Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferdselsprøve til LP/AG


Margrete

Recommended Posts

Dette syns jeg høres skrekkelig unødvendig ut rett og slett. Den enste av mine hunder jeg har konkurert med hadde nok glatt gått gjennom mentalbiten på FP helt uten trening, men få svimehuet til å ligge i ro i 10 min under dekk med forstyrrelser. Hah! :lol:

Basenjien her og hadde fått til mentalbiten uten problem - han er trygg han, eneste jeg tror vi måtte trent på var å stå bundet, han har aldri stått bundet i hele sitt liv, så.

Apelldelen ser jeg på som et større hinder faktisk, og for meg som overhodet ikke trives med lptrening, og dersom jeg skulle konkurert i noe så måtte det blitt agility, så kunne FP vært et så digert hinder at jeg ikke hadde kommet i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Så, søppelbikkjer har ingen ting i en lp-/ag-ring å gjøre? Eller burde de vært utryddet, eller hva? Vet du, disse "dårlige" hundene eksisterer de, med tilhørende eiere. Og de forsvinner ikke bare fordi man setter FP som krav til å kunne konkurrere i diverse hundesporter. Hva mener du, skal disse ekskluderes fra konkurranse. Du vet, de aller fleste konkurrerer fordi de synes det er moro og fordi det er givende for dem og hundene deres. Hvis alle programmer som lp og ag, skal bli ramme alvor og kreti og pleti skal presses gjennom en "mentaltest", som først og fremst krever ekstra arbeid og ressurser (ja, det koster en god slump å melde på til FP, i alle fall dersom man driter på draget et par-tre ganger, i hvert fall for de av oss som ikke driter penger), så er det ikke så veldig fristende å trene noe lenger. Ikke for mitt vedkommende i hvert fall. Jeg har en (for deg) søppelbikkje. Er det rettferdig at jeg ikke skal kunne ha det kjekt med henne, dersom FP hadde blitt et krav? (For the record, hun har kjent mental status).

Så du har en hund som ikke vil bestå ferdelsdelen av ferdselsprøven, men har gjennomført MH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da blir spørsmålet om det er GREIT at man har hunder som ikke takler å passere andre mennesker, en hund som går forbi i lydighet eller bli håndtert.

Ingen av oss har skrevet at vi ikke har hunder som ikke takler å passere andre mennesker, har vi?

Edit:

Ser du skriver hunder også. Hvorfor er det ikke greit å ha hunder som utagerer, når de er under kontroll? Min er heller ikke akkurat særlig aggressiv, men buser frem og bjeffer (hadde aldri skadet en hund), noe som hadde strøket henne. Hvorfor skal vi ikke kunne ha slike hunder? Hadde du møtt henne hadde du aldri trodd at hun var slik heller, for hun fungerer ypperlig midt i byn hvor vi passerer minst 30 hunder daglig.

Skjønner du ikke at den testen er veldig ekskluderende og egentlig ikke sier en DRITT om hvordan hunden egentlig er i samfunnet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les mitt edit-innlegg.

En bestått FP sier ingenting om hvordan hunden faktisk fungerer egentlig, både den ene og den andre veien. Hunder som er gode samfunnsborgere kan stryke på FP og hunder som spiser nærmereste barn om de får mulighet kan bestå. Derfor er det helt idiotisk at en dum test som den skal bestemme om man får lov til å konkurrere eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort sagt, occurrence, så prøver du å påstå at RIK-hunder aldri utaggerer mot andre hunder, joggere eller syklister? Og at alle er håndterbare? For de har jo gått FP, og hadde ikke fått starte om de ble strøket, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom testen er veldig ekskluderende når man ser bort i fra skudd, da er det virkelig på tide å gjøre noe!

Ehh, hæh?

Jeg lurer på hvordan en slik test ikke kan være VELDIG ekskludernede, jeg.

