Gå til innhold
Hundesonen.no

Lån til bruktbil


SiriEveline

Recommended Posts

Det har seg sånn at jeg skal kjøpe bil, de jeg har funnet ligger på ca. 30,000kr.. men dette har jeg ikke råd til per nå, men skal klare å tilbakebetale det på kort tid (1-3år).

Jeg har ikke mulighet til å få noe som helst støtte fra andre familiemedlemmer, som kausjonister dessverre. Altså må jeg klare dette på egen hånd.

Da bilen jeg ser på er mellom 96-97 modeller, så fungerer ikke et "vanlig" billån. Hva er da alternativene mine? Og hva slags rente må jeg innse at jeg kommer til å ende på?

Også er det dette med nominell og effektiv rente, kommer disse oppå hverandre eller inkluderer effektiv rente, den nominelle + gebyrer?

Har per nå en vikarstilling ut august 2011, med 240,000kr som brutto lønn.

(Det er bare spørre om jeg har oppgitt for lite informasjon)

Ellers lurte jeg på dette med betalingsanmerkning. Jeg har hatt litt problemer med flytting og addresser som har ført til inkassosaker (pga. forsvunne/trege regninger), alt er blitt betalt og er i orden nå. Har jeg muligens betalingsanmerkninger på meg? Hvor kan jeg isåfall sjekke dette?

Kom på en annen ting, er det mer gunstig å si at jeg bor hjemme (da pappa eier leiligheten) eller at jeg betaler leie til huseieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg sånn at jeg skal kjøpe bil, de jeg har funnet ligger på ca. 30,000kr.. men dette har jeg ikke råd til per nå, men skal klare å tilbakebetale det på kort tid (1-3år).

Jeg har ikke mulighet til å få noe som helst støtte fra andre familiemedlemmer, som kausjonister dessverre. Altså må jeg klare dette på egen hånd.

Da bilen jeg ser på er mellom 96-97 modeller, så fungerer ikke et "vanlig" billån. Hva er da alternativene mine? Og hva slags rente må jeg innse at jeg kommer til å ende på?

Også er det dette med nominell og effektiv rente, kommer disse oppå hverandre eller inkluderer effektiv rente, den nominelle + gebyrer?

Har per nå en vikarstilling ut august 2011, med 240,000kr som brutto lønn.

(Det er bare spørre om jeg har oppgitt for lite informasjon)

Ellers lurte jeg på dette med betalingsanmerkning. Jeg har hatt litt problemer med flytting og addresser som har ført til inkassosaker (pga. forsvunne/trege regninger), alt er blitt betalt og er i orden nå. Har jeg muligens betalingsanmerkninger på meg? Hvor kan jeg isåfall sjekke dette?

Kom på en annen ting, er det mer gunstig å si at jeg bor hjemme (da pappa eier leiligheten) eller at jeg betaler leie til huseieren?

Det kommer vel an på hvor du har tenkt til å kjøpe denne bilen...min første bil kjøpte jeg hos en toyota-forhandler. Jeg hadde 10% depositum og fikk et veldig gunstig lån via toyota finans. Det er nok noe du kan se på, da jeg vil tro at selskaper som spesialiserer seg innen bil vil være gunstigere enn et forbrukslån i alle fall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvor du har tenkt til å kjøpe denne bilen...min første bil kjøpte jeg hos en toyota-forhandler. Jeg hadde 10% depositum og fikk et veldig gunstig lån via toyota finans. Det er nok noe du kan se på, da jeg vil tro at selskaper som spesialiserer seg innen bil vil være gunstigere enn et forbrukslån i alle fall :wub:

Men jeg får vel ikke tak i så gamle biler hos en Toyota-forhandler, eller tenker du på bruktbilforhandler da?

Edit: fant en Toyota bruktforhandler eller noe, i Drammen. Så da har jeg sendt dem en mail, så få vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg får vel ikke tak i så gamle biler hos en Toyota-forhandler, eller tenker du på bruktbilforhandler da?

Edit: fant en Toyota bruktforhandler eller noe, i Drammen. Så da har jeg sendt dem en mail, så få vi se.

