Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsomkrets på Shetland Sheepdog?


MiO

Recommended Posts

Jeg har enda ikke fått hunden min, faktisk så har ikke tispen fått løpetiden sin enda, så jeg venter... :-) Jeg skal ha shetland sheepdog, og ønsker meg tispe.

Mens jeg venter, så driver jeg i mellomtiden og kikker på utstyr, og tenkte å kjøpe noe "her og der" hvis jeg kommer over noe skikkelig kult. Sånt sett er det jo greit med lang ventetid - man får spredd alle impulskjøpene over lang tid! hehe :ahappy:

Ble litt bitt av halsbånd-dilla da jeg leste tråden nedenfor "Vis meg dine halsbånd" eller hva den nå het - lett å bli smittet! :P

Fulgte noen linker og fant noen halsbånd jeg fikk skikkelig lyst på hos britiske Scrufts.

Jeg ser imidlertid at minstestørrelsen er fra 30 cm. (justerbart) Er det for stort for en voksen Sheltie?

Hva måler egentlig en Shetland sheepdog rundt halsen ca? Noen som kan hjelpe meg med den infoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår voksne sheltietispe bruker 30 cm i halvstrup :P Husk at den typen åpne/lukke-mekanisme som det der ofte er knotete å ta på dem mtp pelsen :ahappy:

Tusen takk for svar :P

Det ante meg at den knepplåsen på den typen halsbånd lett vil kunne "fange" noen hårstrå og bli litt lugg og plunder, men så tenkte jeg...."baaare dette ene" Det var så fint :-) Men takk for svar om hals-str, da vet jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha kjøpt så mye dyre halsbånd og slikt før man faktisk har hunden og den er utvokst :ahappy: Det er nok av billige greier å få tak i som man kan gjøre seg kjent med ymse materialer, typer og festemåter via. (Trenger jeg nevne at ebay er kjekke greier?) Kjedelig å sitte der med en haug flotte halsbånd som hunden selv som voksen lett smetter hodet utav. Så med mindre du går for spenne-lukking og materialer som går greit å lage ekstra hull i.. Så ville jeg holdt meg til halsbånd som har GOD margin begge veier om jeg skulle forhåndskjøpt mtp når hunden blir voksen.

Men 30cm kan passe mange sheltier det. Er rundt der når jeg måler halsbåndene til vår (3 år gammel hann, noe liten av størrelse) fra feste til feste. Var enten 30cm eller rett under (28, 29?) sist jeg målte et halsbånd som var tilpasset "akkurat så han ikke får hodet ut".

Og slik klipslukking fungerer fint for oss. Jeg holder jo bare en finger eller to under når jeg klipser fast, og får greit holdt unna alle de lange fjonene med alle fingre som er til rådighet. Spenne-lukking går også bra. Halvstrup derimot fungerer dårlig. Det floker til pelsen hans, rett og slett, og jeg kan tenke meg det lugger om jeg skulle finne på å feste et kobbel og det begynner å stramme seg litt. Men halvstrup fungerte finfint på sheltietispa vi hadde før. Hun hadde god og stor manke til tispe å være, men en noe annen pelstype. Så på henne var det veldig praktisk å kunne bruke halsbånd vi bare tredde over hodet. På han vi har nå må vi ha de typene som ikke har noe som helst som flytter på seg så det drar inn hår mellom deler, ergo må alt festes og løsnes hver gang det skal på eller av. (Og borrelås kan jeg tenke meg er noe herk på langhårshunder, så det har vi hittil ungått å prøve.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår voksne sheltietispe bruker 30 cm i halvstrup :ahappy: Husk at den typen åpne/lukke-mekanisme som det der ofte er knotete å ta på dem mtp pelsen :P

Jeg bruker klips på min middels/langhårete hund, og da klipser jeg halsbåndet i hop før jeg trær det over hodet på henne, så fester det seg ikke noe pels i klipsen. Bruker klipsen for å ta det lett av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha kjøpt så mye dyre halsbånd og slikt før man faktisk har hunden og den er utvokst :icon_confused:

Jeg skjønner hva du mener - sjansen er jo stor for at det er bortkastede penger og at man sitter med en kasse omtrent ubrukte halsbånd til bikkja :whistle:

Jeg har bare kjøpt et eneste halsbånd hittil - så jeg har klart å beherske meg masse ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 130 for et halsbånd og ca 40 kr for porto er ikke nå ille synes jeg;)

Ikke hvis det er et godt halsbånd (type materiale og lukkemekanisme osv som fungerer for hunden man har) og det faktisk passer når hunden er voksen, da er det jo rimelig dersom det i tillegg viser seg å være av kvalitet som holder litt. Men å kjøpe en drøss "småting" til 150-200kr som man ikke aner om man vil få nytte av ser jeg ikke helt poenget i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sirius:

Merket det samme med Chivaz nå, han har på seg et klips-halsbånd. Litt plunder nå å få brettet pelsen vekk så det ikke lugger når det klipses sammen :-)

Valpen er jo kommet nå, og det viste seg at det ble en sheltie som allerede nå (13 uker) er stor for rasen og alderen. Han vil, iflg. oppdretter, ikke være noe utstillingsmateriale av den grunn, da han blir stor som voksen. Han veide 6,1 kg hos veterinæren i går, og hun syns han var en stor og fin gutt.

Hittil har alle halsbåndene jeg kjøpte, vist seg å passe, og med rom for utvidelser i noen mnd også. Jeg kjøpte noen - det ble visst 7 stk allerede før han kom i hus :D Sånt sett så var det ikke bortkastet å kjøpe dem, og jeg får prøvd litt ulike typer og modeller i praksis på hunden, og funnet ut hvilke jeg liker osv. Man finner ut smaken sin etterhvert, gjennom feiling og prøving :lol:

Foreløbig går han med halsbånd hele tiden på dagen, det tas ikke av og på mellom turene, det blir for mye styr. Som valp er han ute 15 ganger om dagen, så jeg gidder ikke ta det av. En ålete valp er ikke bare-bare å smette et halsbånd på når han står der tissetrengt og sekundene teller....! :- )

Han har ikke halsbåndet på om natta da. Men fra morgenen av og første tur er halsbåndet på hele tiden inne. Dette i tilfelle han stikker av hvis noen uforvarende åpner døra og han smetter ut. Det er barn i huset, og det kommer og går barn hele tiden og de er glemske.... :- )

Nå har jeg bestillt en EzyDog Arctic Blue Camo sele til han :- ) Den gleder jeg meg til å prøve på. Den kostet 150 kr i en amerikansk nettbutikk, og 11 dollar i porto (totalt ca 220 kr for selen altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...