Gå til innhold
Hundesonen.no

protein og kharbohydrater

amstaff84

Recommended Posts

Hehe, tror du må lese innlegget en gang til jeg og ser hva jeg har skrevet. Ordet BARE er en vesentlig del av en setning du bør lese en gang til.... :whistle:

Men for å gjøre det enkelt: I utgangspunktet er jeg for å fore hunder med råforing, jeg tror ikke bare tørrfôr er så veldig bra jeg. Både pga innhold, kvalitet på fôret etter behandling, tap av næringsstoffer etter tørke og lagring, samt form (joda, vet hvordan mage-tarmsystemet er) gjør at jeg mener hunder har bedre av høykvalitetproteiner og fett- ferskvare kvalitet-akkurat som folk:)

Men..., det er veldig lettvint med tørrfôr, særlig når tilgangen på bra råfor er noe begrenset. Og når det er en del tørrfôr på markedet som jeg selv har gjort analyser av (har et hovedfag i denne retningen) så har jeg kommet til at det går ann å bruke det som basis, også tilfører jeg det jeg mener er bra i tilegg.

Kråkeboller er sunt det :D

mvh Marita

Dette innlegget oppfatter jeg på en helt annen måte enn dine første innlegg; da kunne det virke som om tørrfôr var det eneste saliggjørende. Godt å se at du er av en annen oppfatning til tross for at du skriver hovedfag om tørrfôr. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget oppfatter jeg på en helt annen måte enn dine første innlegg; da kunne det virke som om tørrfôr var det eneste saliggjørende. Godt å se at du er av en annen oppfatning til tross for at du skriver hovedfag om tørrfôr. :lol:

Blander du HKaroline og Marita_H nå, eller er jeg bare veldig blÅnd? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mulig det er jeg som er blånd..! :lol::whistle:

hehe, begynte å lure på om jeg var skikkelig dårlig å formulere meg (noen jeg forøvrig ofte er sent på natten og jeg skriver innlegg i full fart).

Jeg tok et hovedfag innen marine næringsmidler og bioteknologi for 5 år siden. Da var jeg så heldig at jeg fikk undersøke ernæring og helse hos hund..etter flere år i dyrebutikk og som hundeeier trodde jeg at jeg visste noe om dette. Nå, flere år etter, mange, mange artikler senere og etter å ha jobben som dr.grad assistent innen ernæringfeltet og undesøkt/lest mye mer inne ernæring hos hund innser jeg hvor komplekst ernæring er og hvor lite man egentlig vet. Derfor er jeg litt sånn forsiktig med å være bastant ang foring av hund...selv om jeg heller mest over på at tørrfor neppe kan være så veldig bra...En foreleser jeg hadde en gang (en av veterinær med hund som spesialfelt) sa at han har i norge oppservert en mye bedre helse på hundene i dag i forhold til 70-80-tallet da endel hunder ble fort feil på middagsrester og tilfeldigheter. Så han mente mye var blitt bedre i forhold til hvordan en del hunder hadde det. Men om man forer "rett" med råforing, så er nok det bedre:)

En av mine kjepphester for øyeblikket er vel dette med at hunder burde ha mer taurin og omega-3 via kosten enn man tidligere har antatt, og at tørrfor og og dårlig proteinkvalitet hindrer hunden å ha nok opptak av bla taurin for optimal helse. Men det er ikke gjort nok forskning enda til at dette er opp og avgjort.

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine kjepphester for øyeblikket er vel dette med at hunder burde ha mer taurin og omega-3 via kosten enn man tidligere har antatt, og at tørrfor og og dårlig proteinkvalitet hindrer hunden å ha nok opptak av bla taurin for optimal helse. Men det er ikke gjort nok forskning enda til at dette er opp og avgjort.

mvh Marita

Mener du at hundefôr skal tilsettes taurin slik som kattefôr? Får hunden tilstrekkelig med aminosyrer gjennom kosten produseres vel de nødvendige mengdene i gallen? Er det noe grunn til å tilføre taurin utover det naturlige nivået? Har hunden for lavt nivå av taurin er vel det en indikasjon på at opptaket av aminosyrer er for lavt og da er taurinmangel bare en i rekka av negative effekter. Jeg vet at taurin tilsettes i energidrikker ol men det er vel ikke fordi det er sunt?

