Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbildt svangerskap


Line&Luna

Recommended Posts

Som rimelig nybakt hundeeier er dette et tema jeg er fryktelig usikker på. :D

Av de jeg kjenner med tisper som har hatt dette som problem har løsningene vært rimelig forskjellig.

Noen steriliserte tispa si etter første løpetid (som da hadde innbildt) mens andre igjen bare lar det gå, selvom tispa har hatt flere innbildte og full melk og hele pakka.... :D

Ut i fra litt jeg har lest litt her på sonen, så har jeg også sett at noen har opplevd at det "fucker" med hue på bikkja, og det er jo hvertfall ikke noe man ønsker. Trollungen er stabil mentalt og har et flott lynne, så jeg vil helst bevare det sånn. :D (dog litt i trassaldern og for tiden har hun litt VEL selektiv hørsel :D ) Så jeg lurer litt på følgende:

Er dette noe som er arvelig? Vil min lille ruskesara være mindre utsatt for dette ettersom mamma'n ikke har hatt dette problemet?

Kan det bli fremprovosert ved at hun har kosedyr? Hun har en liten kosehund hun har hatt siden hun var valp, som hun stadig vekk herjer med. Og en stor kosebamse som hun også leker masse med. Bør jeg ta disse fra henne når vi merker at hun får løpetid, eller vente og se? :D

Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre innbildt? Finnes det noen "triks"? :lol:

Og hvis go'jenta skulle få innbildt, er det noen råd? Har hørt om noen som sultet hunden sin, for at hun ikke skulle ha nok næring i kroppen til å produsere melk. Synes dette var litt drastisk og vet ikke om det fungerte helt optimalt heller. :)

Og hvis man først har hatt det en gang, kommer det da sannsynlig igjen?

Er takknemlig for alle meninger og erfaringer. Regner med at vi snart opplever første løpetid, og synes det er greit å være føre var :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips 1: Ikke bekymre deg for et problem, før det er et problem.

Tips 2: Dette kan være arvelig, men den evinnelige debatt om arv/miljø må nevnes. F.eks vet jeg at mor til bikkja mi til tider vaser rundt med kosebamser så det ljomer, men i løpet av 3 løpetider har jeg aldri opplevd noe til innbildt hos bikkja mi. Altså kan jeg konkludere fra det at det IKKE er arvelig, men hvem vet om det kanskje bare er miljøet rundt henne som har "stoppet" innbildten?

Tips 3: Alle tipser vil produsere noe melk etter løpetid. Eller, ikke nødvendigvis melk, men noe som ser ut som utvanna melk. Har blitt fortalt fra veterinærhold at dette er mer normalt enn at de IKKE gjør det, så det skal du ikke bekymre deg for :lol:

HVIS OM ATTE det skulle skje ville jeg sett an grad osv, generelt er tipset å ikke la dem ha for mye å bære på, ikke la dem lage seg reir osv... Her har nok andre bedre tips enn hva jeg har "hørt"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at innbilt drektighet IKKE er en sykdom. Det er helt normalt, og sannsynligvis mer plagsomt for oss enn for hunden. Tispa går tross alt gjennom noe som er helt naturlig for de, og den atferden hun viser under innbilt ville vi vært sjeleglad for før/etter en valpefødsel. :) At min hund ikke gidder å gjøre så mye når hun er innbilt ville vært naturlig etter en parring, og det er noe som er definitivt mye mer plagsomt for meg enn for henne. At hun også blir enda mer matvrak enn til vanlig, er nok også mer plagsomt for meg enn for henne. Hvis hun hadde fått melk (noe hun ikke gjør, heller ikke noe som ligner), ville det ikke gjort noen ting med mindre hun fikk så mye melk at det ble melkespreng og kanskje jurbetennelse. Hvis jeg skulle gjort noe drastisk for å endre på innbilten (kastrering eller lignende), ville jeg i alle fall forsikret meg kraftig om at tispa faktisk var plaget av dette, og at det ikke bare var jeg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...