Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv spiser hund

Margrete

Recommended Posts

Jeg ser ikke helt hvorfor. Hovedbyttet til ulv i Norge er elgen, den er utvilsomt tung, og den løper i opp til 60 km/t. Dessuten jakter ulven på bytter som gir mest igjen for innsatsen, så en GD er sånn sett nok mer attaktiv for ulvemann enn den en fluffy pomeranian er.

Jeg tror at de fleste hundene som blir tatt av ulv i Norge ikke blir tatt av ulv i flokk? Men mer av enslige ulver som de havner i kontakt med av noe slag, slik som i dette tilfellet her.

En ensom ulv ville hvertfall ikke ha jaktet på en elg, da måtte den ha vært veldig svak eller skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste hundene som blir tatt av ulv i Norge ikke blir tatt av ulv i flokk? Men mer av enslige ulver som de havner i kontakt med av noe slag, slik som i dette tilfellet her.

Jeg kjenner ikke nok til omstendighetene i de tilfellene hvor hund er blitt drept av ulv i Norge til å si om den typiske hundemumsende ulv pleier å ha selskap eller ikke. Ikke er det så innmari viktig for meg heller, ulven er neppe noen reell trussel for hund her til lands. Hunder drept av ulv er det heldigvis få av og langt i mellom.

Jeg syntes bare hele problemstillingen rundt liten vs stor og hvem som trenger mest beskyttelse mot ulven ble litt absurd, og måtte kverulere litt. Alikevel tror jeg at jeg ville satt penger på ulven kontra en GD i et oppgjør om jeg måtte for å være helt ærlig. Ulven er en veldig dyktig jeger, en predator av rang. En GD? Not so much. Jeg tror at ulven i mage situasjoner glatt hadde tatt et bytte større enn seg selv på samme måte som en catchdog på rundt 30 kilo fint kan legge ned et villsvin på godt over hundre. Selv når sistnevnte forsvarer seg med hud og hår.

Men som sagt, litt absurd diskusjon. :)

Og jepp, det er klart ulven jakter i flokk når vi snakker storvilt. En hannelg veier normalt mellom 4-600 kg, en ulv som hadde prøvd seg på en sånn en helt mutters alene måtte vel ha vært dum som en Töddel. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Valpene har blitt store! Vil gjerne se oppdaterte bilder av resten av valpegjengen også 😍 Julehilsen fra Pod (8 mnd), Ild (1 år) og Floss (7 år).
    • Hei. Ble så glad da jeg fant denne siden. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og liker å lese om alle raser.  Har hatt flere hunder selv, men er nå delvis pensjonist, og ønsker ikke heltidsansvar for en hund. Samtidig kan jeg ikke tenke meg et liv uten hund, så store perioder av året har vi hund boende hos oss. Det finnes dessverre mange useriøse hundepassere der ute, så jeg oppfordrer hundeiere til å sjekke nøyde, be om referanser og avtale prøvepass, dersom ukjente skal passe hunden.    Ønsker alle på to- og fire ben en hyggelig og fredelig jul, og alt godt for det nye året. ❤️
    • Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...