Gå til innhold
Hundesonen.no

nattegalskap


pernilsh

Recommended Posts

Valpedritttiden er over fortere enn du aner, og siden man har sånn mangel på søvn så husker man ingen ting etter ett år! :aww: Bare ta en masse bilder og video så du kan se tilbake på hvor SØT valpen var. Rent estetisk. Utenpå. Ikke inni... :wub::P

Stå på, plutselig "ordner" alt seg. Vær konsekvent, og spesielt prøv ut dette med å ikke gi mat eller vann etter 18.00. Hvis jeg da luftet valpen rundt midnatt var det minimalt som måtte ut av valpen før 07-08... Glemmer aldri hvor sliten, trøtt og oppgitt jeg var da jeg hadde valp. Helt forjævlig. Men det er verdt det når de blir voksen, bedagelig og verdens beste turkompiser :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Jeg syns dette her er skikkelig tungt, jeg, men ser at vi har en valp som har en meget sterk vilje. Tror vi må bare fullføre dette, og gi masse kos og klem som vi pleier på dagtid.

Hva har du tenkt å oppnå med det ? Døyve den dårlige samvittigheten for at dere stenger en valp i bur om natta ? Det er ikke overdreven kos og klapp valpen trenger på dagtid - den trenger å få ro og trygghet om natta i første omgang nå.

Jeg synes dere maser alt for mye med henne, alt for mye inn og ut og klapp og full rulle..

Jeg er helt enig. Jeg blir helt svett av å lese om all tjo og hei og ut og inn som dere driver med. Som Tonje sier - den TRENGER ikke å ut om natta. La nå valpen få litt ro - og det får den inne hos dere på soverommet nå de første ukene.

hehe, ja, der kan du se...vi tenkte null oppmerksomhet, men så følte til og med mannen min at vi måtte "la henne vite at vi fremdeles var der" :aww: ...men det med å ha henne i sengen er utelukket, det vil vi ikke på natten, ikke en gang nå i overgangen. Første uken, på madrass på gulvet var det ok, etter det var det slutt. DE blir jo om noe lite konsekvent hvis hun nå plutselig får lov til det som vi har nektet henne hele tida, og som er det hun maser etter?! Nei, det må vi holde på, mener jeg.

For noe tøv... Dette har da ingenting med konsekvent oppdragelse å gjøre. Som Tonje sa - det er ikke noe problem å venne en hund av med å ligge i senga etterhvert. Alle mine hunder har fått ligge i senga om natta om de vil - men det vil de faktisk ikke. En av dem tusler bare ut på stua og ligger der om natta, den andre ligger i en hundeseng på soverommet, evt legger seg på kjøkkenet der det er kaldere på gulvet.

Første bud er vel å få valpen trygg og rolig om natta ? Er det ikke ? Da må dere slutte med nattestresset dere driver med, for det er ikke valpen som er problemet her mener jeg. Ja, jeg er litt krass, men makan til styr sier jeg bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tøv... Dette har da ingenting med konsekvent oppdragelse å gjøre. Som Tonje sa - det er ikke noe problem å venne en hund av med å ligge i senga etterhvert. Alle mine hunder har fått ligge i senga om natta om de vil - men det vil de faktisk ikke. En av dem tusler bare ut på stua og ligger der om natta, den andre ligger i en hundeseng på soverommet, evt legger seg på kjøkkenet der det er kaldere på gulvet.

For noe tøv rett tilbake til deg - det er da HELT opp til trådstarter om hun ønsker å ha bikkja i senga eller ikke. Det har ingen ting med suksessraten innen denne situasjonen. Hva du og dine bikkjer har gjort er irrelevant for situasjonen og er ingen garanti for suksess - ei heller er det grunnlag for å kalle andre ideer enn din egen for tøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tøv rett tilbake til deg - det er da HELT opp til trådstarter om hun ønsker å ha bikkja i senga eller ikke. Det har ingen ting med suksessraten innen denne situasjonen. Hva du og dine bikkjer har gjort er irrelevant for situasjonen og er ingen garanti for suksess - ei heller er det grunnlag for å kalle andre ideer enn din egen for tøv.

Selvsagt er det opp til trådstarter hva vedkommende vil gjøre, men begrunnelsen til trådstarter om hvorfor vedkommende IKKE ønsker å ha valp på soverom/i senga - er tøv fra ende til annen. Ser du forskjellen ?

Selvsagt er det ikke irrelevant hva man selv har lyktes med ? Når man har benyttet samme metode på alle valper - og lyktes med det - så er vel suksessraten 100 % for de hundene den er utprøvd på.

