Gå til innhold
Hundesonen.no

Plan for hjemmealene trening

tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Think - plan - do...

Jeg trenger en plan for hvordan jeg skal gå fram. Valpen kommer i uke 27, og i slutten av august er ferien over.

Mål: Kunne være alene hjemme i 6 timer i strekk, med en luftetur midt på dagen, fra slutten av august. Være rolig og sove eller holde på med leker i valpesikret rom.

Fremgangsmåte: :blink:

Edit: Endret måned :wub:

Skrevet

Som jeg sa på msn, så fins det ingen eksakt fremgangsmåte på det. Du må se an hunden og hvordan han reagerer på å være alene. Tar han det helt med ro, eller blir han hysterisk? Og så må du legge opp deretter.

Jeg ville hvertfall ha startet treningen når hunden er sliten, da er det større sannsynlighet for at treningen vil bli vellykket, og han finner ut at det faktisk ikke var noe ille. Start i det små, med å bare gå ut døren uten å gjøre noe mer ut av det. Kom inn igjen relativt fort, etter bare noen sekunder. Vær bare borte i små perioder i starten, men jeg ville ikke ha økt i fast intervall (5 sek, 10 sek, 1 min, 3 min, 5 min, 10 min), men øk det slik at han aldri vet når du kommer tilbake (5 sek, 2 sek, 1 min, 10 sek, 3 min, 1 min, 5 sek).

Jeg tror egentlig at hemmeligheten bak god hjemmealene-trening, er å ikke planlegge for mye. Gjør det til en del av hverdagen og strekk tiden etterhvert som han er klar for det. Skal du på kjøkkenet for å hente noe, så ikke la han følge etter. Skal du på do, så la han vente utenfor. Tren på at han må være selvstendig, f.eks at han står bak en grind mens du styrer rundt i huset og kommer og går.

Dersom du tenker alt for mye på at "hva hvis han får sep.angst" og "hva hvis vi ikke rekker det innen august" og "hva hvis hva hvis", så tror jeg det fortere kan gå dårlig enn dersom DU slapper av og bare gjør det til en del av hverdagen. Derfor syns jeg ikke at du skal ha noen "plan" over det, men du kan ha noen tanker rundt det og generell fremgangsmåte, men du ser fort om han takler det bra eller ikke.

Skrevet

Som jeg sa på msn, så fins det ingen eksakt fremgangsmåte på det. Du må se an hunden og hvordan han reagerer på å være alene. Tar han det helt med ro, eller blir han hysterisk? Og så må du legge opp deretter.

Jeg ville hvertfall ha startet treningen når hunden er sliten, da er det større sannsynlighet for at treningen vil bli vellykket, og han finner ut at det faktisk ikke var noe ille. Start i det små, med å bare gå ut døren uten å gjøre noe mer ut av det. Kom inn igjen relativt fort, etter bare noen sekunder. Vær bare borte i små perioder i starten, men jeg ville ikke ha økt i fast intervall (5 sek, 10 sek, 1 min, 3 min, 5 min, 10 min), men øk det slik at han aldri vet når du kommer tilbake (5 sek, 2 sek, 1 min, 10 sek, 3 min, 1 min, 5 sek).

Jeg tror egentlig at hemmeligheten bak god hjemmealene-trening, er å ikke planlegge for mye. Gjør det til en del av hverdagen og strekk tiden etterhvert som han er klar for det. Skal du på kjøkkenet for å hente noe, så ikke la han følge etter. Skal du på do, så la han vente utenfor. Tren på at han må være selvstendig, f.eks at han står bak en grind mens du styrer rundt i huset og kommer og går.

Dersom du tenker alt for mye på at "hva hvis han får sep.angst" og "hva hvis vi ikke rekker det innen august" og "hva hvis hva hvis", så tror jeg det fortere kan gå dårlig enn dersom DU slapper av og bare gjør det til en del av hverdagen. Derfor syns jeg ikke at du skal ha noen "plan" over det, men du kan ha noen tanker rundt det og generell fremgangsmåte, men du ser fort om han takler det bra eller ikke.

