Gå til innhold
Hundesonen.no

Bakterieinfeksjon i huden


Krelise

Recommended Posts

Pax begynte for en stund siden å klø endel. Oppdaget at han har utslett på innsiden av lårene, under magen og "under armene". Dro til dyrlegen som tok avskrapningsprøve. Det ble konstatert at han har en bakterieinfeksjon i huden :lol:

Nå behandles han med benzyl peroxid sjampo annenhver dag. Behandlinger varer i tre uker. Sjampoen heter B - Perox Shampoo. Skal tydeligvis virke dyptrensende ved "tilfeller av svært uren og fet hud". Det er tydeligvis noe heftige saker, for det står på flaska: "Kan gi allergi ved hudkontakt. Bruk egnede vernehansker" Synes jo det er litt ekkelt å smøre han inn med dette, og atpåtil skal det virke i 10 min før jeg skyller det ut. Menmen.. :innocent:

Håper dette virker nå da. Dyrlegen ville helst ikke skrive ut antibiotika hvis det ikke ble helt nødvendig. Pax er bare 4 1/2 mnd gammel.

I tillegg ble jeg anbefalt å bytte for. Han får V&H fra før. Vet kan ikke si noe om årsak, men det kan visst være alt fra hormoner, for mye protein i foret, generell forallergi, annen allergi.. vanskelig å si.

Er det noen som har vært borti dette før? Hvordan ble det behandlet?

Hadde vært veldig fint å høre andres erfaringer :ahappy:

Noen bilder av utslettet:

P1020100.jpg?t=1284575059

P1020096.jpg?t=1284575058

P1020097.jpg?t=1284575058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie hadde hudinfeksjoner utallige ganger. Han så tidvis mye verre ut enn Pax for å si det sånn. Ekstremt mye verre. Jeg har bilder, men er ikke helt klar for å se på de enda. Det var vel rimelig kronisk på slutten, men så var han en kronisk syk hund (allergi + Cushings). Det ble behandlet med antibiotika for det meste, ofte i kombinasjon med kortison. Om Pax ender opp med å trenge en antibiotikakur ville jeg sørget for at han fikk Keflex. Den er helt super på hud ting. Jeg ville ikke vært spesielt bekymret om jeg var deg. En liten pjokk som Pax har nok ikke immunforsvaret helt på plass enda, da kan man få litt sånn smågrums i løpet av oppveksten. Han er altfor ung til å tenke allergi, og jeg kunne gjerne tenkt meg å se noen kilder som viser at for mye proteiner kan føre til hudinfeksjon som dette. Spør gjerne veterinæren om du skal tilbake og det passer seg sånn.

Jeg ville ikke byttet fôr om jeg var deg. Charlie ble mye bedre i sin hudsykdom da han begynte å spise V&H og tørrfôret ble pælma i søpla der det hører hjemme. Jeg tror at V&H ga ham noen ekstra år for å være helt ærlig.

Lykke til, og prøv å ikke bekymre deg så mye. Sjansen er stor for at Pax er en helt sunn og frisk hund og at dette er første og siste gang du ser en slik infeksjon på ham. Er hudproblemer utbredt på Pinscheren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar :innocent: Trist å høre om hunden din. Ja jeg synes også Pax er for ung til å tenke på allergi ennå. Skal prøve å ikke bekymre meg, men man blir jo litt hønemor, hehe. Min første hund, så alt er nytt :ahappy: Takk for tips om Keflex. Skal nevne dette for vet.

Jeg ønsker heller ikke å bytte for. Har stor tro på VogH og råforing generelt. Jeg stusset også på dette med proteiner. Høres merkelig ut for meg. Hudproblemer er ikke utbredt på pinscheren nei, så vidt jeg har forstått. Annet enn demodex som kan forekomme, og blir tatt sterkt hensyn til i avlen. Pax har ingen hudproblemer på linjene sine så vidt jeg eller oppdretter vet. Så dette er nok en engangsgreie som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...