Gå til innhold
Hundesonen.no

Ernæring


baldergutten

Hva syntes du om dette innlegget?  

15 stemmer

  1. 1.

  2. 2.

    • Nei - ingen av dem
    • Ja - et eller fler
  3. 3.

  4. 4.

  5. 5.



Recommended Posts

Hva vet du om tørrfor? Ikke mye vil jeg tro. Du vet det som blir fortalt deg av din veterenær eller ansatte i forretniger som selger slike produkter.

Hva vet du om veternærers kunnskap om tørrfor eller ernæring som sådan? De fleste av oss tror de vet mye, mer enn oss selv i hvertfall, men er det virkelig slik.

Etter som jeg har forstått etter å ha lest ulike artikler og hørt i dokumentarer på nett er ikke ernæring noe veterenærer lærer særlig mye om gjennom sin utdannelse, og at den kunnskap de har er tilegnet gjennom kursing holdt i tørrforindustriens regi.

Et annet poeng er at salg av tørrfor utgjør en stor del av veterenærers omsetning, i mange tilfeller så mye som 50%.

Hundeeiere er etter mitt syn for naive og stoler blindt på hva de blir fortalt av sin veterenær, oppdretter eller andre hundekyndig personer og gjør lite eller ingenting for å finnne ut av dette selv.

Jeg legger derfor ut noen linker (se nedenfor ) til forskjellige nettsteder som belyser problemet med tørrfor uten å si noe mer. Finn ut av det selv og avgjør selv om tørrfor er det du ønsker å fore din beste venn med.

Dag Dietrich

Hva er det i tørrfor ( 3 linker )

http://www.youtube.com/watch?v=dLaxXD8vPao&feature=relatedhttp://www.hunde-sport.no/Customers/allprod/documents/pdf/Hva_er_det_egentlig_i_hunde.pdf

Alternativ foring ( 2 linker )

http://www.drianbillinghurst.com/http://www.amerikanskbulldog.no/index.php?option=com_content&view=article&id=46:raforing-om-hunden-fikk-velge-selv&catid=34:ernaering&Itemid=56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å legge til flere alternativer på fòring?

Evnt endre slik at det er mulig å svare på mer enn et alternativ?

Lyden på pc trøbler så jeg har ikke sett på linkene, men her i huset fòres det på tørrfòr + v&h, noe som funker bra her :lol:

BARF tør jeg ikke, ettersom jeg ikke har nok kunnskap om sammensetting av de forskjellige næringsstoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker

Hva er det i tørrfor? Link 1 til youtube er en snutt uten lyd men påført tekst. Link 3 er til en pdf fil skrevet på nosrsk om en undersøkelse gjort av animal protection institute i USA om tørrforproduksjonen og dets produksjonsprosesser, skadevirknier mm.

Alternativ. Link 1 er til BARF menyens far sine hjemmesider som for det meste er tekst. Jeg anbefaler sterkt denne siden

Hilsen Baldergutten ( Dag Dietrich )

PS Du kan jo prøve denne linken; http://www.healtypetnet.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mokken.

Det sies at negative effekter som kan tilskrives tørrfor ikke vises før etter 5-6 års jevnlig bruk. Grunnen til dette er at det tar såpass lang tid før den akkumulerte mengde av giftstoffopptak er for stor til at kroppen selv kan nedkjempe dem.

Husk at i produksjonsprosessen som leder frem til ferdig tørrfor ødelegges eller omformes de proteiner som finnes der i utgangspunktet fordi produktet varmebehandles. Ikke bare en gang men to ganger hvilket gjør at det må tilsettes kjemisk fremtillet proteiner og andre kraftige konserveringsstoffer for å holde foret bakteriefritt. Deretter sprayes det med fett for at hunden/katten i det hele tatt skal gidde å røre maten den blir servert.

Baldergutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gjør noe gratis.

Så det at folk tjener penger på en ting, har ingenting med kvalitet å gjøre. Det finnes ikke en eneste ting i verden som blir gitt til deg gratis.