Jeg kaller ikke andre idèer for tøv - jeg kaller begrunnelsen for å IKKE ville ha valp på rommet/senga for tøv. Den henger virkelig ikke på greip. You see ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, takk uansett for svar...jeg stusser alltid over da noen plutselig blir så hissige i en slik diskusjon. Vi er vel sikkert alle enige om at vi vil detsamme: å få en trygg hund om natta, OG om dagen. Det er jo derfor jeg som førstegangshundeeier startet denne tråden...

Men - med all respekt Siri - så må jeg vel kunne bestemme om jeg vil eller ikke vil ha valpen på soverommet eller ikke, uten at du skal kategorisere det som tøv. Det kommer det jo ikke noe konstruktivt av. Det vil jeg og mannen min altså ikke, men prøvde oss da likevel på det etter råd på dette forumet, men syns det funket dårlig for oss...valpen finner jo ikke roen etter en tissetur kl 03.30. dermed ikke sagt at det ikke var riktig måte for DEG, og sikkert mange andre. Vi, og hundene våre er vel forskjellige, og bra er vel det... :aww: Og vivhar forskjellige meninger om ting, og derfor vil det alltid komme mange forskjellige synspunkter i en slik diskusjon. Men vi trenger da ikke å hisse oss opp av den grunn...som sagt, alle her inne er vel opptatt av hundenes vel og ve :P ?

Og, ja, å kose masse med hunden om dagen er sikkert et utsalg av dårlig samvittighet...på samme måte spm jeg gjorde det med ungene mine etter at jeg venten dem av med puppen nattestid og lå der noen netter mens de skrek og hadde det fælt... :wub:

Jeg takker derfor ALLE SAMMEN som har kommet med sine synspunkter og har brukt masse tid på å engasjere seg i dette...helt fantastisk mener nå jeg :wub: ! Håper at jeg en dag, når jeg har lært meg mye mer om hunder, kan bidra med mitt her...

Nå får vi stå på, stå ut, og så får vi sikkert en helt toppers hund en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten valp som står og skriker i bur vil jeg tro er usikker og redd. Jeg står fast på mitt råd; ha henne på soverommet med burdøren åpen, steng gjerne buret inne med kompostgrinder så hun får litt bedre plass, stapp ørepropper i ørene og overse henne, og jeg kan nesten garantere at dere får en valp som er rolig og trygg og som sover om natten i løpet av få dager. Cluet er at hun skal vite at dere er der (= hun blir ikke redd, og dere kan avskrive alt mas som nettopp det; mas), i samme rom som henne, hun er ikke alene i verden OG hun skal vite at uansett hva hun gjør så får hun ikke oppmerksomhet når det er mørkt og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med fuglehunder er at de stort sett er milde i gemyttet i forhold til andre raser, så det har nok mest med alder å gjøre :aww:

Man blir jo sliten og utålmodig av å ikke få sove, men det vil bli bedre, så prøv å hold ut.

Hvis du opplever at valpen har det traumatisk under burtrening har den nok det også. Ang fuglehund forumet så har jeg ikke vært der, men endel fuglehundeiere er kjent for å være hardere ja.

Jeg mener man kommer lenger og får bedre forhold til hunden sin over tid hvis man fokuserer på å belønne det hunden gjør bra, istedet for å straffe det den ikke gjør bra.

(Nå snakker jeg mer generelt.)

Nå er ikke kleineren like "mild" som de fleste andre fuglehundraser, de er derimot både temmelig smarte og har mere egenvilje. Og de er raske til å utnytte mulighetene som blir gitt dem. Men man må gjøre seg litt hard for å få innarbeidet natterutiner. Kjenner en som hadde kleiner, og begynte å nattelufte nesten med en gang. Den damen fortsatte å forlange lufting HVER natt videre i livet sitt, helt til hun fikk nye eiere som ikke var villige til å stå opp om natten. Da tok det ikke lange stunden før hun ga seg, og hun var flere år gammel når hun byttet eier. Så det er aldri forsent å snu på ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - med all respekt Siri - så må jeg vel kunne bestemme om jeg vil eller ikke vil ha valpen på soverommet eller ikke, uten at du skal kategorisere det som tøv. Det kommer det jo ikke noe konstruktivt av. Det vil jeg og mannen min altså ikke, men prøvde oss da likevel på det etter råd på dette forumet, men syns det funket dårlig for oss...valpen finner jo ikke roen etter en tissetur kl 03.30. dermed ikke sagt at det ikke var riktig måte for DEG, og sikkert mange andre. Vi, og hundene våre er vel forskjellige, og bra er vel det... :P Og vivhar forskjellige meninger om ting, og derfor vil det alltid komme mange forskjellige synspunkter i en slik diskusjon. Men vi trenger da ikke å hisse oss opp av den grunn...som sagt, alle her inne er vel opptatt av hundenes vel og ve :aww: ?

