Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyppig nysing!


Red Merle

Recommended Posts

De siste par tre dagene har Jatzy nysi endel. Mer enn normalt, det er helt sikkert. Jeg vet ikke hvordan det kan beskrives, for alle hunder nyser jo i ny og ned. Men dette virker mer som noe alà nyseanfall, som når man får gammalt støv i nesa osv.. Det kommer spesiellt når vi går ut, i begynnelsen av turen stort sett. Da trekker hun liksom masse luft inn med snuten, og nyser en 5-7 ganger på rad. Virker som ganske hard nysing så bikkjesnørra flyr. Dette har skjedd noen ganger inne også.

Almentilstanden virker i grunn normal, hu spiser og drikker som normalt. Men mulig jeg inbiller meg det, men hun virker litt roligere enn hun pleier. Akkurat som hun prøver å opføre seg slik at hun unngår å nyse :aww: Virker i grunn irriterende for henne det her altså.

Det er nesten så det kan virke som at noe sitter fast i snuta, eller noe. Kan det være snøen? Hun er jo en sikkelig sniffehund, som liker å sniffe på bakken osv når vi går tur, noen ganger tar hu sikkelige magadrag der det lukter spennende. Kanskje noe har satt seg fast? Kanksje hun får snø i snuta, siden hu som oftest får slike nysenafall på tur.

Har tenkt mye på dette med nesemidd, men er det ikke sånn at de ofte nyser 'feil vei' da? For hun gjør jo ikke det, hu puster inn med snuta og nyser hardt ut igjen, mange ganger på rad.

Noen idè om hva i all værden dette kan være???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg null og niks om nesemidd, så skal ikke si at det ikke er det.. men jeg vet ihvertfall at jeg som menneske ofte får litt svie i nesa i første innpustene nå som det er blitt kaldt, og nyser forsåvidt også mer enn resten av året.

Kan det være noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg null og niks om nesemidd, så skal ikke si at det ikke er det.. men jeg vet ihvertfall at jeg som menneske ofte får litt svie i nesa i første innpustene nå som det er blitt kaldt, og nyser forsåvidt også mer enn resten av året.

Kan det være noe i det?

Det er mulig :aww:. Men hu har ikke vært 'plaget' med dette tidligere, og i fjor var det jo sprenkaldt i mange uker..

Hun er forresten 2 år og 8 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...