Gå til innhold
Hundesonen.no

Førkjølelse -kjerringråd


SiriEveline

Recommended Posts

Hva gjør man? Når nesa renner, mandlene hovner opp osv.

Hvordan blir man frisk? Fortest mulig? :ahappy:

Greit at man kan gå til legen, men nå tenker jeg først og fremst på ting som kan gjøres selv. Drikke te osv. hva er bra?

Og hvordan er det med hvile, bør man slappe mye av, eller holder det det bare i sjakk? Sånn at det egentlig er best å bare bruke kroppen sin, ta en joggetur osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som faktisk hjelper er å ta tida til hjelp. Har man først blitt forkjøla er det ikke noe som gjør deg fortere frisk, men sykdomsperioden kan jo lettes ved å bruke nesedråper og febernedsettende (om man er tett i nesa og har feber da).

Min erfaring er at man verken blir fortere eller seinere frisk om man holder seg i aktivitet, men det er jo ikke noe poeng i å presse seg mer enn man orker heller. Er man syk så er man syk liksom, og hvile er en god medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Kan Jang med en gang det starter litt i halsen. Det stopper mange halsbetennelser hos meg, og siden jeg i det siste har fått komplikasjoner som bronkitt og lungebetennelse etterpå, så prøver jeg å unngå halsbetennelse.

Ang aktivitet, så har jeg snakket med to forskjellige leger om det, og begge sa at man skulle kjenne på sin egen kropp og hvor "hard" man er på det området. Vi takler det å være syk forskjellig både fysisk og psykisk, og så lenge man orker aktivitet, så var det ikke noe feil med det (alt med måte, man trenger ikke å delta i Birken med lungebetennelse liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Fikk faktisk også tips på jobben, mest for å forebygge, men kan også tas idet man kjenner litt lurk i halsen, nemlig et hvitløkfedd om dagen :rolleyes2:

Så det skal prøves ut fremover :whistle:

Det første jeg gjør er definitivt å kjøre i meg hvitløk. Og mer enn et fedd om dagen om jeg orker. Eneste som stopper meg er at man kan få vondt i magen dersom en inntar for mye hvitløk (men nå snakker jeg ikke mer enn maks tre fedd, vanligvis to). Videre drikke mye væske, både i form av vann og te selvsagt.

Er man i ok form til å gå på jobb så gjør en det, for HUI og HEI så "syk" en blir dersom en ligger hjemme uten å være full i feber (nesten litt som menn :fish:)! Så får en heller ta det rolig etter jobb.

Også MASSE sykebesøk :whistle: Er så koselig atte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...