Jeg sier ikke at dere ikke skal få bestemme hva dere selv skal gjøre, jeg sier at BEGRUNNELSEN DIN for at dere ikke vil ha hunden på soverommet nå, ikke henger på greip.

Du skriver: ..."men det med å ha henne i sengen er utelukket, det vil vi ikke på natten, ikke en gang nå i overgangen. Første uken, på madrass på gulvet var det ok, etter det var det slutt. DE blir jo om noe lite konsekvent hvis hun nå plutselig får lov til det som vi har nektet henne hele tida, og som er det hun maser etter?! Nei, det må vi holde på, mener jeg."

JEG mener at det overhodet ikke har noe å si om man endrer rutiner og vaner. Hunder lærer fort, de, om de blir opplært på riktig måte.

Du konkluderer også enkelt og greit med at det GÅR IKKE å ha valpen på soverommet, den roer seg ikke, helt uten å ha forsøkt å gjøre som det er foreslått her (som å IKKE gå ut med valpen om natta fordi den da bare stresses opp). Når man bare avviser gode, velprøvde råd med at det ikke fungerer - når man faktisk ikke har forsøkt å gjøre det slik det er beskrevet - da blir jeg litt oppgitt, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med flere her at det virker som det blir for mye mas for henne på natten. Det gjør vel ingenting om hun tisser på gulvet iløpet av natten. Jeg tenker litt sånn med Midas nå, at han tisser litt inne er noe han vokser av seg. Vi roser når han tisser ute, og tisser han inne så tørker vi det bare opp. Det er viktigere å gjøre henne trygg på natten, husrein blir hun etterhvert. Valper har liten blære, og har ikke utviklet muskler til å klare å holde seg lenge. Det kommer etterhvert. Bare overse henne når hun begynner å pipe. Kanskje bare tisser hun inne da, og legger seg til å sove igjen. Skjønner at det er slitsomt, men jeg tror kanskje at jo mindre dere styrer med henne på natten, jo raskere går det til hun roer seg. Hun skjønner etterhvert at det er ingenting som skjer på natten, så da kan hun bare sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten valp som står og skriker i bur vil jeg tro er usikker og redd. Jeg står fast på mitt råd; ha henne på soverommet med burdøren åpen, steng gjerne buret inne med kompostgrinder så hun får litt bedre plass, stapp ørepropper i ørene og overse henne, og jeg kan nesten garantere at dere får en valp som er rolig og trygg og som sover om natten i løpet av få dager. Cluet er at hun skal vite at dere er der (= hun blir ikke redd, og dere kan avskrive alt mas som nettopp det; mas), i samme rom som henne, hun er ikke alene i verden OG hun skal vite at uansett hva hun gjør så får hun ikke oppmerksomhet når det er mørkt og natt.

Dette er det beste rådet jeg har sett her inne, vær så snill og følg det! Dere vil ikke få resultater på sekundet, men vent noen dager så ser dere. Men ørepropper er must (og fås lett tak i på apoteket :aww:)

Nå er ikke kleineren like "mild" som de fleste andre fuglehundraser, de er derimot både temmelig smarte og har mere egenvilje. Og de er raske til å utnytte mulighetene som blir gitt dem. Men man må gjøre seg litt hard for å få innarbeidet natterutiner. Kjenner en som hadde kleiner, og begynte å nattelufte nesten med en gang. Den damen fortsatte å forlange lufting HVER natt videre i livet sitt, helt til hun fikk nye eiere som ikke var villige til å stå opp om natten. Da tok det ikke lange stunden før hun ga seg, og hun var flere år gammel når hun byttet eier. Så det er aldri forsent å snu på ting..

Ja det er en rase med generelt tøff gemytt, selvom det finnes milde individer. Dette vet jeg av egen erfaring, bare spørr meg om trening idag med Chico (mors kleiner som ejg trener med) og en annen kleiner som også var med.

Men man trenger ikke gjøre seg hard, kun konsekvent. Skal man ignorere så gjør man det, that's it!

Jeg hadde en hyper stressa hund idag (ja det blir lett oppspilt og trenger å lære å roe seg) og jeg var nær å gi opp flere ganger, etter å ha hatt han mellom beina mine og strøket han på magen for å roe ham i nærmere 10min. Og den andre kleinern var ikke så mye bedre nei. Dette er kun fordi det er apport inni bilde og de blir helt coocoo!

Det er absolutt en flott rase med masse personlighet, men de er utrolige sta og egenrådige. De lar seg lett bli oppspilt, og har litt problemer med å roe seg. Igjen, det finnes individer som både er myke og rolige, og de som har blitt det gjennom masse trening. Men ååå så morro det er å jobbe med dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG mener at det overhodet ikke har noe å si om man endrer rutiner og vaner. Hunder lærer fort, de, om de blir opplært på riktig måte.

