansett hvilke sammenheng det er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo ingen ting med å "gjøre alt for å vinne", man trenger da virkelig ikke å løfte hunder etter hverken hodet eller halen for å kunne vinne?!

Dette handler ene og alene om mangel på respekt for det individ hunden faktisk er, og det er like ille uansett hvilke sammenheng det er i.

Jeg siktet ikke til haleløfting i det jeg sa. Hvis du ser igjen så ser du det er en kommentar til det Papillon sier om at utstillingsgreier noen gang går over styr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mer tradisjon for det på spesielt enkelte terrierraser, som opprinnelig skulle kunne trekkes ut av hiet etter halen. Om det er nødvendig å gjøre på utstilling er en helt annen sak, jeg mener man kan klare seg på annet vis...

Dette tenkte jeg også på. Halen deres skal jo være ganske sterk nettopp pga dette. Men om det er ok å gjøre, er en annen sak. Jeg liker heller ikke å se dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om det var i info'n til VV eller til Crufts, men der leste jeg i alle fall om akkurat dette. Der sto det at å løfte hunden på denne måten var unødvendig brutalt og måtte unngås...

Så ja, enkelte utenlandske arrangører har lagt merke til det og ønsker ikke å se det noe mere. Forhåpentligvis blir også dommerne informert om dette.

Men før vi synser så kjempemasse om disse stakkars hundene og de slemme eiere - hva med å finne ut om disse hundene faktisk lider av det, da? Reagerer de på det? Må de tilvennes før man kan gjøre det? Tåler enhver hund dette? (innefor raser dette er normalt, selvsagt) Hvaslags bånd brukes? osv, osv.

Man kan synse at det er synd på polarhunder som sikkert fryser, eller jakthunder som kan skade seg i kratt eller skog, bli sparket av elg eller tatt av ørn.. Men med litt kunnskap om hunder så finner man av og til ut at verden kanskje ikke er så "slem" som man gjerne sitter bak tastaturet og synes..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...