Gå til innhold
Hundesonen.no

Øremidd?

dorab01

Recommended Posts

Skrevet

Hei alle sammen

Jeg er overbevist om at hundene mine har øremidd. At de er blitt smittet av noen. De har nermest kaffegrut i øret alle sammen og alle klør. var hos dyrlegen som mente at dette kun var en liten infeksjon hos to av de (den tiden som klødde verst) Fikk medisiner og det hjalp ingenting nå klør alle sammen og øret lukter rart men ikke slik vanlig infeksjonslukt. Siden jeg har hatt øremidd før på hundene vet jeg hvordan symptomene var og jeg er overbevist om at det er det denne gangen også. Jeg husker jeg fikk dråper men huser ikke navnet på de. Så hva brukes mot øremidd?? kanskje jeg kan få kjøpt det i sverige.

Skrevet

På ilder brukes ihertfall stronghold for og bli kvitt udyra regner det samme gjelder for hund finnes også noe som heter advocate...Hvis det er øremidd så vil vetrinæren kunne se dette ved og ta litt ørevoks,legge det på en glass plate på mikroskopet..Da vil det kravle godt hvis det er øremidd det er snakk om..

Skrevet

ok så kan det være ennå verre en øremidd? Jeg tenkte siden det har spredd seg at det er midd og ikke noe annet. Fucidin virker ikke så det er ikke betennelse. Men jeg har liksom brukt 1500 kroner på dette alerede og det blir jo bare værre. kanskje jeg skulle gå til en annen veterinær. Jeg mener rense øret kan jeg også hjemme uten å måtte betale over tusen lappen for det.

Skrevet

Man kan ikke avskrive betennelse bare fordi Fucidin ikke funker.

Fucidin er ikke et mirakelmiddel som tar alle mulige slags bakterielle betennelser. (dessuten, hadde det bare vært øremidd så ville Fucidin hjulpet mot det, siden Fucidinen vasker vekk midden og pleier bitt/sår som følge av midd og gjør det "umulig" for midd å overleve i øret)

Dra til veterinæren og be dem ta en utvidet prøve fra ørene. Forlang at denne sendes til dyrking så dere finner ut hva slags betennelse det er snakk om slik at dere får riktig medisin.

Å medisinere med diverse antibiotika uten at man er sikker på at det er riktig antibiotika i forhold til hva slags infeksjon/betennelse/bakterier det er, er å gamble med helsa til hunden. Sier ikke at det er direkte farlig, men det er svært uheldig da man kan oppleve at bakterier blir resistente mot antibiotika og man derfor får større problemer med å behandle ting senere.

Dessverre er det flere av de veterinærene som bare skriver ut Fucidin i hytt og pine uten å sjekke ting nærmere enn de som oppriktig er interessert i å finne ut hva som virkelig er galt og sjekker litt nøyere før de starter en behandling.

Skrevet

Man trenger ikke antibiotika for å bli kvitt øremidd.

I grunnen så trenger man ikke Stronghold/Advocate heller.

Er man nøye så blir man kvitt øremidd ved å rense ørene ofte i en ukes tid og vaske alt av tepper ol som hunden ligger på.

Og til dette trenger man streng tatt ikke annet enn ørerens. Otoclean funker fint.

Men da bør man være sikker på at det faktisk ER øremidd, noe jeg ikke tror det er i dette tilfellet siden det ikke ble bra med Fucidin.

Jeg har ikke personlig erfaring med øremidd på hund, men svært god erfaring med øremidd på både katt og ilder, og det går strengt tatt for det samme siden midden er den samme, og forsvinner på samme måte.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...