Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på å dømme bruks/lp/IPO og utstilling?

Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini
Skrevet

Er det forskjell på reglene når man stiller som dommer/figurant på bruksprøver, LP-konkurranser og opp mot utstilling? (I samme slengen så kan man ta med dommere/beskrivere for MH/FA/K-test, de har heller ikke lov til å dømme "egne" hunder :thumbs: ).

Kan en dommer i bruks eller IPO/SchH/VPG dømme hunder fra eget oppdrett (evt figurant være figurant under prøve)? Det kan ikke utstillingsdommere (eller ringsekretærer være) :thumbs:

Skrevet

Enn så lenge kan dommere i IPO dømme hunder fra eget oppdrett, men ikke hunder den er medeier i eller har interesser i. Jeg regner med reglene vil endre seg der også når det nye regelverket kommer i 2012. Må si at jeg egentlig er veldig delt i min mening om det er en bra regel eller om det kompliserer det veldig for klubbene. Mange klubber har jo gjerne egne dommere som hjelper til å holde kostnadene nede for klubben, men så ønsker ikke dommeren å dømme for klubben for da kan ikke noen fra dens oppdrett få stille..så en blir veldig i mellom barken og veden. I vår klubb har vi tre dommere som alle er involvert i forskjellige oppdrett, men to står ikke som eier i noe oppdrett selv om deres kone/samboer gjør...disse kan dømme hunder fra kone/samboers oppdrett, den siste kan ikke. Jeg ser ikke forskjellen, i mine øyne er alle like involvert.

Edit: Temmelig sikker på at disse reglene ikke gjelder for figuranter

Skrevet

Er det forskjell på reglene når man stiller som dommer/figurant på bruksprøver, LP-konkurranser og opp mot utstilling? (I samme slengen så kan man ta med dommere/beskrivere for MH/FA/K-test, de har heller ikke lov til å dømme "egne" hunder :thumbs: ).

Kan en dommer i bruks eller IPO/SchH/VPG dømme hunder fra eget oppdrett (evt figurant være figurant under prøve)? Det kan ikke utstillingsdommere (eller ringsekretærer være) :thumbs:

Muligens OT, men jeg finner ikke noe i reglene som tilsier at ringsekretær i utstillingsring ikke kan ha hund fra eget oppdrett i ringen. Hvor står det? Hund eid av ringsekretær kan ikke stilles i ringen, ei heller kan hund eid av samboer/nær familie vises i ringen. Men jeg finner ikke noe om oppdrett.

Guest Dratini
Skrevet

Grunnen til at jeg spør er at jeg vet at dommere innen de angitte c-prøvene har gitt hunder premiering (fra eget oppdrett) og jeg vet at det ikke kan skje når det gjelder utstilling (er ikke så hardt inne på SchH/IPO/VPG-reglene for dommer/figuranter enda :thumbs: ).

Vet at det er få dommere innen de grenene i landet, men synes likevel (uansett hvilken rase/dommer dette gjelder) at det "ikke hører hjemme innen konkurransen".

En MH-beskriver/FA-dommer o.l. får ikke dømme/beskrive sine hunder (eller hunder fra eget oppdrett?) men det kan skje innad i IPO/SchH/VPG? Vil man ikke som oppdretter være "like blind" på eget oppdrett (eierskap eller ikke) uansett om man er dommer innad mentale tester/beskrivelser kontra utstillinger? "Alle oppdrettere" har vel en formening om hvordan sin" rase burde være innad de forskjellige testene/beskrivelsene, utstillingene eller bruks-prøvene?

Edit: setningsendring.

Edit2:

Muligens OT, men jeg finner ikke noe i reglene som tilsier at ringsekretær i utstillingsring ikke kan ha hund fra eget oppdrett i ringen. Hvor står det? Hund eid av ringsekretær kan ikke stilles i ringen, ei heller kan hund eid av samboer/nær familie vises i ringen. Men jeg finner ikke noe om oppdrett.

HAr bare fått forklart at om man er oppdretter på rasen, kan man ikke være skriver eller ringsekretær. :thumbs: (vel og merke om rasen stiller i samme ring)...

