Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære inn stå ved marsj

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg trener litt lydighet på si med Blondie og håper vi en dag har et fungerende LP1 program slik at vi kan konkurrere en gang. Men vi sliter litt med stå under marsj. Hun står helt fint, men når jeg går inntil henne, så flytter hun på seg. Jeg har nettopp lært henne target på musemattet, ved at hun står med to bein oppå den og kom til å tenke på om dette kunne være en måte å hjelpe med å få henne til å stå i ro når jeg går inntil henne. Eventuelt om det går, hvordan skal man overføre dette til lydighet? Og om det ikke funker å bruke det, hvordan skal jeg da trene det inn?

Jeg har prøvd å trene bare på at hun skal stå mens jeg går nærmere og nærmer og belønner hele tiden når hun står i ro. Dette kom vi et stykke med, men det fungerte ikke bra nok. Hun kan stå helt i ro når det kommer til utstilling. Da kan jeg gå rundt henne :lol: Men med en gang det er lydighet så blir hun så ivrig at hun danser rundt :innocent:

Skrevet

Om du ikke har ambisjoner om å starte kl1 i år, (det er vel bare to stevner igjen?) så kan du slappe av med den stå og utgangstilling. For det kommer ikke :innocent:

Eller mente du når du kommer bakfra og opp til henne at hun ikke klarer å stå i ro så du får hentet henne opp?

Skrevet

Om du ikke har ambisjoner om å starte kl1 i år, (det er vel bare to stevner igjen?) så kan du slappe av med den stå og utgangstilling. For det kommer ikke :innocent:

Eller mente du når du kommer bakfra og opp til henne at hun ikke klarer å stå i ro så du får hentet henne opp?

Jeg mente at når jeg kommanderer henne i stå under marsj, så står hun fint, men når jeg snur, kommer tilbake og går forbi henne og deretter inntil igjen, så flytter hun på seg.

Er det nye regler i LP1 angående øvelser i de forskjellige klassene også?

Skrevet

Jeg mente at når jeg kommanderer henne i stå under marsj, så står hun fint, men når jeg snur, kommer tilbake og går forbi henne og deretter inntil igjen, så flytter hun på seg.

Er det nye regler i LP1 angående øvelser i de forskjellige klassene også?

Ja, det kommer nye relger med endringer i alle klasser fra nyttår av. Informasjon og nye regler ligger ute på NKKs sider.

Jeg har hatt samme problem med Rina. Hun synes alt er sååå gøy, og begynner lette å trippe, har vanskelig for å bli stående i ro, osv. Det jeg har gjort med henne er rett og slett å trene på stå og bli stående ute av øvelsen. Stiller henne opp foran meg, og øver på at hun skal stå uansett hvor jeg er i forhold til henne. Belønner mye, og går så sakte frem at hun skal kunne lykkes. Begynn gjerne med å øve på at du beveger deg ut til siden foran henne, etterhvert på å komme opp på sidene av henne, og til slutt på å gå bak og rundt.

Når hun har lært det, og du setter sammen øvelsen igjen, kan det lønne seg å minne henne på at hun skal stå og bli stående før du trener hele øvelsen. Ta en liten repetisjon av å kunne gå rundt henne, og belønn for at hun står i ro.

Det fungerte iallfall veldig godt på mitt lille hyper-dyr :innocent:

Skrevet

Jeg har gjort det på samme måten som Wildah og det har fungert veldig bra her å! Blir på en måte som å trene inn bli, bare at bikkja står :innocent:

Jeg kan finne på å dytte litt borti henne også (etter at det sitter) sånn at hun skjønner at hun skal stå til hun får en annen beskjed, uansett hva som skjer rundt henne!

Skrevet

Ja, det kommer nye relger med endringer i alle klasser fra nyttår av. Informasjon og nye regler ligger ute på NKKs sider.

Jeg har hatt samme problem med Rina. Hun synes alt er sååå gøy, og begynner lette å trippe, har vanskelig for å bli stående i ro, osv. Det jeg har gjort med henne er rett og slett å trene på stå og bli stående ute av øvelsen. Stiller henne opp foran meg, og øver på at hun skal stå uansett hvor jeg er i forhold til henne. Belønner mye, og går så sakte frem at hun skal kunne lykkes. Begynn gjerne med å øve på at du beveger deg ut til siden foran henne, etterhvert på å komme opp på sidene av henne, og til slutt på å gå bak og rundt.

Når hun har lært det, og du setter sammen øvelsen igjen, kan det lønne seg å minne henne på at hun skal stå og bli stående før du trener hele øvelsen. Ta en liten repetisjon av å kunne gå rundt henne, og belønn for at hun står i ro.

Det fungerte iallfall veldig godt på mitt lille hyper-dyr :innocent:

Slik gjorde jeg det med Supra også, det funket kjempebra! Jeg trente også mye på å gå inntil henne, bli stående litt uten å komandere henne i sitt, og gikk fra igjen. Lurt å lære de at det ikke alltid kommer sitt komando når føreren går inntil. En dag komanderte jeg Supra til å stå på en parkeringsplass, satte meg i bilen og kjørte ett par runder rundt henne :lol:

Skrevet

Slik gjorde jeg det med Supra også, det funket kjempebra! Jeg trente også mye på å gå inntil henne, bli stående litt uten å komandere henne i sitt, og gikk fra igjen. Lurt å lære de at det ikke alltid kommer sitt komando når føreren går inntil. En dag komanderte jeg Supra til å stå på en parkeringsplass, satte meg i bilen og kjørte ett par runder rundt henne :lol:

Hahahah! Jeg og vil ha en slik hund :innocent: Blondie syns bare biler er morro hun, så hun løper mot dem.

Jeg har egentlig trent på denne måten jeg også, men jeg syns liksom ikke det virker så bra. Hun flytter seg liksom nesten uansett. Men jeg kan vell prøve litt til :lol:

Skrevet

Vel, bruk omvendt lokking? Jeg trener masse med det nå. Kvalitetssikre øvelsene. Hun skal sitte og jeg skal kunne ta godbiter rundt henne og være kjempekul uten at hun skal bevege på seg, samme med stå og dekk. Så fort hun gjør noe hun ikke skal, trippe, reise seg,hoppe mot meg etc tar jeg godbiten bak ryggen og tar frem når hun gjør riktig igjen. Til slutt får hu den. På den måten hra jeg bygd opp å kunne gå i fra henne. Med at jeg vet at hun ligger der helt til hun får godbiten. Også selfølgelig jojo trene da, gå langt unna, så kort, så langt, så ikke forventningene er alltid det samme.

Jeg merker mye forskjell i det at jeg driver og kvalitetssikrer øvelsene på henne, jeg kan stole mye mer på a hun gjør det garantert.

På borderen min i LP for 4-5 år siden lå hun paddeflat i dekk under marsj og treneren kastet baller og frisbeer (hennes favoritt) over hodte på henne uten at hun flyttet seg en cm eller så på de.

Så det blir som de andre sier bare jeg er lært opp til at det heter omvendt lokking :innocent: Og så fort hun prøver seg på tull går handa helt bak ryggen og hun tok det fort og stilte seg riktig igjen for da kom jo godbiten frem igjen!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...