Gå til innhold
Hundesonen.no

Poltijobber med hund

Kajsa95

Recommended Posts

Kopiert fra Politihøgskolens hjemmeside:

Hundetjeneste

Politiet har mange firbente ansatte, hvorav de fleste er hunder. Dette kan være patruljehunder, bombehunder, narkotikahunder eller likhunder. Felles for alle disse er at de har et menneske som makker. For å jobbe i hundetjenesten må du for det første ha din egen hund. Du og hunden din må godkjennes for tjeneste som hundeteam. Dette er en etterutdanning som skjer ved Politihøgskolens kurssenter på Kongsvinger. I tillegg må distriktet du skal jobbe i ha ressurser til hundetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker jo hunder som egner seg best mulig.

Til patrulje går det mest i schäfer og malinois.

Bombehunder og narkotikahunder: Malinois, schäfer, labrador, engelsk springer spaniel, noca scotia duck tolling retriever osv. Tviler på at det fins noen regler for hvilken rase som MÅ brukes. Det blir din egne private hund som du må trene frem til bestått prøve.

Også er det spesialiserte hunder som finner lik, råte, penger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det viktigste med jobben er faktisk ikke hunden, men at man vil være POLITI. Det er et yrke hvor man (i utgangspunktet) ikke får tjenestegjøre med hund, før man har min 5 års praktisk erfaring i yrket. Det kan brukes enhver hund blanding eller renraset som består politiets test og deretter de tre utdanningstrinnene for tjenestehunder. Det er ikke bare privateide hunder, det finnes også enkelte distrikter hvor de har statseide hunder. Dvs at om man ikke lengre har hundeførerstilling, så må hunden leveres tilbake til distriktet.

Det er også svært rift om de stillingene som finns med hund og mange går i stillingen sin så lenge de har muligheten, derfor er det ikke stor utskifting av personell heller. Men som sagt det viktigste er at man vil være politi, ikke hundefører.

Jeg anbefaler alle med hundeinteresse til å holde interessen sin som hobby og finne en jobb man kan leve av og en utdanning man trives med. Uten at det nødvendigvis må være noe hunderelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje rett, egentlig så tror jeg bare at jeg vil være politi. Tror ikke noe sånn hundepatrulje er noe for meg.

Er kjekt med hund, men jeg må ikke jobbe med hund bare fordi jeg liker hund. I mitt voksne liv har jeg lyst til å ha oppdrett av hund ;)

Hører ut som jeg planlegger alt jeg vil gjøre, men jeg har bare planer jeg har lyst til :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...