Gå til innhold
Hundesonen.no

Søkstrening

Gjest

Recommended Posts

Litt usikker på om jeg faktisk skulle starte denne tråden.

Men saken er at jeg har hest og vi møkker uteområdene deres hele året. Særlig på sommeren er dette ganske store områder.

Når jeg møkker er Ellie med meg; løper litt rundt for seg selv, leker med pinne osv og er helt fornøyd med det, men kan begynne å kjede seg etterhvert om jeg skal møkke flere enn to trillebårer. Samtidig hadde det jo vært veldig nyttig med litt hjelp når jeg må gå rundt og lete etter møkka :wub:

Funderer på om jeg kan lære henne å finne møkkahaugene for meg? Altså løpe rundt i terrenget og søke + markere funn.

Hvordan ville dere gått frem for å lære en hund noe slikt? :thumbs:

Blir kanskje noe av det samme som søk etter kantarell ?

Tips mottas gjerne, samt at det hadde vært gøy å høre om dere har tro på dette prosjektet eller ikke :ahappy:

DSC021481.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er bare å få deg en Labrador det. Men du må være kjapp, for labradoren markerer med å bli stiv i blikket, deretter slafse i seg så mye bæsj som mulig på kortest mulig tid. Altså en slags "spismarkering". Jeg er faktisk mer imponert av at hunden din IKKE står og gomler bæsj, enn at den ikke markerer... :wub::ahappy:

Men det skulle vel forsåvidt ikke være noe problem, spesielt om bikkja ikke har interesse av å spise den. Wow, tenk å ha en hund som ikke spiser bæsj altså. Jeg blir helt "O_o" jeg! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er bare å få deg en Labrador det. Men du må være kjapp, for labradoren markerer med å bli stiv i blikket, deretter slafse i seg så mye bæsj som mulig på kortest mulig tid. Altså en slags "spismarkering". Jeg er faktisk mer imponert av at hunden din IKKE står og gomler bæsj, enn at den ikke markerer... :thumbs::wub:

Men det skulle vel forsåvidt ikke være noe problem, spesielt om bikkja ikke har interesse av å spise den. Wow, tenk å ha en hund som ikke spiser bæsj altså. Jeg blir helt "O_o" jeg! :)

Hehe :ahappy:

Hun er et kresent vesen som jeg må sitte på hendene for å ikke mate med skje :D (og lykkes ikke alltid..)

Også er hun oppvokst inne hos hestene 'med fri tilgang' :) Så det er ikke noe spennende.

Det vi finner på tur er selvsagt noe helt annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er bare å få deg en Labrador det. Men du må være kjapp, for labradoren markerer med å bli stiv i blikket, deretter slafse i seg så mye bæsj som mulig på kortest mulig tid. Altså en slags "spismarkering". Jeg er faktisk mer imponert av at hunden din IKKE står og gomler bæsj, enn at den ikke markerer... :thumbs::ahappy:

Da slipper man å plukke opp også :wub: (men man må spyle leiligheten for diarè hver morgen)

Men altså, det er jo bare fantasien vår som setter grenser for hva vi kan lære hundene, så lenge de er fysisk i stand til det såklart. Hunder trenes jo opp til å finne alt mulig. Men hvordan du bør gå frem, det vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke om det kan komme i konflikt med andre øvelser (om det vil bli et problem i f.eks feltsøk, dersom hun starter å lete etter møkk i stedet for liksom, og har lært seg at man kan løpe mye lengre enn det opptråkkede området for å finne ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja det var også en ting å tenke på.

Men antar at hun kan lære seg at det er to forskjellige settinger?

Ser for meg at det er et problem jeg kan få i dette prosjektet også - å få henne til å søke langt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det burde jo ikke være særlig komplisert å trene på. Du trener det på lik linje med apport eller sporgjenstand; at gjenstand ikke betyr noe, men belønningen som er superduper fantastisk kommer fra deg. Start med å baklengskjede det. Si sitt (eller dekk eller stå avhengig av markeringsform du ønsker)til hunden, når hunden ser på bæsjen så belønner du, slik at hunden tror at gjenstanden/maten kommer fra bæsjen. Deretter øker du gradvis avstand og legger på morsomme kommando ord som "finne bæsj".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo ikke være særlig komplisert å trene på. Du trener det på lik linje med apport eller sporgjenstand; at gjenstand ikke betyr noe, men belønningen som er superduper fantastisk kommer fra deg. Start med å baklengskjede det. Si sitt (eller dekk eller stå avhengig av markeringsform du ønsker)til hunden, når hunden ser på bæsjen så belønner du, slik at hunden tror at gjenstanden/maten kommer fra bæsjen. Deretter øker du gradvis avstand og legger på morsomme kommando ord som "finne bæsj".

:wub:

Takk for tips, er vel bare å prøve seg frem litt da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...