Gå til innhold
Hundesonen.no

En gnager

Martemor

Recommended Posts

Skrevet

Hunden vår har vist seg å være en gnager. Vi fikk han i mai, og siden da har han gnagd over 3 leiebånd. Det skjer hvis vi må binde han ute av en eller annen grunn.

Det skjer ikke så ofte, men noen ganger er det nødvendig.

Jeg tror grunnen for at han gnager seg fri er at han er selskapssyk og ikke vil være alene.

Er det noen som har noen tips på hvordan jeg/vi kan få han til å slutte med denne atferden? Eller er dette noe vi bare må finne oss i.

Skrevet

Sånn var/er hunden vår også. Før gikk det ikke ann å binde henne med leiebånd, nå går det an, men bare under tilsyn (hun blir 2 år i høst). Hun har gnagd i stykker flere bånd, og om hun kommer til å fortsette med det livet ut vet jeg ikke. Det kan hende. Jeg passer en husky av og til, hun er 8 eller 9 år, og hun gnager av seg bånd. Så bind aldri hunden i leiebåndet hvis den gnager det av. Kjøp en vaier, de selges for en viss sum per meter (ca 4 kr og opp, kommer an på hvor du kjøper det). De selges ofte på FK, Jernia og lignende butikker. :blink:

Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert, men hunden har sikkert blitt forsterket på å tygge over båndet. Han gir seg nok fort hvis dere kjøper en gummibelagt wire (uttale vaier) eller kjetting, siden han da ikke får belønning ved å komme seg løs :blink:

Skrevet

Takk for svar. Når vi re i hagen hjemme så er han aldri uten oppsyn, og som regel går han da løs. Jeg vet ikke hva han er vant til fra tidligere eiere (han er en omplasseringshund), men i omplasseringsforeningen han var før han kom til oss var han i hundegård. Mulig dette har noe å si? At han kanskje ikke er vandt til å bli bunnet fast.

Jeg skal nok gå til innkjøp av en wire eller kjetting da ja, så vi har mulighet til å binne han uten at han gnager seg løs.

Skrevet

Om hunden ikke er vant til å bli bundet så er det nok ikke så rart. Og da er det lurt å ikke ha han i bånd så lenge om gangen i begynnelsen. :blink: Og forresten, det heter vaier på norsk.

Skrevet

Om hunden ikke er vant til å bli bundet så er det nok ikke så rart. Og da er det lurt å ikke ha han i bånd så lenge om gangen i begynnelsen. :blink: Og forresten, det heter vaier på norsk.

Nei, og det er jo forståelig.

Siden vi ikke kjenner til alle vaner han har hatt tidligere, så må vi nok bare prøve oss fram. :wub:

Guest lijenta
Skrevet

En gammel kjenning sa til meg at de første gangene du skal binde opp hunden så sett den på kjetting. Altså de fleste hundene vil prøve å bite over det de står bindt med, men når det er kjetting eller wier så får dem ikke bitt over og da gir dem seg til slutt. Kan ikke garantere at han finner slutten siden han har fått belønne seg selv så mange ganger. Det ble som med hunden til en kompis av meg. Hunden skulle på død og liv bite over bandet og en gang så tok han ikke sitt eget band men bandet til min hund og dro skikkelig til så vi hørte harkelyder. OG fikk slutt på dette.

Skrevet

Det er nok det som er grunnen til at Luna kan stå bundet i vanlig bånd en stund, sånn at vi ikke hele tiden trenger å ta med oss vaier når vi skal noe. Før gikk det bare sekunder før hun var løs... :blink:

Skrevet

En gammel kjenning sa til meg at de første gangene du skal binde opp hunden så sett den på kjetting. Altså de fleste hundene vil prøve å bite over det de står bindt med, men når det er kjetting eller wier så får dem ikke bitt over og da gir dem seg til slutt. Kan ikke garantere at han finner slutten siden han har fått belønne seg selv så mange ganger. Det ble som med hunden til en kompis av meg. Hunden skulle på død og liv bite over bandet og en gang så tok han ikke sitt eget band men bandet til min hund og dro skikkelig til så vi hørte harkelyder. OG fikk slutt på dette.

Dette høres jo fornuftig ut da. Kommer den seg ikke løs de første gangene den prøver, mister den nok lysten til å forsøke igjen. Men som du sier, usikkert om det går å venne han av med det.

Må nok bare gjøre et forsøk her. Nå er det jo ikke sånn at vi binder han mye alene, men korte turer i butikken og ved henting av bar på skole og barnehage hender det at han står noen minutter alene,

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...