Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefalt innavlsgrad

Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini
Skrevet

Som tittelen sier:

Hvilken innavlsgrad anbefaler din raseklubb og hva gjør oppdretterne?

Innavl har blitt diskutert som en del i en annen tråd, men her ønsker jeg at flere skriver hva deres raseklubber anbefaler. Tittet på TV nå og så en rasehund, ble litt nysgjerrig og tittet på DogWeb for å se mer om hunden. Den har en innavlsgrad på nesten 16% (var halvsøskenparing :ahappy: ).

Avlsrådet for Hovawart anbefaler en innavlsgrad på max 3%, har vært få kull som har hatt høyere innavlsgrad.

Skrevet

Vi følger NKKs anbefalinger og setter grensa på 6,25 (men jeg ser vi har glemt å telle med antall generasjoner - her må det til en revisjon av reglene ser jeg). Vi formidler dog kull som ikke oppfyller klubbens strengeste krav til avl (såfremt kullene kan registreres og oppdretter er medlem i klubben), men vi skriver da hvorfor kullet ikke oppfyller kravene, og vi har faktisk fått en del henvendelser fra folk som har vært bekymret for å kjøpe fra kull som ikke oppfyller kravene, blant annet dette med innavl. Vi gjør dette nettopp for å synliggjøre for valpekjøpere at det er forskjell på hunder og hunder liksom.

Guest Dratini
Skrevet

Avlsrådet for Hovawart anbefaler en innavlsgrad på max 3%, har vært få kull som har hatt høyere innavlsgrad.

Ut fra hva avlsrådet har skrevet i svar til enkelte oppdrettere så ligger kravet på 3% regnet ut fra 5 generasjoner.

Vi følger NKKs anbefalinger og setter grensa på 6,25 (men jeg ser vi har glemt å telle med antall generasjoner - her må det til en revisjon av reglene ser jeg). Vi formidler dog kull som ikke oppfyller klubbens strengeste krav til avl (såfremt kullene kan registreres og oppdretter er medlem i klubben), men vi skriver da hvorfor kullet ikke oppfyller kravene, og vi har faktisk fått en del henvendelser fra folk som har vært bekymret for å kjøpe fra kull som ikke oppfyller kravene, blant annet dette med innavl. Vi gjør dette nettopp for å synliggjøre for valpekjøpere at det er forskjell på hunder og hunder liksom.

Veldig lurt!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...