Skrevet

HAr bare fått forklart at om man er oppdretter på rasen, kan man ikke være skriver eller ringsekretær. :thumbs: (vel og merke om rasen stiller i samme ring)...

Da ville jeg sjekket opphavet/kilden, og bedt om en referanse, for jeg finner ingenting i utstillingsreglene eller i reglene for autorisasjon av ringsekretær som tilsier dette.

Skrevet

En MH-beskriver/FA-dommer o.l. får ikke dømme/beskrive sine hunder (eller hunder fra eget oppdrett?) men det kan skje innad i IPO/SchH/VPG? Vil man ikke som oppdretter være "like blind" på eget oppdrett (eierskap eller ikke) uansett om man er dommer innad mentale tester/beskrivelser kontra utstillinger? "Alle oppdrettere" har vel en formening om hvordan sin" rase burde være innad de forskjellige testene/beskrivelsene, utstillingene eller bruks-prøvene?

Nå er jeg litt på tynn is for jeg orker ikke å gå å sjekke for øyeblikket... Men jeg mener at en på FA og K-test kan dømme hunder fra eget oppdrett, men ikke på MH. Grunnen er at MH reglene ble endret i år, mens FA pg K-test ikke er endret. Det samme gjelder for IPO. Reglene blir endret når regelverkene blir endret.

Guest Dratini
Skrevet

Da ville jeg sjekket opphavet/kilden, og bedt om en referanse, for jeg finner ingenting i utstillingsreglene eller i reglene for autorisasjon av ringsekretær som tilsier dette.

Ok.

Er slik spesialen vår: oppdrettere eller eiere/medeiere kan ikke være skrivere når hunder fra de stiller i ringen. Men skriver kan skrive for f.eks. valper og hanner om vedkommende skal stille tispe (eller er oppdretter for noen i tispeklassen).

Ringsekretærer i de tilfellene er ikke noe problem, da klubben ikke har noen godkjente der :thumbs:

Nå er jeg litt på tynn is for jeg orker ikke å gå å sjekke for øyeblikket... Men jeg mener at en på FA og K-test kan dømme hunder fra eget oppdrett, men ikke på MH. Grunnen er at MH reglene ble endret i år, mens FA pg K-test ikke er endret. Det samme gjelder for IPO. Reglene blir endret når regelverkene blir endret.

Okidoki :thumbs: Var bare at jeg stusset over dette var lov. Men da blir det endringer der etterhvert :)

Skrevet

Ok.

Er slik spesialen vår: oppdrettere eller eiere/medeiere kan ikke være skrivere når hunder fra de stiller i ringen. Men skriver kan skrive for f.eks. valper og hanner om vedkommende skal stille tispe (eller er oppdretter for noen i tispeklassen).

Ringsekretærer i de tilfellene er ikke noe problem, da klubben ikke har noen godkjente der :thumbs:

Det er jo grande forskjell på hva som er lov i henhold til reglene, og hvilke strengere praksiser klubbene eventuelt selv ønsker å legge seg på.

Men en har ikke lov til å jobbe i samme ring som egen hund eller samboer/nær families hund stiller, det er sant. Men om eget oppdrett finner jeg ingen paragraf.

End of OT, beklager.

Skrevet

Enn så lenge kan dommere i IPO dømme hunder fra eget oppdrett, men ikke hunder den er medeier i eller har interesser i.

Eller hatt i hende siste 6 mnd, dvs trent hunden, passet hunden e.l. Gjelder iallefall NBF.

NBF endret sitt regelverk i fjor (?) anngående dette. Da kan man ikke dømme hunder som er hatt i hende, eies, medeier e.l. Eller person som er samboer, ektefelle, nært slektsforhold e.l.

Men det ble bestemt på Tinget at det var lite praktisk å fjerne at de ikke fikk dømme eget oppdrett. Først og fremst pga da hadde vi bla mistet de 3 mest aktive dommerene og oppdretterene på østlandet. Det er få nok dommere som det er.

+ at så lenge dommeren ikke blir bestemt før 14 dager før stevne (PM har gått ut) og deltagerlisten ikke sendt ut før ca 1 uke før start, så begynner det bli endel praktiske problemer.

Så langt har det ikke vært ett problem i NBF som jeg har sett.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...