Gå til innhold
Hundesonen.no

KCS - Noen med erfaring?


Baby

Recommended Posts

Tequila, en av mine Cavalierer fikk diagnosen KCS for ca 2 år siden. Hun har vært lite plaget med dette, det er kun i perioder. Vanligvis så heter det seg at hunder med KCS må få medisiner hver dag resten av livet. Men Tequila har kun fått det når jeg merker at øynene begynner å irritere litt. Veterinæren mener at det ikke er noe problem ettersom jeg ser det såpass raskt. nå er det over et år siden jeg har behøvd å medisinere henne. Det er forøvrig optimmune øyesalve hun får. Jeg har i tilegg Metacam liggende i tilfelle hun får smerter.

I dag måtte jeg gi henne salve for første gang på over et år. Og når jeg skulle ha den på så merket jeg at hun har begynt å få en svak grålig hinne over en del av det ene øyet.

Hun har ikke vist noe tegn på at hun begynner å bli blind eller noe, men kan dette være første tegn på at hun begynner å miste synet, eller kan det være noe annet også?

Prøvde å ta noen bilder, det vises ikke så godt så jeg har ringet rundt hinnen på det ene øyet.

tequila003.jpg

tequila001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund med lav tåreproduksjon, og en av grunnene til at jeg først tok han til veterinær var en slik "hinne" på øynene. Min hund tåler ikke Opptimmune, så jeg drypper øynene med kunstig tårevæseke (viscotears)to-tre ganger om dagen. Jeg har forstått det slik at Opptimmune ikke har full effekt før etter 2-3 ukers bruk, og skal brukes sammen med kunstig tårevæske de seks første ukene. Dette fikk i alle fall jeg beskjed om av øyespesialist da min hund startet behandlingen. Opptimmune smører ikke bare øyet, men sørger for at tåreproduksjonen starter opp igjen, og den må etter det jeg har forstått, brukes daglig for å ha effekt. Utifra dette synes jeg det er et merkelig råd du har fått av din veterinær. Når det i tillegg er slik at alle øyedråper skal benyttes innen én måned etter at den er åpnet, vil det heller ikke lønne seg økonomisk å "spare" på dryppingen.

Jeg ville fått tåreproduksjonene målt hos veterinær og startet behandling av øynene på daglig basis. Denne hinnen indikerer, såvidt jeg har forstått, at øyet blir tilført for lite væske. Dette er selvfølgelig ikke bra for øyet, og hunden vil bl.a lettere kunne få øyeinfeksjoner. Det er mulig å ringe øyespesialist annet sted i landet for å forhøre deg om hvordan du skal bruke preparatet riktig dersom din lokale veterinær ikke har god nok kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, når det gjelder øyelideler er det generellt alt for mangelfull kompetanse om dette hos vanlige veterinærer generellt, skade og sykdom på øyne bør derfor ALLTID sjekkes av øyespesialister.

Hunder med nedtsatt eller ingen tåreproduksjon SKAL behandles HVER dag, FLERE ganger om dagen for at de ikke skal ha smerter og plager.

Tenk dere selv hvor ****** det er når det føles som man har sand på øynene og hvert blink er ubehagelig.

Den grå hinnen du skriver om er kommet fordi øyet har vært ubehandlet og da blir det skader på øyet omtrent som du tar sandpapir og gnir på en glassflate

Øye-eplet er bygget opp omtrent som en løk, lag på lag på lag.

Ubehandlet vil KCS gi sår på hornhinna som gir store smerter/lidelse, og går det langt nok punkterer øyet.

Om man har en hund med tørt øye eller lav tåreproduksjon er stell alfa omega for at hunden skal kunne ha et godt liv.

UBEHANDLET MEDFØRER DETTE STORE LIDELSER OG HUNDEN KAN BLI BLIND!!

Sjekk også opp hunden deres, slik at man kan oppdage lidelsen så tidlig som mulig.

Tegn dere skal være veldig oppmerksom på er:

1. Øyne som ligger litt lengre inn i øyehulen enn det andre.

2. Hund som kniper med øyet, eller stadig er oppi det med labben

3. Øye som ikke er klart og rent.

4. Øye som ser rødt og sårt ut.

5. Stadig tilbakevendende øyebetennelse

6. Nesebrusk som ser tørr og krakkelert ut.

På omtrent hver eneste utstilling man er på ser man hunder som nok har for lav tåreprod eller tørt øye som ser ustelt ut.

Er dere det minste usikre på om deres hund har nok tåreproduksjon så reis til dyrlegen og sjekk. Enkel test med en slags trekkpapirremse som legges inn på øyet.

Det er ikke hverken mye eller omfattende stell som skal til. Det handler mere om gode rutiner.

Vi har Sunny som har 0, dvs absolutt ingen tåreproduksjon på det ene øyet, og på bakgrunn av egne erfaringer med det har vi laget en liten stelle-veiledning.

