Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopping opp i sofaen

adi85

Recommended Posts

Har en golden retriver valp på 3 måneder som er veldig ivrig å skal opp i sofaen når vi sitter i den. Hun klarer ikke å komme helt oppi den enda, men står på forlabbene oppi. Er ikke interessert i å ha henne i sofaen, så dette er noe jeg vil ha slutt på. Hun kommer bare når vi sitter i den, så det er vel oppmerksomhet hun vil ha. Men hun får masse oppmerksomhet, og vi er flinke til å sette oss på gulvet for å leke og kose med henne. Og når hun sitter ved siden av sofaen koser vi også med henne.Når hun hopper opp sier vi "Nei" og tar henne ned, men det hjelper ikke. Er litt plagsomt å nesten ikke kan sitte i sofaen uten at hun kommer springende og skal opp, hun valpebiter også gjerne da.

Lurer på om det er noen som har noen tips som kan gjøre at vi kan få dette bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja tålmodighet er vel kluet her. Dere kan jo prøve å bare ignorere henne, siden hun fortsatt ikke kommer opp i sofaen. Hun burde gi opp tilslutt, vil jeg tro.

Ellers kan jeg jo bare berolige dere med at valpetiden går fort, så ta masse bilder så kan du nyte tiden etterpå. For valpetid er ikke så koselig når man er midt oppi det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en golden retriver valp på 3 måneder som er veldig ivrig å skal opp i sofaen når vi sitter i den. Hun klarer ikke å komme helt oppi den enda, men står på forlabbene oppi. Er ikke interessert i å ha henne i sofaen, så dette er noe jeg vil ha slutt på. Hun kommer bare når vi sitter i den, så det er vel oppmerksomhet hun vil ha. Men hun får masse oppmerksomhet, og vi er flinke til å sette oss på gulvet for å leke og kose med henne. Og når hun sitter ved siden av sofaen koser vi også med henne.Når hun hopper opp sier vi "Nei" og tar henne ned, men det hjelper ikke. Er litt plagsomt å nesten ikke kan sitte i sofaen uten at hun kommer springende og skal opp, hun valpebiter også gjerne da.

Lurer på om det er noen som har noen tips som kan gjøre at vi kan få dette bort?

Hund i sofan er kos syns jeg da. :wub: Men skulle jeg ikke hatt hundene i sofan ville jeg gitt et gnagebein som avledning og erstatning for sofakosen. Hun vil jo bare være sammen med dere, så å gi henne et alternativ kan fungere bra. Så kan hun ligge og kose seg ved bena deres istedet for å stå og mase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi henne tyggebene heeele tiden når vi er i sofaen da, men prøver jo å avlede henne. Og hun får alltid kos når hun sitter ved siden av sofaen. Men nå er vi begynt å stenge henne ute fra sofaen, ved å sette stuebordet helt inntill, og overse henne, og det ser ut som det funger litt :blink: så vi får vel bare være tålmodig... Men takk for svar :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer - kan det være en strategi at hun ikke får så mye kos fra dere i sofaen, at det gir en slags oppmuntring om at om hun bare kom enda nærmere (altså oppi sofaen), ville hun fått enda mer kos?

Når hun skal få kos, så går dere ned på gulvet til henne, og lærer henne at når dere sitter i sofaen er det fredstid for dere. Ignorering og stuebordet inntil kan være fine hjelpemidler for det.

Vi har for eksempel det som regel hos oss - når vi sitter i sofaen og spiser middag, får ikke dyret sitte og tigge inntil oss. Men når vi er ferdig å spise, kan vi invitere henne bort til oss for kos. Hun kan godt komme bort av seg selv også for å få kos, og det er greit om vi ikke spiser - men om det lille hodet hennes blokkerer hele TV'n skal hun skjønne at nok er nok, og fjerne seg når vi ber om det.

Vi må få bestemme over sofaen, og sofaens intimsone.

Det er veldig koselig å slappe av i sofaen mens en klør på en god pels, men først må hun lære at det er et gode, ikke en rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om dere er inne på riktige tanker! Men valper lærer fort, men glemmer også like fort.. :wub: Tålmodighet! :blink: Dytt henne forsiktig ned når hun kommer, si gjerne nei, ros henne når hun er på gulvet. Dere trenger ikke kose så mye med henne, det høres ut som om hun får nok kos ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...