- Hunder som stresser seg veldig opp, bjeffer etc ved passering av andre hunder ekskluderes

- Hunder som ikke klarer å gå lydighet sammenhengende i mange minutter ekskluderes

- Hunder som ikke klarer å ligge i enkeltdekk (i 10min!) mens en annen hund blant annet har innkalling på banen, ekskluderes. Det klarer ikke min LP3-hund hvertfall.

- Hunder som føler seg presset av en gruppe ekskluderes. Jeg mener ikke at vi bør ha hunder som ikke tåler dette, men det er faktisk ganske mange av disse hundene, og de bør ikke nektes å konkurrere?!

- Hundeeiere er nervøse nok fra før når de skal debutere i LP1, selv om de har sett ørten konkurranser av det (for det er en ganske publikumvennlig hundesport hvor konkurransene ofte foregår på sentrale steder og sammen med utstilling/agility), så mange kommer nok aldri til å våge seg med på en FP, som er mye mindre publikumsvennlig ettersom det som oftest arrangeres på en gresslette oppi huttiheiti (og så må man i tillegg gjerne kjøre et stykke for å ta ferdselsdelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, blir det krav om FP for å gå AG kommer jeg aldri til å konkurrere hvertfall. Det er nå helt sikkert.

Jeg har ingenting imot ferdselsdelen forsåvidt(men ser ikke helt vitsen med den), jeg har derimot mye imot lydighetsdelen. Jeg skulle nok klart å trene bikkjene nok til å bestå, problemet ligger i at jeg finner lydighetsøvelser gørrkjedelige, finnes ikke sjans for at jeg gidder stå å terpe og terpe på øvelser jeg ikke liker, bare for å kunne konkurrere litt for morro skyld. Da fortsetter jeg heller med trening på hobbybasis hjemme i hagen jeg, og dropper konkurranser.

Mitt andre problem med dette er nødvendighet, jeg har da ikke, i AG, bruk for en hund som kan dekk med forstyrrelser i 10min, perfekt fvf/lineføring etcetc, såvidt meg bekjent?

Så hvorfor i huleste skal det være et krav for at jeg skal kunne konkurrere? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort sagt, occurrence, så prøver du å påstå at RIK-hunder aldri utaggerer mot andre hunder, joggere eller syklister? Og at alle er håndterbare? For de har jo gått FP, og hadde ikke fått starte om de ble strøket, sant?

Jammen 2ne da... nå har du ikke lest tråden skikkelig, de sier jo selv at testen er skremmende lett. Så klart det søplebikkjer i RIK miljøet også. Var jo en hund som besto testen, til tross for at den helgen før hadde bitt hull på en annen hund, som var på feil sted til feil tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har en hund som ikke vil bestå ferdelsdelen av ferdselsprøven, men har gjennomført MH?

Går an det også skjønner du. MH er ikke en test, det er en beskrivelse.

EDIT:

Dersom testen er veldig ekskluderende når man ser bort i fra skudd, da er det virkelig på tide å gjøre noe!

Tja, jeg vet ikke - det gjør det i alle fall kronglete for dem som gjerne vil konkurrere, men som likevel er litt i gråsonen til å ta steget. Disse folka gjør det kanskje aldri, nettopp på grunn av en slik prøve. Det er ikke spesielt fristende å måtte jobbe på seg prestasjonsangst allerede FØR man kan i det hele tatt vise seg i ringen.

Men da synes jeg, Occurence, du kan fortelle - gjerne i detalj - hvorfor det er så himla flott med krav til FP for nye ekvipasjer innen lp og ag. Nå har jo du, klart og tydelig blitt forklart hvorfor "vi" andre mener noe annet enn deg.

Kom igjen, fortell oss hvorfor og hvordan verden skal bli et bedre sted. Noe må jo gjøres, sier du :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen 2ne da... nå har du ikke lest tråden skikkelig, de sier jo selv at testen er skremmende lett. Så klart det søplebikkjer i RIK miljøet også. Var jo en hund som besto testen, til tross for at den helgen før hadde bitt hull på en annen hund, som var på feil sted til feil tid...

