Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på å dømme bruks/lp/IPO og utstilling?


Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini

Er det forskjell på reglene når man stiller som dommer/figurant på bruksprøver, LP-konkurranser og opp mot utstilling? (I samme slengen så kan man ta med dommere/beskrivere for MH/FA/K-test, de har heller ikke lov til å dømme "egne" hunder :thumbs: ).

Kan en dommer i bruks eller IPO/SchH/VPG dømme hunder fra eget oppdrett (evt figurant være figurant under prøve)? Det kan ikke utstillingsdommere (eller ringsekretærer være) :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge kan dommere i IPO dømme hunder fra eget oppdrett, men ikke hunder den er medeier i eller har interesser i. Jeg regner med reglene vil endre seg der også når det nye regelverket kommer i 2012. Må si at jeg egentlig er veldig delt i min mening om det er en bra regel eller om det kompliserer det veldig for klubbene. Mange klubber har jo gjerne egne dommere som hjelper til å holde kostnadene nede for klubben, men så ønsker ikke dommeren å dømme for klubben for da kan ikke noen fra dens oppdrett få stille..så en blir veldig i mellom barken og veden. I vår klubb har vi tre dommere som alle er involvert i forskjellige oppdrett, men to står ikke som eier i noe oppdrett selv om deres kone/samboer gjør...disse kan dømme hunder fra kone/samboers oppdrett, den siste kan ikke. Jeg ser ikke forskjellen, i mine øyne er alle like involvert.

Edit: Temmelig sikker på at disse reglene ikke gjelder for figuranter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på reglene når man stiller som dommer/figurant på bruksprøver, LP-konkurranser og opp mot utstilling? (I samme slengen så kan man ta med dommere/beskrivere for MH/FA/K-test, de har heller ikke lov til å dømme "egne" hunder :thumbs: ).

Kan en dommer i bruks eller IPO/SchH/VPG dømme hunder fra eget oppdrett (evt figurant være figurant under prøve)? Det kan ikke utstillingsdommere (eller ringsekretærer være) :thumbs:

Muligens OT, men jeg finner ikke noe i reglene som tilsier at ringsekretær i utstillingsring ikke kan ha hund fra eget oppdrett i ringen. Hvor står det? Hund eid av ringsekretær kan ikke stilles i ringen, ei heller kan hund eid av samboer/nær familie vises i ringen. Men jeg finner ikke noe om oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Grunnen til at jeg spør er at jeg vet at dommere innen de angitte c-prøvene har gitt hunder premiering (fra eget oppdrett) og jeg vet at det ikke kan skje når det gjelder utstilling (er ikke så hardt inne på SchH/IPO/VPG-reglene for dommer/figuranter enda :thumbs: ).

Vet at det er få dommere innen de grenene i landet, men synes likevel (uansett hvilken rase/dommer dette gjelder) at det "ikke hører hjemme innen konkurransen".

En MH-beskriver/FA-dommer o.l. får ikke dømme/beskrive sine hunder (eller hunder fra eget oppdrett?) men det kan skje innad i IPO/SchH/VPG? Vil man ikke som oppdretter være "like blind" på eget oppdrett (eierskap eller ikke) uansett om man er dommer innad mentale tester/beskrivelser kontra utstillinger? "Alle oppdrettere" har vel en formening om hvordan sin" rase burde være innad de forskjellige testene/beskrivelsene, utstillingene eller bruks-prøvene?

Edit: setningsendring.

Edit2:

Muligens OT, men jeg finner ikke noe i reglene som tilsier at ringsekretær i utstillingsring ikke kan ha hund fra eget oppdrett i ringen. Hvor står det? Hund eid av ringsekretær kan ikke stilles i ringen, ei heller kan hund eid av samboer/nær familie vises i ringen. Men jeg finner ikke noe om oppdrett.

HAr bare fått forklart at om man er oppdretter på rasen, kan man ikke være skriver eller ringsekretær. :thumbs: (vel og merke om rasen stiller i samme ring)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr bare fått forklart at om man er oppdretter på rasen, kan man ikke være skriver eller ringsekretær. :thumbs: (vel og merke om rasen stiller i samme ring)...

