Gå til innhold
Hundesonen.no

Eurasier?


Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Hei alle sammen :lol:

Nå er det sånn at kjæresten min og jeg skal skaffe oss hund etterhvert, og vi prøver febrilsk å skaffe oss så mye informasjon og erfaringer fra andre folk som mulig.

En ting er jo å lese på canis og wikipedia om rasebeskrivelser, og en annen ting er å faktisk høre om erfaringer fra andre folk :P

Så da lurte jeg på om noen her har erfaring med eurasier og kunne fortelle meg om hvordan en hverdag med en eurasier er? Dette er en rase som vi kunne tenke oss, men vi vil gjerne høre fra andre med eurasiere om hvordan den er å ha med å gjøre i hverdagen!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei :-) Vi har en eurasiergutt på 7,5 mnd og han er bare helt herlig :lol: Inne er han utrolig rolig, og ikke en stressa type i det hele tatt. Han kan være litt reservert over noen fremmede - men dette er viktig at man jobber med fra dem er små. Vi ser ikke dette som noe veldig negativt, da det er behagelig å kunne gå på tur, uten at han MÅ bort til alle. Han er veldig knytta til familien sin, noe jeg har fått innblikk av at de fleste eurasiere er. Leo er veldig lettlært, og syntes det er veldig moro å gå på dressurkurs. Jeg vet det er litt individuelt, og noen blir fort litt lei når de trener, så mange syntes korte repetisjoner funker veldig bra. Du kan ta dem med på lange turer, men de blir ikke urolige inne selv om turen ikke er så lang. De er fornøyde bare de får være med familien sin :lol: Er det noe konkret du lurer på, kan du selvfølgelig bare spørre! Jeg vil ihvertfall anbefale rasen på det sterkeste! En flott familiehund - men om du ønsker en skikkelig brukshund, er kanskje ikke eurasieren det rette valget. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Takk for svar! Så forresten på hjemmesiden din for litt siden, og fy flate for en nydelig hund :lol:

Dette forsterket egentlig det jeg trodde og hadde lest om rasen og jeg liker det :lol:

Det at de er litt reserverte overfor fremmede er ikke negativt i mine øyne med mindre de ikke er aggressive, selvfølgelig.

Passer også bra at de er generelt sett rolige hunder, det liker jeg :P

For min del er jeg kanskje litt lik eurasiern - liker korte økter selv, det holder motivasjonen oppe :lol:

Men hvordan er jaktinstingtet?

Er de et problem å ha løse på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - ikke sant :lol:

De skal egentlig ikke ha et utpreget jaktinstinkt, men Leo syntes fugler er moro. Jeg tror ikke han hadde gjort dem noe, men han syntes det er gøy å løpe etter dem. Han gidder ikke å holde på lenge da.

Leo holder seg veldig i nærheten, så ikke noe problem enda. Han har begynt å bli litt tenåring nå, så hender han løper litt lenger enn han har gjort før, men det er ikke noe problem enda. :P Om vi møter noen går han bare rett fordi. Hunder er han veldig glad i, så da stikker han :lol:

En annen ting vi har merka, nå som han er tenåring, er at han er veldig jentegal. Han er jo ellers veldig glad i mat - og blir også veldig fokusert på oss, men om det er tisper med løpetid i nærheten, er alt annet helt uinteressant. Tror generelt dette er et helt normalt problem for dem med hannhunder - men han er jo i en ganske rar alder nå også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Merka det med bichonhannen vi hadde for lenge siden også når han ble kjønnsmoden. Han ble mildt sagt helt annerledes og.. tja, ikke særlig lydig lenger :lol: men tror det kommer med hannhunder, som du sier :P

Greit at de er interesserte i fugler osv, bare de ikke blir borte i flere dager xD Bra at dem ikke løper så langt hvert fall :lol: Er liksom greit om vi vil slippe hunden løs så den kan løpe fra seg, at den ikke stikker av :lol:

Men ja, sambo og jeg er all for eurasier :P Nå skal vi på DOGS4ALL for å se nærmere på eurasiern og ta masse bilder av hunder og aktiviteter, så det gleder jeg meg kjempe masse til :lol: Så får vi se neste år hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert lurt å møte eurasiere ''live'' - det gir jo et helt annet inntrykk enn kun å lese om dem. Det hadde kanskje vært en idé å besøke en oppdretter når det evt blir aktuelt, uansett rase dere går for - det var her vi fant ut at det ikke lenger var noe tvil :lol: Vår oppdretter var veldig ærlig, og sa både gode og negative sider ved rasen. :P En annen positivt ting ved eurasieren, er at det er lite sykdommer. Det er jo en såpass ny rase :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det høres hvert fall ut som vår type hund :lol: Gleder meg hvert fall til å dra til DOGS4ALL og både se og hilse på flere raser :lol: Det at det er lite sykdommer på dem er ganske viktig for oss også. Er ikke moro å ha en hund som er syk hele tiden :lol: Om vi liker rasen in real life, så blir det å besøke oppdretter :P

GLEDER MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av eurasier lenger opp her. Jeg tror man kan få seg en overraskelse hvis man tror eurasiern nøyer seg med å være med familien og ikke krever særlig tur. For det er snakk om en atletisk, sterkt og sporty hund dette her. Ihvertfall de linjene jeg kjenner til. Men variasjonen er jo stor siden rasen er ung.

Det eneste jeg har å utsette på dem er at nervene jevnt over blir for dårlige. Det finnes veldig mange nervesvake individer, og rasen som helhet er mer high strung enn veldig mange andre. (Selv om det ikke er et stress som er så lett å oppdage for utenforstående). Typisk er at eurasiern trenger en større mengde sedativer enn vekta skulle tilsi for å sovne inn for eksempel. I den forstand er det langt fra en "rolig" hund. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg ser ikke for meg at en eurasier, som hvilken som helst hund, bare nøyer seg med å være med familien og ikke gjøre noe, og dette kommer da ikke til å skje uansett da både sambo og jeg er turglade mennesker og ønsker å integrere (lol vanskelige ord xD) hunden i vår i det vi gjør hele tiden :) (rotete skrevet, men håper det er forståelig)

For å kanskje si det på en lettere måte: Vi er ikke interesserte i å sitte stille med hunden, men heller aktivisere den og gi den mentale oppgaver som jeg synes er utrolig morsomt :lol:

Men vi bestemmer oss ikke før vi har hilst på individer uansett, vi vil være 200% sikker på at det er rett hund for oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av eurasier lenger opp her. Jeg tror man kan få seg en overraskelse hvis man tror eurasiern nøyer seg med å være med familien og ikke krever særlig tur. For det er snakk om en atletisk, sterkt og sporty hund dette her. Ihvertfall de linjene jeg kjenner til. Men variasjonen er jo stor siden rasen er ung.

Det eneste jeg har å utsette på dem er at nervene jevnt over blir for dårlige. Det finnes veldig mange nervesvake individer, og rasen som helhet er mer high strung enn veldig mange andre. (Selv om det ikke er et stress som er så lett å oppdage for utenforstående). Typisk er at eurasiern trenger en større mengde sedativer enn vekta skulle tilsi for å sovne inn for eksempel. I den forstand er det langt fra en "rolig" hund. ;)

Nei for all del, de krever mosjon de også:lol: Jeg ser det kan misforståes det jeg skrev, og det var ikke slik jeg mente det altså. Dette er en rase som elsker å være på tur, men som i den forstand ikke krever en kjempeaktiv livsstil. Men som du sier, er det stor variasjoner i rasen, men jeg tror de også tilpasser seg livet de lever i godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...