Åh, så ferdselsprøve som inngangsport i hundesporter vil ikke redde verden fra søplebikkjer allikevel? Nå ble jeg overrasket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen 2ne da... nå har du ikke lest tråden skikkelig, de sier jo selv at testen er skremmende lett. Så klart det søplebikkjer i RIK miljøet også. Var jo en hund som besto testen, til tross for at den helgen før hadde bitt hull på en annen hund, som var på feil sted til feil tid...

Syns det er flere som bør lese tråden skikkelig. Her blir ganske godt belyst at ferdselsdelen blir innskjerpet og vektlegges mer. Så hunder som med tvil har sluppet igjennom, ville nok ikke gjort det ved neste korsvei.

Og skal man komme med historier så om lphunder som fyker på hverandre under fellesdekk, løper ut av ringer og går til angrep på både hunder og folk osv osv sov. Men så lite fruktbart å begynne med sånn retorikk da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Menne nå er det ikke et tema som vil bli aktuelt hverken med det første eller femte, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man hisser seg sånn opp jeg. Det er jo ikke en realitet liksom, det er ikke engang et forslag. Det er vel knapt nok noe annet enn en tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flere som bør lese tråden skikkelig. Her blir ganske godt belyst at ferdselsdelen blir innskjerpet og vektlegges mer. Så hunder som med tvil har sluppet igjennom, ville nok ikke gjort det ved neste korsvei.

Men hva har det med lp/ag hunder å gjøre? Om slike hunder blir fjernet ved neste korsvei i RIK (hvilket er veldig bra), det har jo ikke noe med lp/ag hunder å gjøre. Vi er like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flere som bør lese tråden skikkelig. Her blir ganske godt belyst at ferdselsdelen blir innskjerpet og vektlegges mer. Så hunder som med tvil har sluppet igjennom, ville nok ikke gjort det ved neste korsvei.

Og skal man komme med historier så om lphunder som fyker på hverandre under fellesdekk, løper ut av ringer og går til angrep på både hunder og folk osv osv sov. Men så lite fruktbart å begynne med sånn retorikk da :)

Ja, du f.eks burde nok det. Det vi argumenterer mot, er påstander som dette:

Det er vel heller vesens-test og ferdselsbiten som kan utgjøre en forskjell. Ved at folk MÅ trene på at hunden skal oppføre seg i hverdagsituasjoner og at hunden feks må mestre møtende hund. Utaggering begynner i mine øyne å bli et stort problem og ferdselsprøven kan være med å "tvinge" folk til å ta tak i problemet. Ellers bør alle hunder i mine øyne takle å bli passert av jogger, sykkelist, bil osv. Og jeg synes ikke at det skader at folk blir "tvingt" til å trene på disse tingene...på lang sikt tror jeg det vil gagne alle i samfunnet at folk får mere kontroll på hundene sine i hverdagssituasjoner.

:):):)

Jeg er enig med deg Xo, dette tror jeg kunne vært et godt tiltak for hunde-norge. Jeg syns ikke det har noe med kaktusgutter å gjøre (forøvrig blir RIK sporten stadig mer og mer dominert av damer, men de har kanskje kaktuser under arma de også?)at man har hunder som i samfunnet klarer å fungere tåelig normalt. I USa har de et "good citizen" bevis som man kan ta på hunden sin etter kurs, flere har begynt med det i norge også. Hvor det er noen slike elementer ala ferdselsdelen og noen enkle lydighetsøvelser. Kanskje det bør komme mer på banen.

Mange her inne er for å stille krav til oppdrettere, kanskje det er på tide å gjøre det til hundekjøpere også?

Så vidt jeg husker, så var du og veldig på at dette var et positivt tiltak du også:

Personlig så håper jeg virkelig at disse nye reglene blir innført. Dette vil ha en meget positiv effekt på hundenorge på lang sikt.