Forhandlere selger som regel brukte biler også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen bilekspert, og du har sikkert tenkt gjennom dette, men jeg nevner det likevel. :wub:

Bil koster! Så i regnestykket ditt på 30000 så kan du fort plusse på omregistreringsavgift, og så kommer det jo årsavgift etter hvert, EU-kontroll hvert annet år, autopass hvis du bor i slike områder, kanskje verkstedsregninger++ For å ikke snakke om bensin/diesel da. Så om du ser for deg å betale 30 000 i bare bilen, så er det greit å ha litt ekstra i bakhånd for slike kjipe ting som man gjerne glemmer i farten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen bilekspert, og du har sikkert tenkt gjennom dette, men jeg nevner det likevel. :)

Bil koster! Så i regnestykket ditt på 30000 så kan du fort plusse på omregistreringsavgift, og så kommer det jo årsavgift etter hvert, EU-kontroll hvert annet år, autopass hvis du bor i slike områder, kanskje verkstedsregninger++ For å ikke snakke om bensin/diesel da. Så om du ser for deg å betale 30 000 i bare bilen, så er det greit å ha litt ekstra i bakhånd for slike kjipe ting som man gjerne glemmer i farten. :)

Bare fint at du informerer om dette, men ja, budsjettet inkluderer både forsikring, lånet (+alle dets renter), omreg.avgift. ikke minst årsavgift og evt. andre kostnader.

Kjøper i tillegg bil som er nylig EU-godkjent. Og som er så midt mellom servicer som mulig :icon_confused:

Hadde jeg ventet 6mnd hadde jeg sikkert kunne betalt bilen cash kontant, men det er tiden jeg ikke har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket går fremdeles ikke opp i opp, har dog fått en del av beløpet i kreditt. Ser ut til at problemet ligger i at jeg er ansatt i vikariat.

Spørsmålet mitt videre nå er, vil den kreditten jeg allerede har fått, ha noe å si for andre banker og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke får lån til så gammel bil? Jeg har fått lån til min 98-modell uten problemer iallefall, men da måtte jeg egentlig ha 10% av kjøpesummen. Det hadde jeg ikke, så det fikk jeg i kreditt. Dette var SR-bank, og jeg hadde et ett års vikariat, og var helt åpen om at jeg ble student etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke får lån til så gammel bil? Jeg har fått lån til min 98-modell uten problemer iallefall, men da måtte jeg egentlig ha 10% av kjøpesummen. Det hadde jeg ikke, så det fikk jeg i kreditt. Dette var SR-bank, og jeg hadde et ett års vikariat, og var helt åpen om at jeg ble student etterpå.

Fordi alle bankene jeg har lest/snakket med ang. billån sier at alder på bilen + nedbetaling av lån ikke kan overskride 12år. Om bilen da er 97 så betyr det 13år, tja allerede der er bilen for gammel.

Når gjorde du dette isåfall? Veldig interessant at noen har fått det til. Jeg har jo fått noe i kreditt, og vil kunne dekke 30% av bilens pris i egenkapital.

*sjekke sjekke*

EDIT: Dro du og møtte dem personlig da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, det var jeg ikke klar over. Skal vi se, jeg kjøpte bilen for to år siden, altså i 2008, og den var en 99 modell. Har tre års nedbetaling på bilen, så kom akkurat innenfor den regelen. Hvorfor kjøper du ikke en bil som er et par år nyere da? Hvis du bytter merke f.eks, kan det hende det er endel å tjene på det ... Og hvis du har 30% av kjøpesummen nå, så kan du jo kjøpe en litt dyrere bil med 10% av kjøpesummen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, det var jeg ikke klar over. Skal vi se, jeg kjøpte bilen for to år siden, altså i 2008, og den var en 99 modell. Har tre års nedbetaling på bilen, så kom akkurat innenfor den regelen. Hvorfor kjøper du ikke en bil som er et par år nyere da? Hvis du bytter merke f.eks, kan det hende det er endel å tjene på det ... Og hvis du har 30% av kjøpesummen nå, så kan du jo kjøpe en litt dyrere bil med 10% av kjøpesummen?

Det var absolutt ikke en dum idé.. om jeg ikke får innvilget det lånet jeg nå har søkt om, så blir nok det løsning. Har faktisk hele tiden tenkt at jeg har vært så langt unna den regelen, men det er jo bare snakk om å kjøpe en 2000 modell, altså tre-fire år nyere.

Tusen takk for erfaringen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12-14års regelen er irriterende, men selvfølgelig nødvendig når banken skal ha sikkerhet i bilen...

Min første bil var en 1997 modell, jeg fikk lån i banken på 70.000 når jeg var 17år og 11,5mnd og fortsatt ikke var ferdig med skole, og heller ingen kontrakt om jobb. :D Og selvfølgelig ingen kausjonister e.l.

