Gå til innhold
Hundesonen.no

Overraskelser eller uventede problemer


Puttiva

Recommended Posts

Hvaslags erfaringer har dere med å få valp i hus for første gang? Var det som forventet? Var det problemer dere så i ettertid at dere burde ha visst FØR valpen kom i hus? Hvaslags problemer/utfordringer? Hva ville dere gjort anderledes?

I det hele tatt, hvaslags problemer eller utfordringer hadde dere etter valpen kom i hus, og hva var dere forberedt på? Hvordan var overgangen fra ikke-hundeeier til hundeeier?

Masse difuse spørsmål, hehe, men del gjerne erfaringer :icon_redface:

Jeg føler jeg bør vite alt og litt til, er det nødvendig? I hvilken grad tror dere på "learning by doing"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største overraskelsen for meg, fra å bare ha lest om å ha valp, var vel at en liten valp faktisk er mer robust enn jeg fikk inntrykk av i bøkene. De tåler faktisk at man gjør ting feil innimellom :icon_redface: Den største overgangen for oss var å måtte ut så mange ganger i døgnet, fra 3.etasje.

Learning by doing er vel det eneste som nytter.. man kan ikke lese seg opp på alle slags utfordringer man støter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen av oss hadde hatt hund før, men hadde snakket med mange med hund, og hatt tett oppfølging med oppdretter, var det en del ting vi hadde fått med oss som vi stelte i stand før vi fikk valpen i hus.

Vi har labbis, en rase som dessverre er utsatt for HD, og har KUN laminatgulv hjemme. Dermed ble vi rådet til å kjøpe inn tepper. Så vi kjøpte noen tepper til stua og gangen, slik at valpen ikke skulle skli så mye når den spant rundt i stua. Vi har også lagt teppe på det rommet hun har som "sitt". Men det er hverken noe fint teppe, eller et teppe som kommer til å bli liggende lenge. Det har nemlig blitt brukt som do i den første tiden. :ahappy: Dette tok vi jo med i beregningen, og følte at et billig teppe vi fjerner etterhvert er verdt det hvis vi slipper at lille Luna får HD. Hva man ikke gjør... :D (fullstendig klar over at vi er ...litt over middels dullete med "baby'n" vår).

Vi hadde også sørget for at det ikke sto noe spennende på gulvet, alle ledninger som kunne fjernes ble enten fjernet, satt fast eller sikret på annen måte. Vi hadde likevel en litt ekkel erfaring med ledninger. En av de første nettene hun skulle sove på rommet alene, lå hun i buret, men ikke med døra igjen. om natten har hun da "stått opp", dratt ut støpslet på panelovnen på rommet sitt, for så å gnage ledningen tvert av. Hadde hun ikke trukket ut støpslet først.... :lol: tør ikke tenke på det engang. Etter det har hun måttet sove i buret med døra lukket. Lurt :lol:

VI hadde også kjøpt fint stoffbur, som fungerte flott i starten. Hun sov i det om natten, og vi hadde det med oss når vi skulle bort på besøk, slik at hun hadde et trygt sted å være når hun skulle sove. Dette fungerte helt greit til vi skulle trene på å være helt hjemme alene. Gubben var på jobb, og jeg reiste bort en galvtimes tid, etter å ha lukket henne inne i buret sammen med yndlingsleken og en vannskål. Da jeg kom hjem, en HALV time senere, så var ene veggen knekt ned og hun hadde begynt å gnage seg gjennom nettingen i front. Så da var det bare å reise ut og kjøpe stålbur. Det er en ting jeg har tenkt på at vi skulle gjort med en gang :(

Ellers vil jeg bare si at man lærer mye underveis, det er ikke alt som gjelder for alle hunder, det som fungerer for noen, fungerer kanskje ikke for andre. Bruk bare sunn fornuft og tenkt deg at det er en baby som kommer i hus, men med fingerferdighetene til en treåring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skulle jeg nesten lagt ut noen bilder over all ugang vår valp klarte å gjøre. Det har aldri vært snakk om store ødeleggelser, men mengden rot hun klarer å lage er jo helt utrolig.

