Gå til innhold
Hundesonen.no

Treåring drept av hunder i Tyskland


Guest Jonna

Recommended Posts

Tenker ikke energimessig, men styrken i vilje...hmmm...hvordan skal jeg si det...

En bulldog er avlet til å gå i beina på en okse, og ikke slippe. En dalmatiner er ikke avlet til noe slikt.

Den forskjellen er det jeg tenker på når jeg mener at en rase er hard/sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forskjellen er det jeg tenker på når jeg mener at en rase er hard/sterk.

Rasene jeg snakker om er svært førermyke raser. Det sier seg selv egentlig, de skulle kunne styres i hundekamper, hengende fast i mulen på en okse, eller i fulle tumulter med et villsvin i skogen. Deres enorme kjærlighet og hengivenhet til mennesker, deres livsglede og viljen til å aldri gi seg, og deres altfor store toleranse for misbruk fra folk har sin grobunn nettopp i deres blodige historie. Som sagt tidligere i diskusjonen, man må ta det gode med det onde. :whistle:

De er mer selvstendige enn gjeterhundene, mindre jaktlyst enn de renavla hetsterrierne, mer kjønnsaggresjon enn retrieverne, mindre territorielle enn mastiffene, men mer personlighetsfulle hunder som blir redusert til ytterst sjarmerende geléklumper i kjærlige hender skal du lete lenge etter. Harde på noen områder, fløyelsmyke på de fleste andre.

Så får man velge de egenskapene man synes er positive og negative på grunnlag av hva man ønsker i sitt hundehold og hva man har å tilby hunden. Men spesielt vanskelig å håndtere er de generelt absolutt ikke.

Jeg snakket heller ikke spesifikt om aktivitetsnivå.

Du skulle ha møtt Charlie Amstaff du. Han må ha vært den enkleste hunden som noen sinne har vandret denne jord. Om det ikke var for at han var så stappa av personlighet og så forbaska ufattelig søt, hadde han vært dørganes kjedelig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Dalmatiner. På krevende-skalaen kan de definitivt sammenlignes med Bull Terrier, Staffordshire Bull Terrier, Amstaff og de aller fleste Pit Buller altså. :whistle:

(...)

Bare for å kommentere denne. Jeg tror jeg har en ikke-adhd-dalmis. Jeg ser ikke det store aktivitetsnivået som alle snakker om..Han kan fint være innehund en uke om så er, i dårlig vær, uten å gå rabiat.

Jeg tror jeg har en sofa-dalmis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uten grunn at bullehundene er av de mest populære og velfungerende familiehundene på verdensbasis, og som du selv sier så har det noe med medfødte egenskaper å gjøre. Blant annet selvsagt, som du selv sier. For staffens del henger de egenskapene sammen med rasens blodige historie. Man får ta det gode med det onde.

Hvordan har man gått frem for å finne ut hvilke raser som er de mest velfungerende familiehundene på verdensbasis? Finnes det noen forskning/dokumentasjon på dette? Det hadde i såfall vært interessant å se :whistle: Bullerasene kan sikkert også være fine familiehunder hos de rette personene, men jeg har litt vanskelig for å tro på at bullehundene skal være så mye bedre familiehunder enn mange andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skulle nok ha lagt inn et komma der, slik at det ikke står "mest velfungerende", evt rokket litt om på ordene. Hva med om jeg bytter om og skriver "det er ikke uten grunn at bullehundene er svært velfungerende som, og noen av de mest populære familiehundene på verdensbasis"? :whistle:

Nei, jeg prøver ikke å si at de er mer velfungerende eller bedre familiehunder enn andre raser, det har jeg ikke grunnlag for. Men de passer svært godt som familiehunder til et stort spekter av familier pga av sitt lynne og temperament.

Det ville overrasket meg om det finnes noen forskning på hvilke raser som fungerer best som familiehunder. Til det er for mye mangfold blant folk og altfor mange personlige preferanser.

Hehe, man må trå forsiktig når man formulerer seg skjønner jeg. Det er ikke like greit alltid når engasjementet banker i hjertet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skulle nok ha lagt inn et komma der, slik at det ikke står "mest velfungerende", evt rokket litt om på ordene. Hva med om jeg bytter om og skriver "det er ikke uten grunn at bullehundene er svært velfungerende som, og noen av de mest populære familiehundene på verdensbasis"? :whistle:

Nei, jeg prøver ikke å si at de er mer velfungerende eller bedre familiehunder enn andre raser, det har jeg ikke grunnlag for. Men de passer svært godt som familiehunder til et stort spekter av familier pga av sitt lynne og temperament.

Det ville overrasket meg om det finnes noen forskning på hvilke raser som fungerer best som familiehunder. Til det er for mye mangfold blant folk og altfor mange personlige preferanser.

Hehe, man må trå forsiktig når man formulerer seg skjønner jeg. Det er ikke like greit alltid når engasjementet banker i hjertet. :lol:

Ja, det forklarer saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...