Gå til innhold
Hundesonen.no

HASTER: klobrenning?

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Jada, bikkja er hos veterinær allerede - men vi hadde et lite uhell med kloklippen her for en liten time siden. Drar bort til idiot-dyrelegen som alltid doper bikkja mi for ingen ting for å kjøpe blood-stopper - men JODA. Tror dere **** ikke de sier vi må dope bikkja? For å BRENNE av nerva.

Er det virkelig nødvendig? Går det ikke an å "stoppe av seg selv"? Bikkja ble rååådårlig sist hun ble dopa ned der.

Jeg sitter på telefonen og har "siste ord i saken".

Skrevet

Han vil vel bare tjene penger, kjøp blodstop og prøv det! Her i huset har eg aldri klippet kjempe langt inn på nerven, men har hendt at det har blød en del, uten at vi trenger løpe til vetten for det om.

Skrevet

Vanskelig å si når vi ikke vet omfanget av uhellet. Er det så ille at du ikke bare kan bruke blodstopp?

Brenne av nerva? Jeg har klippa over nerva på Tufsa innimella, men da brukte jeg bare blodstoppen, og hun er jo ikke akkurat en stor labrador...

Som sagt, vanskelig å si når man ikke vet hvor stor skaden er... Kan ikke anbefale annet enn å høre med vet om det virkelig er nødvendig, evt. stole på vedkommende.

Kan jeg spørre hvilken vet du bruker? Sør-Tromsøya eller Tromsdalen?

Skrevet

Hvis jeg skulle mot formodning bomme stygt på en klo, så får jeg gjerne hjelp til å holde hunden. Deretter er det i grunnen bare til å fyre opp en fystikke og holde den mot nerven/blodåren så den svis igjen. Dette er vondt for hunden, men i mine ører høres det latterlig og unødvendig ut å dope bikkjen, bare fordi man har bommet på en klo - det er faktisk helt ufarlig, bare litt grisete og ubehagelig.

Skrevet

Tror det var i grenseland, endte opp med å få viljen min og slippe doping.... :wub: De ville dope bikkja "fordi atte det kanskje kunne være sånn atte det er best for bikkja om atte...." - altså bare et pengesluk. Betalte over 1000 kroner for bandasje og smertestillende. Hurra! :blink:

Takk for input. Nå er det 3 dagers ro og avmakt for bikkja, jeg nekter dopings!

Skrevet

Tror det var i grenseland, endte opp med å få viljen min og slippe doping.... :wub: De ville dope bikkja "fordi atte det kanskje kunne være sånn atte det er best for bikkja om atte...." - altså bare et pengesluk. Betalte over 1000 kroner for bandasje og smertestillende. Hurra! :blink:

Takk for input. Nå er det 3 dagers ro og avmakt for bikkja, jeg nekter dopings!

Helt enig med du! Uhell skjer, og hunden vil nok ha et visst ubehag enten de doper eller ikke. Kanskje doping bare gjør dem enda dårligere. Jeg unngår det i alle fall så langt som mulig...man vet aldri!

Guest Jonna
Skrevet

Herreminhatt!

Så mange kloskader, kløriving, kloklipping skader jeg har vært med på så har jeg aldri vært med på å dope bikkjen. I værste fall så har vi satt lokalbedøvelse ved trekking av klo.

Skrevet

Hmmmm - hvordan fungerer det med denne bandasjen hun har på foten? Hvor lenge burde den sitte på? De sa ikke noe om det hos veterinæren... Det er jo fare for infeksjon - men jeg ser jo ingen ting med den svære bandasjen på. Samtidig er det jo stor risiko for at driten begynner å blø igjen om jeg tar den av.

:blink:

(Ble plutselig for sent å ringe veterinærkontoret... )

Skrevet

Bandasjen kan gjerne sitte et par-tre dager så lenge den er tørr. Sannsynligvis blør hun ikke så mye siden bandasjen sørger for at ingenting kommer borti kloa. Infeksjonsfaren er nok ikke så stor. Da ville nok vet skrevet ut antibiotika i samme slengen. Men garantier har man aldri

Skrevet

Allright, da lar jeg den være på til i morgen! Godt gjort å ha holdt den tørr nå for tiden, eller hva? :wub: Trør på to tennissokker + to baisposer med strekk på. SAMTLIGE folk på gata spør hva som har skjedd med stakkars hunden :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...