Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til tolking av mentalbeskrivelse av hund


ipadda

Recommended Posts

Hvordan kan jeg tolke dette, hva ser vi - hva ser vi ikke her?

Er dette en bra - middels eller godt gjennomført test?

1a.Kontakt hälsning: 4

1b.Kontakt samarb.: 3

1c.Kontakt hantering: 3

2a.Lek 1 leklust: 5

2b.Lek 1 gripande: 4

2c.Lek 1 grip/dragk: 5

3a 1.Förföljande: 4

3a 2.Förföljande: 4

3b 1.Gripande: 2

3b 2.Gripande: 5

4.Aktivitet: 4

5a.Avst.lek intresse: 3

5b.Avst.lek hot/aggr: 1

5c.Avst.lek nyfiken: 4

5d.Avst.lek leklust: 4

5e.Avst.lek samarb.: 3

6a.Överr. rädsla: 3

6b.Överr. hot/agg: 1

6c.Överr. nyfikenhet: 3

6d.Överr. kv. rädsla: 1

6e.Överr. kv. intr.: 1

7a.Ljud rädsla: 3

7b.Ljud nyfikenhet: 4

7c.Ljud kv. rädsla: 1

7d.Ljud kv. intresse: 1

8a.Spöken hot/agg: 2

8b.Spöken kontroll: 3

8c.Spöken rädsla: 5

8d.Spöken nyfikenhet: 4

8e.Spöken kontakt: 4

9a.Lek 2 leklust: 5

9b.Lek 2 gripande: 3

10.Skott: 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg tolke dette, hva ser vi - hva ser vi ikke her?

Er dette en bra - middels eller godt gjennomført test?

1a.Kontakt hälsning: 4

1b.Kontakt samarb.: 3

1c.Kontakt hantering: 3

2a.Lek 1 leklust: 5

2b.Lek 1 gripande: 4

2c.Lek 1 grip/dragk: 5

3a 1.Förföljande: 4

3a 2.Förföljande: 4

3b 1.Gripande: 2

3b 2.Gripande: 5

4.Aktivitet: 4

5a.Avst.lek intresse: 3

5b.Avst.lek hot/aggr: 1

5c.Avst.lek nyfiken: 4

5d.Avst.lek leklust: 4

5e.Avst.lek samarb.: 3

6a.Överr. rädsla: 3

6b.Överr. hot/agg: 1

6c.Överr. nyfikenhet: 3

6d.Överr. kv. rädsla: 1

6e.Överr. kv. intr.: 1

7a.Ljud rädsla: 3

7b.Ljud nyfikenhet: 4

7c.Ljud kv. rädsla: 1

7d.Ljud kv. intresse: 1

8a.Spöken hot/agg: 2

8b.Spöken kontroll: 3

8c.Spöken rädsla: 5

8d.Spöken nyfikenhet: 4

8e.Spöken kontakt: 4

9a.Lek 2 leklust: 5

9b.Lek 2 gripande: 3

10.Skott: 2

Ser ut som en hund med veldig bra lekelyst og gjenstandsinteresse; den griper bra på leken, og den tar lilleharen. Den har på slutten av MHen fremdeles god lekelyst, men ikke fullt så godt grep. Skuddet er OK. Veldig bra jakt på lilleharen. Ellers ser vi at den reagerer på både kjeledressen og skrammelet dog ikke spesielt mye akkurat, og den ser ut til å avreagere veldig bra (den kommer over momentene). Den har ganske stor nysgjerrighet; den tør eksempelvis å gå ganske raskt frem til båd store haren og spøkelsene. En bra MH totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en hund med veldig bra lekelyst og gjenstandsinteresse; den griper bra på leken, og den tar lilleharen. Den har på slutten av MHen fremdeles god lekelyst, men ikke fullt så godt grep. Skuddet er OK. Veldig bra jakt på lilleharen. Ellers ser vi at den reagerer på både kjeledressen og skrammelet dog ikke spesielt mye akkurat, og den ser ut til å avreagere veldig bra (den kommer over momentene). Den har ganske stor nysgjerrighet; den tør eksempelvis å gå ganske raskt frem til båd store haren og spøkelsene. En bra MH totalt sett.

Tusen takk for svar! Det setter jeg utrolig pris på! I Sverige (muligens dk og, hvis jeg ikke tar feil) er det veldig vanlig med MH på gårdshunden. Men siden jeg aldri har vært med, så har jeg jo ikke peil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det setter jeg utrolig pris på! I Sverige (muligens dk og, hvis jeg ikke tar feil) er det veldig vanlig med MH på gårdshunden. Men siden jeg aldri har vært med, så har jeg jo ikke peil :lol:

Hvis du ser på denne siden, så ligger MH-skjemaet der. Øverst ser du tall, det er disse tallene som er ført bak momentet. Du kan se nøyaktig hva hunden gjorde ved å gå på moment og sjekke hva som står i den aktuelle ruten, dersom du skjønte hva jeg mente? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...