Gå til innhold
Hundesonen.no

Øreverk?


Kahlua

Recommended Posts

Jeg oppdaget i går at Kahlua var veldig rosa i det ene øre. Etter nærmere innspeksjon så jeg at øregangen var full av brun puss og hun hadde tydelig vondt siden hun prøvde å komme seg unna om jeg tok på dette øret. Har vasket øret så godt jeg kan med fuktet bomull, men det var ikke lett å komme til alle steder.

Kan man skylle øret på noen måte?

Eller er det bare å kontakte veterinær med en gang?

Vi fikk renset bort mye i går og i dag tidlig så det mye bedre ut, men helt rent er det ikke. Når jeg sjekket øret i dag tidlig var hun helt avslappet.

Hva er dette? For meg så det nesten ut som om hun hadde fått gjørme inn i øret, men jeg går ut i fra at det er verk/puss. Det var ikke et vakkert syn og jeg syns det er litt rart at vi ikke har oppdaget det tidligere. Sniffer ørene hennes jevnlig og har ikke merket noen rar lukt, heller ikke da jeg renset det i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å kjøpe OtoClean hos veterinær, den er fin og skylle øret med. Den kommer i porsjonsflasker, og du fyller øret med den. Så masserer du øret litt for å få renset skikkelig, tørker og lar hunden riste på hodet og tørker igjen. Da kan du kanskje slippe en tur til vet, men følg nøye med. Er det en infeksjon vil den blusse opp igjen, og da er det bare vet som hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder har ørevoks med brun farge, så akkurat fargen høres normal ut for meg, men det kommer veldig an på hvilken farge hun har i utgangspunktet. Hvis fargen har endret seg, ville jeg vært på vakt. Mengden høres jo ikke helt kurant ut, så det var bra at du fjernet det. Du skriver at du brukte en fuktet bomullsdott; hva var den fuktet med? For å lage hjemmelaget ørerens, blander du vann og vanlig edikk 50/50. Dette heller du ned i øret mens du holder øret oppover, gnikk og gnu og rist på øret. La hunden riste ut restene av ørerensen selv. Man bør unngå å bruke bomull i ørene til hunder, siden små fibre fra bomullen kan falle av og bli liggende og på den måten skape en betennelse. Du skriver også at hun ømmet seg da du tok på øret, men at det ble bedre etter at du renset. Hvordan ser rosafargen ut nå? Har den endret seg? Er den blitt bleikere? Eller rødere? Det er et godt tegn at det ikke lukter annerledes fra øret nå ennn til vanlig, så jeg ville fulgt med på øret, og hvis det ser ut til å bli verre, ville jeg kontaktet dyrlege. Kanskje er det bare et frø som har kommet inn i øret, og som plager henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øret hennes var ikke spesielt rosa i dag tidlig. Skal sjekke henne igjen når jeg kommer hjem fra jobb.

Hun er bare 1 år gammel så vi har ikke vasket ører så ofte. Jeg har vasket en gang tidligere, men da var det virkelig ikke noe å vaske der, mer bare for å venne henne til å bli tatt på. Det andre øret er fortsatt like rent og pent så jeg vet ikke hvor ofta man bør foreta ørevask?

Om det kun var ørevoks så var det isåfall veldig mye, konsistensen kunne ihvertfall minne om ørevoks.

Jeg brukte fuktede bomulls pads for å rense. Skal teste ut med blandingen du foreslår når jeg kommer hjem. Mye av det satt veldig godt. Om det bare er voks burde jeg absolutt vaske ørene hennes oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øret hennes var ikke spesielt rosa i dag tidlig. Skal sjekke henne igjen når jeg kommer hjem fra jobb.

Hun er bare 1 år gammel så vi har ikke vasket ører så ofte. Jeg har vasket en gang tidligere, men da var det virkelig ikke noe å vaske der, mer bare for å venne henne til å bli tatt på. Det andre øret er fortsatt like rent og pent så jeg vet ikke hvor ofta man bør foreta ørevask?

Om det kun var ørevoks så var det isåfall veldig mye, konsistensen kunne ihvertfall minne om ørevoks.

Jeg brukte fuktede bomulls pads for å rense. Skal teste ut med blandingen du foreslår når jeg kommer hjem. Mye av det satt veldig godt. Om det bare er voks burde jeg absolutt vaske ørene hennes oftere.

Man bør rense ører så sjelden som mulig. Jo oftere man renser, jo mer ørevoks vil øret produsere. Hvis hun ikke har hatt ørevoks i øret før, og så plutselig fått mye, så ville jeg sett det an litt (en liten uke mens du renser det), og hvis det ikke blir bedre ville jeg gått til dyrlegen. Ørevoks til hunder kan være litt "kitt-aktig", litt seigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og please: går du til veterinær så be om at de sender inn prøve av øreguffa for dyrking så de virkelig vet hva slags guffe som er der før de gir middel til behandling. Jeg har opplevd pseudomonas i ørene til tre av mine hunder (det er ikke det minste festlig å oppleve kan jeg fortelle) og jeg har fått veldig respekt for ørebetennelser.

Har derimot ingen respekt for veterinærer som kjekt og greit sier at "jepp, dette er bare en ørebetennelse, bare bruk Fucidin så går dette bra" og ikke sender inn noe til dyrking. Disse veterinærene eksisterer dessverre fremdeles - har opplevd flere av arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å bare være ørevoks, men jeg syns det er veldig mye og selv om jeg renser øret godt ser det ut til å være like ille igjen etter et par dager.

Hva er pseudomonas? Prøvde å slå det opp, men ble ikke så mye klokere.

Konklusjonen er kanskje uansett at vi må en liten tur til veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å bare være ørevoks, men jeg syns det er veldig mye og selv om jeg renser øret godt ser det ut til å være like ille igjen etter et par dager.

Hva er pseudomonas? Prøvde å slå det opp, men ble ikke så mye klokere.

Konklusjonen er kanskje uansett at vi må en liten tur til veterinæren.

Ta en tur til veterinær. Også ber du om at de sender inn prøve til dyrking .Uansett hva veterinæren sier og ufarliggjør ørebetennelsen. Vil h*n ikke så gå til en annen. :getlost:

Pseudomanas er vel en type bakterie. Den ser ut til å være fryktelig vanskelig å fjerne fra en mørk, varm øregang på en hund, ihvertfall. Dårlig erfaring med den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlua var hos veterinær i går og det var øreverk. Har nå fått renset øret skikkelig og fått ørerens og antibiotika. Hun er mye bedre allerede.

Og ble det sendt til dyrking, eller er det et sjansespill at ørebetennelsen faktisk blir kurert nå? De fleste ørebetennelser blir bedre i en periode, selv med feil type antibiotika. Håper inderlig du fikk dyrket det, sånn at du har fått riktig type..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ble det sendt til dyrking, eller er det et sjansespill at ørebetennelsen faktisk blir kurert nå? De fleste ørebetennelser blir bedre i en periode, selv med feil type antibiotika. Håper inderlig du fikk dyrket det, sånn at du har fått riktig type..

Veldig veldig enig!

Håper hunden blir helt bra i øret sitt, "ørebetennelse" må en ta på alvor. Dessverre er det ikke alle veterinærer som ser like alvorlig på "ørebetennelser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...