Gå til innhold
Hundesonen.no

Intoleranse mot flåtthalsbånd etter noen år?

SFX

Recommended Posts

Nå er jeg nok litt panisk hønemor, men det er gratis på Sonen:

Onsdag satte jeg på X'en flåtthalsbåndet etter å ha plukket to flått av henne. Hun har brukt tilsvarende halsbånd sommeren 2008 og 2009, og det gikk helt bra.

Men etter at jeg har satt på halsbåndet i år, synes jeg hun har klødd seg mer og oftere enn normalt. Hun måtte for eksempel klø mellom et par øvelser under stevnet på lørdag, og da vi skulle løpe i eksteriørringen på søndag løp vi en hel runde mens hun forsøkte å klø seg. Det er ikke likt henne.

Hun har fortsatt å klø seg med jevne mellomrom - kan det være flåtthalsbåndet? Selv om hun ikke har reagert på det før? Kan en få intoleranse på et senere tidspunkt?

Hun begynte å røyte da jeg satte på flåtthalsbåndet, feller masse underull, og når jeg grer henne går bakbeinet som et stempel der børsten treffer, uansett hvor på kroppen det er (om hun når dit).

Hun flasser mye, ellers finner jeg ikke noe i pels og hud - og flassingen passer jo med røytingen.

Hva tenker dere? Vanlig røytekløe, eller flåtthalsbåndet? Kan hun reagere på noe hun har tålt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nok litt panisk hønemor, men det er gratis på Sonen:

Onsdag satte jeg på X'en flåtthalsbåndet etter å ha plukket to flått av henne. Hun har brukt tilsvarende halsbånd sommeren 2008 og 2009, og det gikk helt bra.

Men etter at jeg har satt på halsbåndet i år, synes jeg hun har klødd seg mer og oftere enn normalt. Hun måtte for eksempel klø mellom et par øvelser under stevnet på lørdag, og da vi skulle løpe i eksteriørringen på søndag løp vi en hel runde mens hun forsøkte å klø seg. Det er ikke likt henne.

Hun har fortsatt å klø seg med jevne mellomrom - kan det være flåtthalsbåndet? Selv om hun ikke har reagert på det før? Kan en få intoleranse på et senere tidspunkt?

Hun begynte å røyte da jeg satte på flåtthalsbåndet, feller masse underull, og når jeg grer henne går bakbeinet som et stempel der børsten treffer, uansett hvor på kroppen det er (om hun når dit).

Hun flasser mye, ellers finner jeg ikke noe i pels og hud - og flassingen passer jo med røytingen.

Hva tenker dere? Vanlig røytekløe, eller flåtthalsbåndet? Kan hun reagere på noe hun har tålt før?

Jeg krysser fingrene for vanlig røytekløe i sammenheng med konkurranse"nerver". Tulla klør seg aldri så mye som rett før vi skal inn i ringen, da setter hun seg stadig vekk demonstrativt ned og klør og klør, ja for å dempe meg. Kan det være noe sånt? Men det er jo litt rart å ville klø mens hun løper da.. :whistle:

Spørsmålet blir vel: begynte hun å klø da halsbåndet ble satt på, eller klødde hun før? Begynte hun å klø først noen dager etter at stoffet i halsbåndet skal ha spredd seg? Når begynte hun å røyte? Kan kløen ha kommet samtidig som røytingen? Flasser hun mer enn før, kan det være litt ekstra røyting nå som også gir ekstra kløe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysser fingrene for vanlig røytekløe i sammenheng med konkurranse"nerver". Tulla klør seg aldri så mye som rett før vi skal inn i ringen, da setter hun seg stadig vekk demonstrativt ned og klør og klør, ja for å dempe meg. Kan det være noe sånt? Men det er jo litt rart å ville klø mens hun løper da.. :whistle:

Spørsmålet blir vel: begynte hun å klø da halsbåndet ble satt på, eller klødde hun før? Begynte hun å klø først noen dager etter at stoffet i halsbåndet skal ha spredd seg? Når begynte hun å røyte? Kan kløen ha kommet samtidig som røytingen? Flasser hun mer enn før, kan det være litt ekstra røyting nå som også gir ekstra kløe?

Konkurransenerver hadde jeg vel mer enn nok av for alle 18 som var påmeldt i klassen, så det er klart hun blir påvirket av det. Hun har ikke klødd seg i LP-ringen før, men det er jo en forbedring fra å stikke av om det er for å dempe meg... :lol:

Jeg børstet henne rett før hun skulle inn i utstillingsringen, så det er jo mulig at det satte i gang litt kløe, fikk løsnet og flyttet litt på noe pels...