Og da spør jeg ATTER en gang - hva for slags positiv effekt vil dette ha på hunde-Norge på lang sikt? At folk ikke får konkurrert med drittbikkjene sine, gjør ikke at det ikke vil finnes drittbikkjer lenger - det er vel en promille av alle hunder i landet som er aktive konkurransehunder, resten av hunde-Norge vil ikke berøres av et FP-krav for å starte i offisielle konkurranser.

Jeg har to hunder (og slapp av, jeg har kontroll på de begge), den ene konkurrerer jeg med, den andre ikke. Den jeg ikke konkurrerer med, kan finne på å jakte joggere og syklister OM hun får sjansen - den andre jakter hverken joggere eller syklister. Naboens boxer, som tilter hver gang vi møter den, er ikke en aktiv konkurransehund, så h*n trenger ikke å bestå noen FP - ergo er ikke samfunnet reddet fra den heller.. Så HVA eksakt blir den positive effekten av å innføre FP som krav for å kunne konkurrere med hund i Norge? Jeg venter fortsatt spent på et saklig svar på det jeg, og det tipper jeg at jeg kommer til å gjøre en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så vidt jeg husker, så var du og veldig på at dette var et positivt tiltak du også:

Altså jeg syns at Good citizen kurs er ett godt tiltak for alle hunder og eiere jeg, ikke bare for de som skal konkurrere. Forøvrig er vel det ganske langt fra å mene at det er et godt tiltak til å svartmale alt som kan og vil og kunne ha skjedd om og dersom hvis det noen gang skulle bli sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg syns at Good citizen kurs er ett godt tiltak for alle hunder og eiere jeg, ikke bare for de som skal konkurrere. Forøvrig er vel det ganske langt fra å mene at det er et godt tiltak til å svartmale alt som kan og vil og kunne ha skjedd om og dersom hvis det noen gang skulle bli sånn...

Skal det ha noe for seg, så må det være påtvunget ALLE hunder i landet, ikke bare en promille av dem, spør du meg. Det vil ikke gjøre rare utslaget her i nabolaget engang om min konkurransehund og jeg må bevise at vi kan oppføre oss blant folk, av 8-9 bikkjer i nabolaget her så er vel hun den ene som faktisk brukes til noe..

Og svartmaling? Å hevde at utaggerende og aggressive hunder er et så stort problem at man burde kreve bevis på at de kan oppføre seg blant folk før de får konkurrere, hva er det, egentlig?

Det er ikke akkurat sånn at alle hunder som heter BH først, er gjennomført trivelige hunder som aldri jakter joggere/syklister eller flyr på andre bikkjer heller, ikke en gang i dag, så hvordan det skal være revolusjonerende positivt, er litt over min fatteevne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Skal det ha noe for seg, så må det være påtvunget ALLE hunder i landet, ikke bare en promille av dem, spør du meg. Det vil ikke gjøre rare utslaget her i nabolaget engang om min konkurransehund og jeg må bevise at vi kan oppføre oss blant folk, av 8-9 bikkjer i nabolaget her så er vel hun den ene som faktisk brukes til noe..

Og svartmaling? Å hevde at utaggerende og aggressive hunder er et så stort problem at man burde kreve bevis på at de kan oppføre seg blant folk før de får konkurrere, hva er det, egentlig?

Det er ikke akkurat sånn at alle hunder som heter BH først, er gjennomført trivelige hunder som aldri jakter joggere/syklister eller flyr på andre bikkjer heller, ikke en gang i dag, så hvordan det skal være revolusjonerende positivt, er litt over min fatteevne..

Ja da er vi jo ganske enige da, for det er jo akkurat det jeg sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne nå er det ikke et tema som vil bli aktuelt hverken med det første eller femte, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man hisser seg sånn opp jeg. Det er jo ikke en realitet liksom, det er ikke engang et forslag. Det er vel knapt nok noe annet enn en tanke :)

Må'kke du komme her og komme her og ødelegge hele diskusjonen når vi ENDELIG har fått et tema vi både kan hisse oss opp over og diskutere - og som ikke er diskutert fjørti ganger før :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...