Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære inn stå ved marsj


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg trener litt lydighet på si med Blondie og håper vi en dag har et fungerende LP1 program slik at vi kan konkurrere en gang. Men vi sliter litt med stå under marsj. Hun står helt fint, men når jeg går inntil henne, så flytter hun på seg. Jeg har nettopp lært henne target på musemattet, ved at hun står med to bein oppå den og kom til å tenke på om dette kunne være en måte å hjelpe med å få henne til å stå i ro når jeg går inntil henne. Eventuelt om det går, hvordan skal man overføre dette til lydighet? Og om det ikke funker å bruke det, hvordan skal jeg da trene det inn?

Jeg har prøvd å trene bare på at hun skal stå mens jeg går nærmere og nærmer og belønner hele tiden når hun står i ro. Dette kom vi et stykke med, men det fungerte ikke bra nok. Hun kan stå helt i ro når det kommer til utstilling. Da kan jeg gå rundt henne :lol: Men med en gang det er lydighet så blir hun så ivrig at hun danser rundt :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har ambisjoner om å starte kl1 i år, (det er vel bare to stevner igjen?) så kan du slappe av med den stå og utgangstilling. For det kommer ikke :innocent:

Eller mente du når du kommer bakfra og opp til henne at hun ikke klarer å stå i ro så du får hentet henne opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har ambisjoner om å starte kl1 i år, (det er vel bare to stevner igjen?) så kan du slappe av med den stå og utgangstilling. For det kommer ikke :innocent:

Eller mente du når du kommer bakfra og opp til henne at hun ikke klarer å stå i ro så du får hentet henne opp?

Jeg mente at når jeg kommanderer henne i stå under marsj, så står hun fint, men når jeg snur, kommer tilbake og går forbi henne og deretter inntil igjen, så flytter hun på seg.

Er det nye regler i LP1 angående øvelser i de forskjellige klassene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at når jeg kommanderer henne i stå under marsj, så står hun fint, men når jeg snur, kommer tilbake og går forbi henne og deretter inntil igjen, så flytter hun på seg.

Er det nye regler i LP1 angående øvelser i de forskjellige klassene også?

Ja, det kommer nye relger med endringer i alle klasser fra nyttår av. Informasjon og nye regler ligger ute på NKKs sider.

Jeg har hatt samme problem med Rina. Hun synes alt er sååå gøy, og begynner lette å trippe, har vanskelig for å bli stående i ro, osv. Det jeg har gjort med henne er rett og slett å trene på stå og bli stående ute av øvelsen. Stiller henne opp foran meg, og øver på at hun skal stå uansett hvor jeg er i forhold til henne. Belønner mye, og går så sakte frem at hun skal kunne lykkes. Begynn gjerne med å øve på at du beveger deg ut til siden foran henne, etterhvert på å komme opp på sidene av henne, og til slutt på å gå bak og rundt.

Når hun har lært det, og du setter sammen øvelsen igjen, kan det lønne seg å minne henne på at hun skal stå og bli stående før du trener hele øvelsen. Ta en liten repetisjon av å kunne gå rundt henne, og belønn for at hun står i ro.

Det fungerte iallfall veldig godt på mitt lille hyper-dyr :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det på samme måten som Wildah og det har fungert veldig bra her å! Blir på en måte som å trene inn bli, bare at bikkja står :innocent:

Jeg kan finne på å dytte litt borti henne også (etter at det sitter) sånn at hun skjønner at hun skal stå til hun får en annen beskjed, uansett hva som skjer rundt henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer nye relger med endringer i alle klasser fra nyttår av. Informasjon og nye regler ligger ute på NKKs sider.

Jeg har hatt samme problem med Rina. Hun synes alt er sååå gøy, og begynner lette å trippe, har vanskelig for å bli stående i ro, osv. Det jeg har gjort med henne er rett og slett å trene på stå og bli stående ute av øvelsen. Stiller henne opp foran meg, og øver på at hun skal stå uansett hvor jeg er i forhold til henne. Belønner mye, og går så sakte frem at hun skal kunne lykkes. Begynn gjerne med å øve på at du beveger deg ut til siden foran henne, etterhvert på å komme opp på sidene av henne, og til slutt på å gå bak og rundt.

Når hun har lært det, og du setter sammen øvelsen igjen, kan det lønne seg å minne henne på at hun skal stå og bli stående før du trener hele øvelsen. Ta en liten repetisjon av å kunne gå rundt henne, og belønn for at hun står i ro.

Det fungerte iallfall veldig godt på mitt lille hyper-dyr :innocent:

Slik gjorde jeg det med Supra også, det funket kjempebra! Jeg trente også mye på å gå inntil henne, bli stående litt uten å komandere henne i sitt, og gikk fra igjen. Lurt å lære de at det ikke alltid kommer sitt komando når føreren går inntil. En dag komanderte jeg Supra til å stå på en parkeringsplass, satte meg i bilen og kjørte ett par runder rundt henne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjorde jeg det med Supra også, det funket kjempebra! Jeg trente også mye på å gå inntil henne, bli stående litt uten å komandere henne i sitt, og gikk fra igjen. Lurt å lære de at det ikke alltid kommer sitt komando når føreren går inntil. En dag komanderte jeg Supra til å stå på en parkeringsplass, satte meg i bilen og kjørte ett par runder rundt henne :lol:

Hahahah! Jeg og vil ha en slik hund :innocent: Blondie syns bare biler er morro hun, så hun løper mot dem.

Jeg har egentlig trent på denne måten jeg også, men jeg syns liksom ikke det virker så bra. Hun flytter seg liksom nesten uansett. Men jeg kan vell prøve litt til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bruk omvendt lokking? Jeg trener masse med det nå. Kvalitetssikre øvelsene. Hun skal sitte og jeg skal kunne ta godbiter rundt henne og være kjempekul uten at hun skal bevege på seg, samme med stå og dekk. Så fort hun gjør noe hun ikke skal, trippe, reise seg,hoppe mot meg etc tar jeg godbiten bak ryggen og tar frem når hun gjør riktig igjen. Til slutt får hu den. På den måten hra jeg bygd opp å kunne gå i fra henne. Med at jeg vet at hun ligger der helt til hun får godbiten. Også selfølgelig jojo trene da, gå langt unna, så kort, så langt, så ikke forventningene er alltid det samme.

Jeg merker mye forskjell i det at jeg driver og kvalitetssikrer øvelsene på henne, jeg kan stole mye mer på a hun gjør det garantert.

På borderen min i LP for 4-5 år siden lå hun paddeflat i dekk under marsj og treneren kastet baller og frisbeer (hennes favoritt) over hodte på henne uten at hun flyttet seg en cm eller så på de.

Så det blir som de andre sier bare jeg er lært opp til at det heter omvendt lokking :innocent: Og så fort hun prøver seg på tull går handa helt bak ryggen og hun tok det fort og stilte seg riktig igjen for da kom jo godbiten frem igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...