Gå til innhold
Hundesonen.no

Hovne øyne og "briller"


Line&Luna

Recommended Posts

Vår snart 9 md gamle valp vekket oss i natt av vannvittig romstering. Vi regnet med at det var akutt "må på do"- greie, men da vi så henne hadde hun hovne og røde øyne. Vi skylte med øyebadevann og la oss igjen. Hun roet seg helt, og sov helt til morgenen uten noe mer styr. Når vi sto opp var det fremdeles like ille. :) Vi skylte igjen og etter at hun hadde spist og gått tur, så var oynene plutselig tilbake til det normale. Yippi, tenkte vi... litt for tidlig :icon_redface: Etter litt soving, så var hevelsene nemlig tilbake igjen. Og da dro vi til dyrlegen. Der kunne han ikke si sikkert hva det var, men mente det enten kunne være en allergisk reaksjon eller at hun hadde fått hårsekkmidd. Den midden liker seg jo gjerne rundt øynene og dette fører visst til hårtap rundt øynene, såkalte "briller". Det som er nesten det rareste er at hevelsene i løpet av kvelden har gått opp og ned, og byttet på om det er høyre eller venste øye :)

Vi er allerede i en prosess med dyrlegen, men hører gjerne fra dere om dere har opplevd noe lignende eller har noen innspill :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har vi erfaring med. Jeg har googlet litt, og funnet ut at slike reaksjoner (opphovnet snute, øyne eller hode) kan skyldes et bitt eller stikk fra et insekt, edderkopp, bie/veps eller muligens huggorm. Hvis man ikke SER hva hunden kommer borti, så vil man aldri få vite hva det var. Denne opphovningen kan, men trenger ikke, ledsages av kuler på ymse steder på kroppen, men særlig lokalisert i nærheten av hodet/opphovningen. Hevelsen kan flytte på seg, det er faktisk relativt normalt virker det som. Hunden kan også hovne opp pga tannrotbetennelse, men da skulle jeg virkelig tro at man så antydning til dette inni munnen til hunden?

Personlig synes jeg det virker som om hunden har kommet i kontakt med noe med snuten/hodet/øynene. Hvis den hadde blitt bitt i foten, tror jeg opphovningen ville skjedd der, noe mine søkeresultater også antyder. Jeg tviler på at det er huggorm, da tror jeg reaksjonen ville vært mye større, og den ville ikke gått ned uten dyrlegehjelp. Jeg har mer tro på en allergisk reaksjon på et insekt, en plante eller noe lignende. Kanskje noe middel (vaskemiddel, soppdrepingsmiddel, rottegift) av noe slag som hunden har fått på huden, evt innåndet.

Da Tulla var ca ni-ti uker hovnet hun opp i ansiktet. Hun var full av rynker til vanlig, men en morgen da vi våknet, la jeg merke til at valpen min så annerledes ut; rynkene var "utfylt". Hun var hoven på snuten og øynene. Hun hadde ligget i bur den natten, i en kjellerstue sammen med oss, så det var meget begrenset hva hun hadde kunnet være borti. Det var selvsagt helg, og vi ringte dyrlegen som ba oss om å se det an. I løpet av dagen gikk hevelsen ned, og jeg har aldri mer sett noe til noe lignende. Vi aner ikke hva det kunne vært, men det var litt forskjellige "kryp" i den kjellerstuen (stankelbein og edderkopper og faktisk en padde). Det var forøvrig sensommer. Fasit har også hovnet opp, to ganger faktisk. Første gangen gikk hevelsen ned etter ca en dag, andre gangen fikk han kuler og måtte ha behandling hos dyrlegen. Det er jo veldig vanskelig å si hva det kan være, det vet nok evt bare Fasit selv..

Dyrlegene virker konsekvente når de sier "allergisk reaksjon", men de har jo ingen anelse om hva hunden reagerer på.. :icon_redface: Forhåpentligvis er ikke dette noe man trenger å oppleve så veldig mange ganger, aller helst skulle det jo aldri skjedd. Men valper og unge hunder stikker jo snuten sin borti det meste som virker spennende, inkl diverse insekter og kryp som er gøyale å fange.. De fleste treffene jeg har hatt på søk har gjeldt unge hunder under året.

Edit: jeg har ikke lest noe om hårtap hos de hundene jeg har fått opp på søketreff, ei heller opplevd/hørt om hårtap hos de hundene jeg har hørt at har hovnet opp. Hårtap vil jo være relativt langvarig, dvs at du skal jo kunne se om hunden har "briller" lenge etter at hevelsen er gått ned og før pelsen har vokst ut igjen. Har hunden din "briller" nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: jeg har ikke lest noe om hårtap hos de hundene jeg har fått opp på søketreff, ei heller opplevd/hørt om hårtap hos de hundene jeg har hørt at har hovnet opp. Hårtap vil jo være relativt langvarig, dvs at du skal jo kunne se om hunden har "briller" lenge etter at hevelsen er gått ned og før pelsen har vokst ut igjen. Har hunden din "briller" nå?

Ja, hun har begynt å få antydning til det nå. Ikke mye, men hun er ikke like svart rundt øynene som vanlig, ser liksom huden under... :hug:

Takk for raskt og informativt svar :icon_redface:

Vet ikke helt hva hun kan ha kommet borti. Vi var på kurs på onsdag, det var sent på kvelden og litt mørkt, så kan ikke si for sikkert om hun fikk ett stikk eller noe sånt. Huggorm er det i hvertfall ikke, det ville jeg nok ha merket... Dessuten var vi på en asfaltert parkeringsplass foran en skole, så håper virkelig ikke det er noe der... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...