Takk for nyttig svar! :blink:

Skrevet

Enig med labbis. Helt fra mine hunder har vært valper, har det at jeg har forsvunnet ut av synes et øyeblikk vært naturlig. Har gått på do, lukket døren, hatt hunden i valpegrind og gått ut i naborommet, gått inn på soverommet en tur og så videre. Bare noen få sekunder, men det ble naturlig for valpen at jeg alltid kom tilbake. Så begynte jeg å gå ut i ett minutt, to minutter, fem minutter osv. Gikk aldri inn mens det var lyd, og lot alltid valpen ha leker, vann og løse aviser til destruksjon i det rommet den var alene i. Gikk somregel alltid ut også når valpen var litt sliten, selv om det kanskje bare var ti minutter godissøk. Jeg har alltid sett på en halvtime som en magisk grense, går det helt fint har det pleid å gå veldig fint å øke litt bråere; en time, tre timer, fem timer osv. Hele tiden har jeg gått tilbake til ett minutt og fem minutter innimellom også. Nå har forøvrig alle mine valper vært trygge og fine de, så sånnsett har det vært ganske uproblematisk! Du må selvsagt se ann valpen din:) Har ikke dere to andre hunder? Isåfall må du huske å trene alenetrening uten dem også.

Skrevet

Jeg er enig i det Labbis skriver her. Med Midas har vi så smått begynt nå, han har jo Dina sammen med seg da, men han kunne ikke brydd seg mindre... Enda han er av den klengete typen som tusler i beina mine hele tiden, så er det ikke noe stress at vi går ut. Jeg later som ingenting, og går ut når han enten sover eller holder på med noe annet. Jeg lager heller ikke noe oppstyr når jeg kommer inn. Går bare inn som om ingenting har skjedd. Dette er veldig individuelt for hundene, noen hunder er jo mer engstelig for å bli forlatt. Det er nok viktig som Labbis sier at du ikke bør stresse med det. Ikke ta bekymringene på forskudd. Det går nok fint :blink:

Skrevet

Slapp av - så slapper bikkja av. Men det kan vi prate mer om på Torsdag... :wub: :wub: :blink::)

Skrevet

Enig med labbis. Helt fra mine hunder har vært valper, har det at jeg har forsvunnet ut av synes et øyeblikk vært naturlig. Har gått på do, lukket døren, hatt hunden i valpegrind og gått ut i naborommet, gått inn på soverommet en tur og så videre. Bare noen få sekunder, men det ble naturlig for valpen at jeg alltid kom tilbake. Så begynte jeg å gå ut i ett minutt, to minutter, fem minutter osv. Gikk aldri inn mens det var lyd, og lot alltid valpen ha leker, vann og løse aviser til destruksjon i det rommet den var alene i. Gikk somregel alltid ut også når valpen var litt sliten, selv om det kanskje bare var ti minutter godissøk. Jeg har alltid sett på en halvtime som en magisk grense, går det helt fint har det pleid å gå veldig fint å øke litt bråere; en time, tre timer, fem timer osv. Hele tiden har jeg gått tilbake til ett minutt og fem minutter innimellom også. Nå har forøvrig alle mine valper vært trygge og fine de, så sånnsett har det vært ganske uproblematisk! Du må selvsagt se ann valpen din:) Har ikke dere to andre hunder? Isåfall må du huske å trene alenetrening uten dem også.

Slenger meg på de andre, og tror også det går fint :D Lykke til!

Tusen takk begge to :wub: De andre hundene er mest med mamma og ikke så mye på mitt rom, derfor tror jeg ikke det blir et problem å venne den til å være helt alene :D

Slapp av - så slapper bikkja av. Men det kan vi prate mer om på Torsdag... :):D:blink::D

:wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...