Det er faktisk tørrforprodusentene som forsker på ernæring. De kan forske FORDI vi gir de penger ved å kjøpe produktene.

De store tørrforprodusentene har store kenneler med hundrevis av katter og hunder, som veterinærer, forskere og adferdsspesialister forsker på. Så de sitter på enorme mengder kunnskaper.

Men hverken kjøttblandinga iputtet vitaminpulver, eller dagens store tørrformerker er dårlig mat. Feilernæring er tross alt nesten ikkeeksisterende i dagens kjæledyr, kontra "før i tiden". De store produsentene vet at kylling er meget bra opptagelig protein. Men de vet og at bikkjer kan overleve på mais, og at det er mer penger å tjene på mais OG kylling, enn bare kylling.

Vi burde derimot bli mer kravstore som forbrukere. Vi burde kreve å få vite EKSAKT hva som er iblandet de forskjellige forene, og hvorfor.

De forskjellige "fullvitaminiserte" kjøttblandingene man får kjøpt I Norge, har vitaminene fra samme produsent... Kjøttet er og ofte henta fra samme slakterier. (Og ja, det er det VI ikke eter)

Kjøttblandinga fra Vom og Hundemat var for få år siden bare forskjellige blandinger kjøtt som han solgte til hundekjørere, og jegere, som konkurranse til Norsk Dyremat. Så kom den i butikkene, og vitaminer ble tilsatt fast, og blandingene ble gjort om på.

Men det er aldri noen som er skeptiske til kjøttblandingen? Det er bare få år siden den ble satt til salg i butikk. Så det finnes ikke en eneste hund som har spist blandingen fra den var valp, til den døde av alderdom.

Så hvordan vet vi at det er den optimale måten å fore på? :lol:

Personlig forer jeg mine hunder på tørrfor OG kjøtt. Det har jeg gjort siden vom og hundemat bare var blokker tilsatt det grønne illeluktende stoffet :lol:

Slutter derimot aldri å forundre meg over at ikke HUNDEEIERNE er mer forsiktig med hva DE eter, og bruker kroppen sin til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

savner også noen alternativer... Jeg råfôrer og er fornøyd med det :lol: Hva skal jeg da svare på det siste spørsmålet?? Jeg har ikke stemt ennå, da jeg føler det blir feil svar i forhold til det jeg mener...

Hei :P

Jeg ville svart det som passer hele veien. Av dette vil jeg forstå at du ikke forer med tørrfor og at du har funnet et bedre alternativ Råforing eller annet. Mitt poeng er å få frem større bevisthet hos den alminnelige hunde- og katte eier som i dag forer med tørrfor og som har alltid gjort det.

Baldergutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om tørrfor? Ikke mye vil jeg tro. Du vet det som blir fortalt deg av din veterenær eller ansatte i forretniger som selger slike produkter.

Hva er det for nedlatende innledning til et spørsmål ? Jeg vet det jeg vet gjennom mange år med hunder og tørrfôr - med GODE resultater på hundene (og da tenker jeg på helse og kondisjon).

Hva vet du om veternærers kunnskap om tørrfor eller ernæring som sådan? De fleste av oss tror de vet mye, mer enn oss selv i hvertfall, men er det virkelig slik.

Hvorfor i all verden skulle jeg diskutere fôring og ernæring med veterinæren ? Jeg har aldri diskutert dette med mine veterinærer jeg, ikke har jeg hatt behov for det heller, og ikke har veterinærene noen sinne anbefalt eller frarådet noe som helst ang fôring hva gjelder mine hunder. Det har rett og slett aldri vært et tema ved mine veterinærbesøk (som forøvrig stort sett har vært pga vaksiner).

Et annet poeng er at salg av tørrfor utgjør en stor del av veterenærers omsetning, i mange tilfeller så mye som 50%.

Og det er et problem fordi ?

Beklager unge mann, men din litt fanatiske holdning minner meg mer om en nyfrelst korgutts enn noe som vil bidra til en konstruktiv og interessant debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for nedlatende innledning til et spørsmål ? Jeg vet det jeg vet gjennom mange år med hunder og tørrfôr - med GODE resultater på hundene (og da tenker jeg på helse og kondisjon).