De første ukene gikk det med ganske mange tørkeruller. ikke fordi hun sølte så mye, men fordi hun fikk tak i dem og rev de i fillebiter. Det var flere gamger vi kom hjem til en leilighet dekket av tørkepapir. Vi lærte oss da å alltid sette tørkerullen opp på hylla eller benken etter oss.

Neste overaskelse var da jeg kom hjem og vår lille søte valp hadde spist sin første penn. Denne hadde selvfølgelig blitt konsumert i sofaen og sofaen var derfor tegnet ned med masse krusseduller. Heldigvis dekket vi til sofaen med fleecepledd da vi fikk hund, så det ble kun tegnet på teppet. Dette har skjedd et par ganger og vi har mistet mange penner/tusjer og blyanter.

Viktige ting som møbler, fjernkontroller etc har alltid fått være i fred. Hun har derimot spist istykker både spill, bøker og 2 par 3D briller. En dag glemte vi også å lukke døra til do og fant leiligheten dekket av dopapir.

Overgangen fra ikke hundeeier til hundeeier var helt fantastisk og utelukkende positiv. Jeg vil aldri gå tilbake igjen! Så mye underholdning og kos!

Vi valgte en ganske aktiv rase (blanding Border Collie/Kelpie) og ble kraftig advart mot at disse hundene trenger masse trening og aktivisering. Jeg var egentlig mest overasket over hvor mye hun sover. Føler ikke at hun trenger noe overdrevent mye aktivisering. Hun er lydig, snill og veldig rolig og stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaslags erfaringer har dere med å få valp i hus for første gang? Var det som forventet? Var det problemer dere så i ettertid at dere burde ha visst FØR valpen kom i hus? Hvaslags problemer/utfordringer? Hva ville dere gjort anderledes?

I det hele tatt, hvaslags problemer eller utfordringer hadde dere etter valpen kom i hus, og hva var dere forberedt på? Hvordan var overgangen fra ikke-hundeeier til hundeeier?

Masse difuse spørsmål, hehe, men del gjerne erfaringer :lol:

Jeg føler jeg bør vite alt og litt til, er det nødvendig? I hvilken grad tror dere på "learning by doing"?

Nå har jeg hatt hund da jeg var yngre også, men det er lenge siden han var valp, og han jeg har nå er min første egne hund, så følte/føler meg litt som en førstegangseier likevel :( Siden jeg har hatt valp før var jeg godt forberedt på å måtte stå opp og lufte valpen på natten, tørke tiss, få ødelagt inventar i leiligehten osv, men det gikk ikke som forventet.. Dotten var verdens beste valp, sov hele natten fra første dag og var fullstendig renslighetstrent da vi fikk han :lol: Han bet lite, både på oss og på inventar, og var egentlig bare søt og snill og deilig og full av livslyst :D

Og nei, vi har ikke brukt bur, men vi hadde derimot valpesikret leiligheten godt, og sprayet Get Off/sitronlukt e.l på ledninger og andre steder og ting som han viste interesse for å tygge på. Funket supert :lol:

Ting vi burde gjort annerledes;

- burde begynt på alene hjemme treningen tidligere, og gått saktere frem i begynnelsen. Måtte ta et stort steg tilbake i treningen etter et par uker fordi vi hadde gått for fort frem..

- kanskje miljøtrent han enda litt mer/bedre. Har ikke noen problemer med det i dag, men ser at vi kunne vært enda litt flinkere med visse ting.

- "sosialisert" han litt mindre/annerledes på andre hunder :ahappy: Har blitt litt oversosial, jobber med å dempe det nå..

- trent mer på besøk; både å dra på besøk og å ha besøk... Samt det å la andre passe han på andre steder enn hjemme uten at vi er der..

Det er det jeg kan komme på i hvert fall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...