Gå til innhold
Hundesonen.no

Chesapeake bay retriever

Cleo's mamma:)

Recommended Posts

Noen venner av oss har ei tispe (de har forøvrig også valper og har et par-tre hanner igjen for salg). Vi har vært på et par turer med de, og hun virker som ei veldig trivelig tispe. Chessien er jo en ganske stor og kompakt hund, og virker som en flott allroundhund for en som liker å jobbe med hunden sin. Minuset med rasen er at de har en god del vaktinnstinkt som kan være greit å ha i bakhodet når man skaffer seg en. Der de andre rasene omtrendt ikke har noe vakt, så har chessien ganske mye. Jeg har ikke intrykk av at de trenger så mye mer trening enn mange av de andre retrieverene (alt er vel avhengig av linjer der også), men det at de har vaktinnstinkt gjør jo at man kanskje må jobbe litt mer med den biten.

Det er en veldig lite utbredt rase, så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med oppdrettere rundt om. Her i nord vet jeg om 3 voksne hunder (og en del valper). De tre voksne blir forøvrig jakttrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
    • Takk, er veldig trist men vi fikk over 12 år sammen så litt trøst i de gode dagene.
    • Kondolerer❤️💔 Er vondt å miste sin beste venn🌸
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...