Hvorfor i all verden skulle jeg diskutere fôring og ernæring med veterinæren ? Jeg har aldri diskutert dette med mine veterinærer jeg, ikke har jeg hatt behov for det heller, og ikke har veterinærene noen sinne anbefalt eller frarådet noe som helst ang fôring hva gjelder mine hunder. Det har rett og slett aldri vært et tema ved mine veterinærbesøk (som forøvrig stort sett har vært pga vaksiner).

Og det er et problem fordi ?

Beklager unge mann, men din litt fanatiske holdning minner meg mer om en nyfrelst korgutts enn noe som vil bidra til en konstruktiv og interessant debatt.

Hei

Fabelaktig det er slike svar jeg liker å få. Hele vitsen med mitt innledende spørsmål er å røske opp i hundeieres syn på dette og da er det netopp reaksjoner som din jeg ønsker mer velkommen en noe annet. Jeg er ingen nyfrelst, men jeg er mer innsatt i problemstillingen i dag enn tidligere. Jeg hadde min første hund for snart 30 år siden og har foret med både tørrfor og annet gjennom disse årene. At jeg i dag velger andre alternativ enn tørrfor skyldes at jeg har satt meg bedre inn i problemstillingen.

Du svarer bryskt, men har du virkelig satt deg inn i dette. Har du f. eks. gått til noen av linkene jeg har lagt ut. Gjør det så snakkes vi senere.

Baldergutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør hvertfall heller diskutere ernæring med veteriæren, enn tilfeldige anonyme mennesker på internett...

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor akkurat de to tingene skal sammenlignes bestandig.

Jeg har eid mange hunder, de har blitt brukt hardt, og jeg har jo vært mye hos veterinæren.

Men ALDRI har ernæring vært ett tema. Jeg har ALDRI blitt anbefalt ett tørrfor, aldri fått beskjed om å bytte, og aldri fått spørsmål om noe som helst ang hva bikkjene eter. Og jeg er ikke en trofast kunde, altså har bikkjene vært hos de fleste vet.kontorer som er i noenlunde nærhet.

Så når folk sier at veterinæren prøvde prakke på de ett for, så tenker jeg at da så vel ikke bikkja optimal ut? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

savner også noen alternativer... Jeg råfôrer og er fornøyd med det :P Hva skal jeg da svare på det siste spørsmålet?? Jeg har ikke stemt ennå, da jeg føler det blir feil svar i forhold til det jeg mener...

Hei

Hvis du vil skrive noe om hva du mener så gjør det med å svare på innlegget og hopp over spørsmålene. :lol:

Baldergutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fabelaktig det er slike svar jeg liker å få. Hele vitsen med mitt innledende spørsmål er å røske opp i hundeieres syn på dette og da er det netopp reaksjoner som din jeg ønsker mer velkommen en noe annet.

Er du fornøyd med måten du gjorde det på? Var du fornøyd med ditt første innlegg? Bare nysgjerrig spørsmål fra min side. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør hvertfall heller diskutere ernæring med veteriæren, enn tilfeldige anonyme mennesker på internett...

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor akkurat de to tingene skal sammenlignes bestandig.

Jeg har eid mange hunder, de har blitt brukt hardt, og jeg har jo vært mye hos veterinæren.

Men ALDRI har ernæring vært ett tema. Jeg har ALDRI blitt anbefalt ett tørrfor, aldri fått beskjed om å bytte, og aldri fått spørsmål om noe som helst ang hva bikkjene eter. Og jeg er ikke en trofast kunde, altså har bikkjene vært hos de fleste vet.kontorer som er i noenlunde nærhet.

Så når folk sier at veterinæren prøvde prakke på de ett for, så tenker jeg at da så vel ikke bikkja optimal ut? :lol:

Hei

Kan jeg spørre om en ting. Når du skriver at du har vært mye hos veternær, skyldes dette normale kontroller eller har dine veternærbesøk vært sykdomsrelaterte?

Baldergutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fornøyd med måten du gjorde det på? Var du fornøyd med ditt første innlegg? Bare nysgjerrig spørsmål fra min side. :lol:

Hei

Spørsmål og innlegg ble satt opp i løpet av få minutter uten forberedelser eller annen form for planlegging. Så om jeg er fornøyd med måten det ble gjort på er vel heller tvilsomt. Dette kunne sikkert vært gjort meget bedre for å si det slik.

Baldergutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker da om vaksiner, og skader.

Og en rase som dessverre har endel arvelige defekter.

Ellers vil jeg si at det nå har blitt veldig "IN" å fore på f eks Vom og Hundemat. For få år siden var det bare hundekjørerne, nå har kjøttet derfra blitt allemanseie, da det ble plassert ut i dyrebutikkene.

BARF og "fore naturlig" har blitt mye mer vanlig, så om du vil "rippe opp" i synet på tørrfor, så tenker jeg litt sånn...

Velkommen etter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele vitsen med mitt innledende spørsmål er å røske opp i hundeieres syn på dette og da er det netopp reaksjoner som din jeg ønsker mer velkommen en noe annet.

Fordi ?

Jeg er ingen nyfrelst, men jeg er mer innsatt i problemstillingen i dag enn tidligere. Jeg hadde min første hund for snart 30 år siden og har foret med både tørrfor og annet gjennom disse årene. At jeg i dag velger andre alternativ enn tørrfor skyldes at jeg har satt meg bedre inn i problemstillingen.

Jeg har hatt hunder rundt meg lenger enn det, og jeg har testa ut såkalte "ferskfôr" også - både Norwegian Polar og Vom & Hundemat. Merkelig nok er jeg tilbake på tørrfôrbølgen igjen og kan dessverre si at mine hunder har bedre kondisjon nå enn på ferskfôr... Men jo - du er nok litt frelst, om ikke nyfrelst så er det nettopp denne måten misjonærene opptrer på, og hos meg er ikke misjonærvirksomhet velkommen.

Du svarer bryskt, men har du virkelig satt deg inn i dette. Har du f. eks. gått til noen av linkene jeg har lagt ut. Gjør det så snakkes vi senere.

Som man roper i skogen, får man svar, vet du...

Kan jeg spørre om en ting. Når du skriver at du har vært mye hos veternær, skyldes dette normale kontroller eller har dine veternærbesøk vært sykdomsrelaterte?

Du må slutte å tro at alle sykdommer er relatert til tørrfôr vettu, selv om din hund har fått nyreproblemer (som neppe er relatert til tørrfor - det er som regel en arvelig sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du forklare dette da:

Min hund gikk på v&h /barf i ca 1 år. Hun fikk et gult tykt lag belegg på tenna, og en grusomt dårlig ånde. Hun kastet opp minst en gang i uken, og hadde diarè flere ganger i uka. Og hadde hun ikke diarè, nei da var hu så hard i magen at hu klynket når hu bæsjet. I tillegg var hun plaget med hyppig kløe. Hun ble også lubben.

Nå har hun gått på tørrfor i 6 mnd. Ikke noen dårlig ånde, ikke noe mer tykt gult ekkelt belegg på tennene, ikke noe diarè, ikke mer hard mage og ikke mer oppkast. Hun klør minimalt nå. Hun er nå normalvektig med god muskelmasse.

Vil tilføye at hun får dagelig mosjon (2-3 timers tur, evnt 1-2 timers sykkling) , lydighets trening minst en time hver dag. + spor trening.

Hvorfor ble hunden min så syk av råforing, når det liksom skal være så bra? Skal ikke det være en mirakel kur på alt? Hvorfor er det sånn at de som fòrer på tørt faktisk forstår at ' det foret passet kanskje ikke din hund, prøv et annet', når råfòrings forlka tror at alt løses med v&h, norwegian polar eller barf? Er forøverig ikke meningen å dra alle under en kam, når jeg skriver 'folka'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...