Gå til innhold
Hundesonen.no

En gnager


Martemor

Recommended Posts

Hunden vår har vist seg å være en gnager. Vi fikk han i mai, og siden da har han gnagd over 3 leiebånd. Det skjer hvis vi må binde han ute av en eller annen grunn.

Det skjer ikke så ofte, men noen ganger er det nødvendig.

Jeg tror grunnen for at han gnager seg fri er at han er selskapssyk og ikke vil være alene.

Er det noen som har noen tips på hvordan jeg/vi kan få han til å slutte med denne atferden? Eller er dette noe vi bare må finne oss i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var/er hunden vår også. Før gikk det ikke ann å binde henne med leiebånd, nå går det an, men bare under tilsyn (hun blir 2 år i høst). Hun har gnagd i stykker flere bånd, og om hun kommer til å fortsette med det livet ut vet jeg ikke. Det kan hende. Jeg passer en husky av og til, hun er 8 eller 9 år, og hun gnager av seg bånd. Så bind aldri hunden i leiebåndet hvis den gnager det av. Kjøp en vaier, de selges for en viss sum per meter (ca 4 kr og opp, kommer an på hvor du kjøper det). De selges ofte på FK, Jernia og lignende butikker. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Når vi re i hagen hjemme så er han aldri uten oppsyn, og som regel går han da løs. Jeg vet ikke hva han er vant til fra tidligere eiere (han er en omplasseringshund), men i omplasseringsforeningen han var før han kom til oss var han i hundegård. Mulig dette har noe å si? At han kanskje ikke er vandt til å bli bunnet fast.

Jeg skal nok gå til innkjøp av en wire eller kjetting da ja, så vi har mulighet til å binne han uten at han gnager seg løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden ikke er vant til å bli bundet så er det nok ikke så rart. Og da er det lurt å ikke ha han i bånd så lenge om gangen i begynnelsen. :blink: Og forresten, det heter vaier på norsk.

Nei, og det er jo forståelig.

Siden vi ikke kjenner til alle vaner han har hatt tidligere, så må vi nok bare prøve oss fram. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En gammel kjenning sa til meg at de første gangene du skal binde opp hunden så sett den på kjetting. Altså de fleste hundene vil prøve å bite over det de står bindt med, men når det er kjetting eller wier så får dem ikke bitt over og da gir dem seg til slutt. Kan ikke garantere at han finner slutten siden han har fått belønne seg selv så mange ganger. Det ble som med hunden til en kompis av meg. Hunden skulle på død og liv bite over bandet og en gang så tok han ikke sitt eget band men bandet til min hund og dro skikkelig til så vi hørte harkelyder. OG fikk slutt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel kjenning sa til meg at de første gangene du skal binde opp hunden så sett den på kjetting. Altså de fleste hundene vil prøve å bite over det de står bindt med, men når det er kjetting eller wier så får dem ikke bitt over og da gir dem seg til slutt. Kan ikke garantere at han finner slutten siden han har fått belønne seg selv så mange ganger. Det ble som med hunden til en kompis av meg. Hunden skulle på død og liv bite over bandet og en gang så tok han ikke sitt eget band men bandet til min hund og dro skikkelig til så vi hørte harkelyder. OG fikk slutt på dette.

Dette høres jo fornuftig ut da. Kommer den seg ikke løs de første gangene den prøver, mister den nok lysten til å forsøke igjen. Men som du sier, usikkert om det går å venne han av med det.

Må nok bare gjøre et forsøk her. Nå er det jo ikke sånn at vi binder han mye alene, men korte turer i butikken og ved henting av bar på skole og barnehage hender det at han står noen minutter alene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...