Jeg klarer ikke å huske om hun klødde noe før jeg satte på halsbåndet, det er først fra helga at jeg har grublet på det og lagt merke til det. Det er liksom det kjipe... Men hun har nettopp begynt å røyte - jeg tok den første "skrell av mest mulig pels-børstingen" på onsdag, og satte på halsbåndet etterpå.

Når det er sagt, kan jeg ikke huske å ha sett henne klø seg i hele går kveld eller i morges - hun klødde seg mye mens jeg gredde henne i går ettermiddag, men det kan jo være fordi det var godt å få av død pels og at den langtannede kammen fikk klødd henne ekstra godt. Så jeg heller nå mot at det er røytingen, kombinert med at jeg legger merke til all kløe hun foretar seg i frykt for at det er halsbåndet...

Hønemor. I has it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kan du ikke bare ta av halsbåndet og gi henne ett bad og så se om kløen gir seg?

Ellers er det ikke unormalt at man kan få reaksjon på flåtthalsbånd selv om man har brukt det før. Jeg vet av hunder som har gått på expot flere år for så å plutselig reagere. Jeg har dynket Stronhold på min, det ser ut til å gå greit - sverger til det kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ta av halsbåndet og gi henne ett bad og så se om kløen gir seg?

Ellers er det ikke unormalt at man kan få reaksjon på flåtthalsbånd selv om man har brukt det før. Jeg vet av hunder som har gått på expot flere år for så å plutselig reagere. Jeg har dynket Stronhold på min, det ser ut til å gå greit - sverger til det kjenner jeg.

Hun skal etter planen bades i dag, for å få av mer pels fortere, så jeg kan jo drøye med å sette på halsbåndet igjen. Jeg er bare ikke så glad i at hun skal gå uten, nå som jeg vet vi har flått her vi bor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nei, det gjorde jeg nok ikke.

Ta det av og tørk av all overflødig "støv" med papir. Det fikk jeg beskjed om av veterinæren når jeg kjøpte til mine. Det var ofte det støvet som gjor at det kom kløe.

Vist nok skal det stå i veilednigen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det av og tørk av all overflødig "støv" med papir. Det fikk jeg beskjed om av veterinæren når jeg kjøpte til mine. Det var ofte det støvet som gjor at det kom kløe.

Vist nok skal det stå i veilednigen også.

Det meste av støvet er vel av halsbåndet nå... Jeg kan ikke huske at jeg leste noe om det - men jeg leste ikke hele veiledningen, bare en oppsummering som sto på pakkens bakside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurransenerver hadde jeg vel mer enn nok av for alle 18 som var påmeldt i klassen, så det er klart hun blir påvirket av det. Hun har ikke klødd seg i LP-ringen før, men det er jo en forbedring fra å stikke av om det er for å dempe meg... :hmm:

Fullstendig OT, men jo, hun har det. I Kristiansand :blink:

Med det sagt har jeg vel egentlig lite nyttig å bidra med... Håper det bare er røytekløe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig OT, men jo, hun har det. I Kristiansand :blink:

Med det sagt har jeg vel egentlig lite nyttig å bidra med... Håper det bare er røytekløe!

Det er slettes ikke OT, det er greit å vite at hun har gjort før. Men nå i helga var det skikkelig klø-klø-klø når dommer spør om vi er klar for LF/FVF. På LF avbrøt jeg henne for å komme i gang, før FVF sa dommer jeg skulle la henne klø seg ferdig. Jeg kan ikke huske at hun gjorde det i Kristiansand?

Kanskje det er noe hun gjør når jeg er dust i ringen? Jeg aner jo ikke hva jeg gjør for å flippe henne ut, jeg vet bare at jeg er nervøs og ikke presterer som på trening, og at vi får lavere og lavere poengsummer :hmm:

Men, nå er hun badet, hun har så vidt jeg vet ikke klødd seg siden hun ble skrellet for pels i går, men skal få gå litt uten flåtthalsbåndet just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke OT, det er greit å vite at hun har gjort før. Men nå i helga var det skikkelig klø-klø-klø når dommer spør om vi er klar for LF/FVF. På LF avbrøt jeg henne for å komme i gang, før FVF sa dommer jeg skulle la henne klø seg ferdig. Jeg kan ikke huske at hun gjorde det i Kristiansand?