Jeg tror og håper bankene har skjerpet inn reglene litt siden den gang...

Andre bil samme bank 110.000kr kjøpt hos forhandler

Tredjebil 20.000 50% på kredittkort med 12% rente

Fjerde bil 120.000kr hos samme bank

Femte bil 12.000kr, betalt kontant :D

Alle lån nedbetalt før tiden og alle terminer overholdt, dermed er det mye lettere senere å få lån til bil og hus (i samme bank)

Det er tryggest og enklest å ta opp lånet hos din lokale "barndomsbank"...

Men ikke kjøp bil fra bilforhandler til under 50.000, biler under selges "som de står", altså du får ingen sikkerheter/garantier som er poenget med å kjøpe fra forhandler, å de er ikke billigst... Men da igjen, om de har en bil til 30.000 som er bra, og du får ta opp et lån hos de, så er det aktuelt igjen...

Et risikabelt forslag er å rett og slett kjøpe bilen med kredittkort (ikke av de dyre kortene selvfølgelig)

og nedbetale så fort du makter det, innen 6mnd maks før det blir for mye renter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12-14års regelen er irriterende, men selvfølgelig nødvendig når banken skal ha sikkerhet i bilen...

Min første bil var en 1997 modell, jeg fikk lån i banken på 70.000 når jeg var 17år og 11,5mnd og fortsatt ikke var ferdig med skole, og heller ingen kontrakt om jobb. :D Og selvfølgelig ingen kausjonister e.l.

Jeg tror og håper bankene har skjerpet inn reglene litt siden den gang...

Andre bil samme bank 110.000kr kjøpt hos forhandler

Tredjebil 20.000 50% på kredittkort med 12% rente

Fjerde bil 120.000kr hos samme bank

Femte bil 12.000kr, betalt kontant :D

Alle lån nedbetalt før tiden og alle terminer overholdt, dermed er det mye lettere senere å få lån til bil og hus (i samme bank)

Det er tryggest og enklest å ta opp lånet hos din lokale "barndomsbank"...

Men ikke kjøp bil fra bilforhandler til under 50.000, biler under selges "som de står", altså du får ingen sikkerheter/garantier som er poenget med å kjøpe fra forhandler, å de er ikke billigst... Men da igjen, om de har en bil til 30.000 som er bra, og du får ta opp et lån hos de, så er det aktuelt igjen...

Et risikabelt forslag er å rett og slett kjøpe bilen med kredittkort (ikke av de dyre kortene selvfølgelig)

og nedbetale så fort du makter det, innen 6mnd maks før det blir for mye renter...

Takk for utfyllende svar, det viser jo at det går an.

Hos forhandler blir det nok heller en dyrere bil ja, rundt 60,000.. men det blir isåfall nødløsning. Første ønsket er en 30.000kroners Toyota Corolla fra privatperson.

Kredittkort får jeg heller ikke, grunnet vikariatet mitt :S

Målet mitt er jo å ha lånet nedbetalt innen mars f.eks. det er kun akkurat disse månedene før jul det skranter litt. Har noen regninger, bl.a. første beløpene på studielånet, og så har man jo faktisk julegaver (selvom det ikke er såå store kostnadene) samt evt. vinterutstyr som må innkjøpes. Så akkurat resten av dette året er det lite jeg får betalt på et lån, altså rundt 1500kr skal gå, deretter klarer jeg jo sikkert nærmere 5000kr måneden. Og da er jo lånet borte på null komma niks!

Nøye (og romslig) budsjett er satt opp.. og det skal jeg virkelig klare å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men merk også at banklån er "annuitetslån", som betyr at foreksempel de første månedene betaler du

200kr i avdrag og 1800kr i renter...

Når du har kommet hallveis i nedbetalingen så betaler du 1000kr i avdrag og 1000kr i renter...

Og den siste innbetalingen er det 1800kr i avdrag og 200kr i renter...

Så man kan si at den første tiden, fra første innbetaling til over hallveis i lånet er perioden man virkelig bør betale mer på lånet,

alt man betaler over minstebeløp er ren nedbetaling på lånet uten renter...

Så betaler man 2000kr minstebeløp hvor 200kr er nedbetaling, og man betaler inn 200kr ekstra så har man i praksis betalt ned dobbelt så mye av lånet denne mnd...

Serielån og Annuitetslån

image0016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...