Stell av øye med nedsatt tåreproduksjon.

Morgenstell: Drypp et par dråper natriumklorid/øyeskyllevæske inn på øyet. La hunden blunke noen ganger slik at vannet skyller øyet. Bruk en q-tips og fjern all skit og puss som er inne på øyet. Smør med Optimune. Vent 5-6 minutter og ha så inn Lubrithal på øyet. BEGGE øyne skal stelles likt, ikke bare det med nedsatt tåreproduksjon.

I løpet av dagen så dryppes litt Lubrithal inn på øyet slik at man hele tiden holder det fuktig og greit. Om det er puss på øyet i løpet av dagen så skyll det ut med natriumklorid, og legg på igjen Lubrithal. Om hunden kniper med øyet, eller øyet ser mindre ut enn det andre, så smør en gang ekstra.

Kveldstell: Samme som morgenstellet.

Om man er flink til å holde øyet fuktig og rent, så er det sjelden hunder med for lav tåreproduksjon får problemer, men passes det ikke på så kan det gi øyebetennelser, fryktelige smerter og i verste fall blindhet.

Tisper med tørt øye er gjerne noe plaget rundt løpetid pga hormonforandringer. Når en hund med tørt øye/lav tåreproduksjon er ute i varmt vær og/eller vind kan det også være lurt å smøre noen ganger ekstra i løpet av dagen. Samme om vinteren når det er varm og tørr luft innendørs. Og må hunden legges i narkose eller bedøves så smør øyet veldig godt først. Bedøvelse/narkose synes å påvirke slik at øye blir tørt.

Om øyet skulle bli rødt og sårt så kontakt veterinær, og få medisiner mot infeksjonen. Husk at selv om hunden behandles med medisiner mot infeksjon skal det daglige stellet utføres som normalt.

Sterilisering av tisper med tørt øye synes å stabilisere de svingningene man har samtidig med endringer i hormoner i syklusen.

Legger også ved en link til en side som produsenten av Optimune har laget:

http://spah.no/assets/docs/bestill_materiell/Optimmune_info_NO_07.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også preparater som har bedre viskositet enn Lubrital. Dvs at de holder øyet fuktig lenger. Om man har null i tåreproduksjon bør man minst dryppe hver andre time med Lubrital.

Comfort Shield eller iDrop er to preparater som anbefales!

Ellers sto det masse bra i innlegget til Reject!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også preparater som har bedre viskositet enn Lubrital. Dvs at de holder øyet fuktig lenger. Om man har null i tåreproduksjon bør man minst dryppe hver andre time med Lubrital.

Comfort Shield eller iDrop er to preparater som anbefales!

Ellers sto det masse bra i innlegget til Reject!

Etter 4 år med hund med tørt øye, altså helt tørt, tåreproduksjonen er 0 på ett øye, så har jeg forsøkt det meste av preparater, og aldri engang hatt noe som har en lignende effekt som Lubrithal, det er 100 ganger bedre enn alt annet jeg har prøvd tilsammen, og det verste av alt er viscotears.

Lubrithal holder øyet fint og fuktig mye lenge enn to timer, men klart på varme tørre dager eller som nå med tørr varm luft inne, må man smøre oftere enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Min forrige dyrlege er nok ikke den beste på dette området, men han jeg bruker nå er flink.

Hinnen kommer fra et tidligeere sår

og var ikke noe å bekymre seg over, men jeg skal selvfølgelig smøre og dryppe hver dag heretter. Jeg trodde jo det var helt i orden å gjøre det kun når øyet viste irritasjon når dyrlegen sa det var greit. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund med tårepsoduksjon til 0 på ene øyet. Bruker Viscotears med god effekt 3-4 ganger daglig.

En og annen gang er hun mer irritert enn normalt og da tar jeg noen runder med øyebadevann og skyller godt. Optimune hadde ingen effekt på henne.

Etter 5 år med dette så har hun kun hatt en mild infeksjon. (Det hele startet etter en stafylokokk infeksjon)

Den grå hinnen er det førte tegnet for meg om at det enten er infeksjon på gang eller jeg må dryppe oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund med tårepsoduksjon til 0 på ene øyet. Bruker Viscotears med god effekt 3-4 ganger daglig.

En og annen gang er hun mer irritert enn normalt og da tar jeg noen runder med øyebadevann og skyller godt. Optimune hadde ingen effekt på henne.

Etter 5 år med dette så har hun kun hatt en mild infeksjon. (Det hele startet etter en stafylokokk infeksjon)

Den grå hinnen er det førte tegnet for meg om at det enten er infeksjon på gang eller jeg må dryppe oftere.

Prøv Lubrithal du kommer garantert til å bli veldig overrasket over forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde 2 tuber med Lubrithal, men merket ikke noe forskjell så vi bruker Viscotears 2-3 ganger pr dag. Men han har ikke null i tåreproduksjon da. Har ligget på mellom 5 og 8-9 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...