Du konkluderer også enkelt og greit med at det GÅR IKKE å ha valpen på soverommet, den roer seg ikke, helt uten å ha forsøkt å gjøre som det er foreslått her (som å IKKE gå ut med valpen om natta fordi den da bare stresses opp). Når man bare avviser gode, velprøvde råd med at det ikke fungerer - når man faktisk ikke har forsøkt å gjøre det slik det er beskrevet - da blir jeg litt oppgitt, kjenner jeg.

Klarte ikke å la være å se om det kom enda fler svar, jeg... :aww: . Og jeg er glad for at noen mener at det er mulig å endre rutiner g vaner...da er det jo plass for å prøve og feile.

Ok, skjønner hva du mener, og må presisere at vi absolutt ikke har avvist velprøvde råd, tvertimot har jeg prøvd kanskej litt for mange :P .Det er det at vi har tatt henne ut for å tisse som er masete og feil (mange som har ment at det må man,så det rådet har vi derfor fulgt...). Men, mulig det har bidratt til at hun har blitt ekstra urolig. Men vi skal fremdeles ikke ha henne på soverommet. I natt skal hun ikke luftes, men blir i buret sitt. Mannen min skal legge seg ved siden av buret (ikke bare med ørepropper, men med øreklokker osm han bruker når han klipper plenen :wub: ), men lar henne pipe og hyle (da ser hun ham, og kan ikke være redd).

Har akkurat tisset, lekt litt, og blirt lagt i buret...og sover. Nå rigger mannen min seg til...kl er 23.25...

Håper på en litt bedre natt, men som flere av dere sier...ser hun oss, så er hun ikke redd, bare masete og vil ha selskap, og trenger ikke å få det under natta...

Fortsettelse følger...om noen dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å la være å se om det kom enda fler svar, jeg... :rolleyes2: . Og jeg er glad for at noen mener at det er mulig å endre rutiner g vaner...da er det jo plass for å prøve og feile.

*Flir*. Jepp - det er rom for prøving og feiling når man har hund, stort sett - bare man innser at ting blir feil og ikke bare fortsetter og fortsetter. Og endring av rutiner kan man gjøre gjennom hele livet. Hundene dør ikke på seg av den grunn :hmm:. Det er nok en litt sånn gammeldags, opplest og vedtatt greie dette med at har man først latt hunden få gjøre en ting, så må den få fortsette med det resten av livet. Det er heldigvis ikke sånn det fungerer i praksis :ahappy:.

Ok, skjønner hva du mener, og må presisere at vi absolutt ikke har avvist velprøvde råd, tvertimot har jeg prøvd kanskej litt for mange :lol: .Det er det at vi har tatt henne ut for å tisse som er masete og feil (mange som har ment at det må man,så det rådet har vi derfor fulgt...). Men, mulig det har bidratt til at hun har blitt ekstra urolig. Men vi skal fremdeles ikke ha henne på soverommet. I natt skal hun ikke luftes, men blir i buret sitt. Mannen min skal legge seg ved siden av buret (ikke bare med ørepropper, men med øreklokker osm han bruker når han klipper plenen :whistle: ), men lar henne pipe og hyle (da ser hun ham, og kan ikke være redd).

Ja, det er nok akkurat det mange ofte gjør - man får så mange råd, og når ett ikke fungerer med en gang, forsøker man noe annet i stedet for å forsøke over litt lengre tid og ikke minst følge rådene på riktig måte. Det er jo også sånn at ALLE sier at valper må ut om natta - og ja, det må jo som regel tisse en skvett fordi de har liten blære og dårlig kontroll over den, men for en del valper blir det bare stress og styr, så da er det like greit å la det være.

Fortsettelse følger...om noen dager...

Lykke til - vi venter spent :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også en urolig valp. Hun la seg til i buret og sov, men døren var åpen og hun kunne gå rundt på rommet som hun ville.

Nå var vi veldig heldige for det tok ikke mange dagene før vi kunne slutte med nattlige luftinger og hun sov gjennom natten.

Hun sover nå gjennom hele natten i bur, med lukket dør, for at hun ikke skal rasere rommet :D

Men jeg ser at det er mange som mener at hunden bør enten trenes med eller snakkes til... Det er jeg ikke enig i. Ved å gi den oppmerksomhet lærer den jo at "hvis jeg bare bråker litt, så får jeg kos eller blir lekt med. He he, dette vil jeg fortsette med!" De kan være ganske utspekulerte disse små, og skjønner snart hvordan den kan få det som du vil. Så når hun piper eller prøver å få din oppmerksomhet, så ignorer henne.

Er du konsekvent vil hun forstå at det ikke nytter og tilslutt gi seg. Det kan ta litt tid, men vær tålmodig, det vil lønne seg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...