Kanskje det er noe hun gjør når jeg er dust i ringen? Jeg aner jo ikke hva jeg gjør for å flippe henne ut, jeg vet bare at jeg er nervøs og ikke presterer som på trening, og at vi får lavere og lavere poengsummer :hmm:

Men, nå er hun badet, hun har så vidt jeg vet ikke klødd seg siden hun ble skrellet for pels i går, men skal få gå litt uten flåtthalsbåndet just in case.

I Kristiansand klødde hun seg når dere skulle gjøre dere klare til FVF, og da mener jeg å huske at du avbrøt henne og startet øvelsen. Norma kan også finne på å klø seg i ringen, og jeg tror ikke det er fordi hun plutselig fikk en loppe... Nerver er en fin ting :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kristiansand klødde hun seg når dere skulle gjøre dere klare til FVF, og da mener jeg å huske at du avbrøt henne og startet øvelsen. Norma kan også finne på å klø seg i ringen, og jeg tror ikke det er fordi hun plutselig fikk en loppe... Nerver er en fin ting :blink:

Lurer på hva som må til for at jeg skal få med meg hva som skjer i den forbaska ringen, og klarer å huske pittelitt når jeg har kommet ut igjen også... Skulle ønske X'en kunne fortelle meg det, og skulle ønske jeg kunne fortelle henne at jeg ikke mener å være teit, stakkars liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at du nevner det. Kokos har alltid tålt scalibor, etter 2 dager hadde hun svære sår rundt halsen og klødde som besatt. Kenya har aldri hatt det før, hun klødde også. Heldigvis skal vi flytte til et sted uten like mye flått som det er her. Så da blir det vel ravhalsbånd i år igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen negativ erfaring med scalibor, men som personlig intolerant tenkte jeg å dele min erfaring om hendelsesforløpet :blink:

Jeg har "i alle år" spist løk hjemme, både der det er en del av retten og i salater osv. Men så en sommer fikk mamma og pappa kick på løk (ca 2003/4) og da sa det plutselig stopp. Etter denne sommeren har jeg generelt ikke tålt løk, med ulike reaksjoner. Bare sånn for å eksemplifisere at intoleranser kan bygge seg opp over tid (og det er vel egentlig samme prinsipp med allergier: sjeldent reaksjon på første forsøk men desto mer på andre, tredje osv. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen negativ erfaring med scalibor, men som personlig intolerant tenkte jeg å dele min erfaring om hendelsesforløpet :icon_redface:

Jeg har "i alle år" spist løk hjemme, både der det er en del av retten og i salater osv. Men så en sommer fikk mamma og pappa kick på løk (ca 2003/4) og da sa det plutselig stopp. Etter denne sommeren har jeg generelt ikke tålt løk, med ulike reaksjoner. Bare sånn for å eksemplifisere at intoleranser kan bygge seg opp over tid (og det er vel egentlig samme prinsipp med allergier: sjeldent reaksjon på første forsøk men desto mer på andre, tredje osv. )

Takk for verdifullt innlegg - jeg kan veldig lite om allergi, og har tenkt i mitt hode at reaksjoner kommer med en gang om en er allergisk/intolerant.

Jeg tar på halsbåndet igjen om en dag eller to for å se hva som skjer da - hun har ikke klødd seg etter at det ble tatt av i går og hun ble badet, men det kan som sagt også være fordi jeg fikk av en del pels samtidig, som også kan generere kløe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for verdifullt innlegg - jeg kan veldig lite om allergi, og har tenkt i mitt hode at reaksjoner kommer med en gang om en er allergisk/intolerant.

Jeg tar på halsbåndet igjen om en dag eller to for å se hva som skjer da - hun har ikke klødd seg etter at det ble tatt av i går og hun ble badet, men det kan som sagt også være fordi jeg fikk av en del pels samtidig, som også kan generere kløe.

Viktig å påpeke her at det allergi og intoleranse er to forskjellige ting, men de blandes lett. Intoleranse er som regel mindre akutt (ved alvorlig tilfelle) enn allergi. Kroppen klarer ikke å omsette tingene (f.eks løk for meg eller melk for de som har latoseintolleranse), sier seg jo litt i ordet in- tolleranse= tåler ikke. Mens allergi gir mer reaksjoner i form av kløe, hevelse ol og er fordi kroppen rett og slett ikke tåler tingene (veps, nøtter osv). Det ene blir ikke nedbrutt riktig, det andre er rett og slett bare farlig (hund og sjokolade er vel en allergireaksjon om jeg ikke tenker helt feil).

Lykke til med flåttbekjempelsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...