Da ville jeg sjekket opphavet/kilden, og bedt om en referanse, for jeg finner ingenting i utstillingsreglene eller i reglene for autorisasjon av ringsekretær som tilsier dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En MH-beskriver/FA-dommer o.l. får ikke dømme/beskrive sine hunder (eller hunder fra eget oppdrett?) men det kan skje innad i IPO/SchH/VPG? Vil man ikke som oppdretter være "like blind" på eget oppdrett (eierskap eller ikke) uansett om man er dommer innad mentale tester/beskrivelser kontra utstillinger? "Alle oppdrettere" har vel en formening om hvordan sin" rase burde være innad de forskjellige testene/beskrivelsene, utstillingene eller bruks-prøvene?

Nå er jeg litt på tynn is for jeg orker ikke å gå å sjekke for øyeblikket... Men jeg mener at en på FA og K-test kan dømme hunder fra eget oppdrett, men ikke på MH. Grunnen er at MH reglene ble endret i år, mens FA pg K-test ikke er endret. Det samme gjelder for IPO. Reglene blir endret når regelverkene blir endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Da ville jeg sjekket opphavet/kilden, og bedt om en referanse, for jeg finner ingenting i utstillingsreglene eller i reglene for autorisasjon av ringsekretær som tilsier dette.

Ok.

Er slik spesialen vår: oppdrettere eller eiere/medeiere kan ikke være skrivere når hunder fra de stiller i ringen. Men skriver kan skrive for f.eks. valper og hanner om vedkommende skal stille tispe (eller er oppdretter for noen i tispeklassen).

Ringsekretærer i de tilfellene er ikke noe problem, da klubben ikke har noen godkjente der :thumbs:

Nå er jeg litt på tynn is for jeg orker ikke å gå å sjekke for øyeblikket... Men jeg mener at en på FA og K-test kan dømme hunder fra eget oppdrett, men ikke på MH. Grunnen er at MH reglene ble endret i år, mens FA pg K-test ikke er endret. Det samme gjelder for IPO. Reglene blir endret når regelverkene blir endret.

Okidoki :thumbs: Var bare at jeg stusset over dette var lov. Men da blir det endringer der etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Er slik spesialen vår: oppdrettere eller eiere/medeiere kan ikke være skrivere når hunder fra de stiller i ringen. Men skriver kan skrive for f.eks. valper og hanner om vedkommende skal stille tispe (eller er oppdretter for noen i tispeklassen).

Ringsekretærer i de tilfellene er ikke noe problem, da klubben ikke har noen godkjente der :thumbs:

Det er jo grande forskjell på hva som er lov i henhold til reglene, og hvilke strengere praksiser klubbene eventuelt selv ønsker å legge seg på.

Men en har ikke lov til å jobbe i samme ring som egen hund eller samboer/nær families hund stiller, det er sant. Men om eget oppdrett finner jeg ingen paragraf.

End of OT, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge kan dommere i IPO dømme hunder fra eget oppdrett, men ikke hunder den er medeier i eller har interesser i.

Eller hatt i hende siste 6 mnd, dvs trent hunden, passet hunden e.l. Gjelder iallefall NBF.

NBF endret sitt regelverk i fjor (?) anngående dette. Da kan man ikke dømme hunder som er hatt i hende, eies, medeier e.l. Eller person som er samboer, ektefelle, nært slektsforhold e.l.

Men det ble bestemt på Tinget at det var lite praktisk å fjerne at de ikke fikk dømme eget oppdrett. Først og fremst pga da hadde vi bla mistet de 3 mest aktive dommerene og oppdretterene på østlandet. Det er få nok dommere som det er.

+ at så lenge dommeren ikke blir bestemt før 14 dager før stevne (PM har gått ut) og deltagerlisten ikke sendt ut før ca 1 uke før start, så begynner det bli endel praktiske problemer.

Så langt har det ikke vært ett problem i NBF som jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...