Dette må du fortelle mer om! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at hundefôr skal tilsettes taurin slik som kattefôr? Får hunden tilstrekkelig med aminosyrer gjennom kosten produseres vel de nødvendige mengdene i gallen? Er det noe grunn til å tilføre taurin utover det naturlige nivået? Har hunden for lavt nivå av taurin er vel det en indikasjon på at opptaket av aminosyrer er for lavt og da er taurinmangel bare en i rekka av negative effekter. Jeg vet at taurin tilsettes i energidrikker ol men det er vel ikke fordi det er sunt?

Dette må du fortelle mer om! :)

Tilsettes det virkelig taurin i kattefôr? Jøss... :banana: I mitt stille sinn trodde jeg at hvis fôret inneholdt nok kjøtt, ville dyret få i seg nok taurin jeg.. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsettes det virkelig taurin i kattefôr? Jøss... :banana: I mitt stille sinn trodde jeg at hvis fôret inneholdt nok kjøtt, ville dyret få i seg nok taurin jeg.. :innocent:

Ja, det forekommer vel noe kjøtt i katteforet også! :)

Det er en greie med at taurinet kun finnes i rått kjøtt, det forsvinner altså i produksjonen. Og katter kan ikke syntetisere taurin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke spørsmålet før nå...:banana:

Skal svare mer utfyllende en dag jeg får tid, nå er det kurs med Greg Derrett for alle penga :innocent:

Men sånn kort sagt så er det jo tidl antatt av hunder har evne til synt av taurin, mens katter ikke har det. Men en del trials av nyere dato har visst at dette nødvendigvis ikke er hele sanheten, og at det trengs mye mer forskning på området, særlig i helsesammenheng (bla hjertelidelser hos hunder er det sett på dette med taurin). Taurin er vannløselig og dermed vil den lett bli skylt ut ved mye behandling og tørking av fôr, noe som gjør at innholdet muliger for lavt for enklete indvider. Dette med syntetisering er ganske komplekst og hvordan man ser på aktivtet av slike enzymer mht hva høy vs lav aktivtet egentlig betyr, feks om man trenger mye eller lite av noe via kosten ...:)

Men du har rett i at lavt taurininnhold kan skyldes for lite svovelaminsosyrer i kostholdet feks, eller andre helseproblemer som gir ringvirk. Et problem som har vært undersøkt mht dårlig proteinkvalitet og taurin, er om slikt protein kan hindre opptak av feks taurin ved å danne bakterier i forb med ufordøyd protein , som igjen fører til mindre opptak av taurin.

litt dårlig innlegg dette, men skal se om jeg rekker å skrive mer en dag:)

På mennekser er det gjort en del nyere forskning på innhold av taurin i matvarer, bla min samboers har dr.grad innen dette, og det er ganske skremmende å se hvor lite som er igjen i behandlede produkter. Dermed kan man også tro at det er mindre igjen i hundefôr som er mye behandlet også.

mvh Marita

mvh marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg skal ikke blande meg i hoveddebatten, jeg har ikke nok kunnskap om emnet. Men jeg tenkte på noe da jeg leste om tennene. På mennesker er det sånn at mye lette karbohydrater i kosten (sukker, stivelse) er hovedårsak til karies og tannstein, dvs dårlig tannhygiene, og er altså hovedårsaken til at vi må pusse tenner. Du kan selv kjenne det om du en dag spiser mye godteri og en annen dag ikke spiser verken kornprodukter eller sukkerprodukter. Dagen du spiser godteri får du mye belegg på tennene, mens spiser du kun kjøtt/grønnsaker kommer ikke dette belegget. Spiser man lavkarbodiett (f.eks steinalderkost) har man mye bedre tannhelse enn ved vanlig vestlig kosthold.

Tørrfôr består av mye kornprodukter (ris og mais er også korn). Mens råfôring ikke gjør det. Kan hundenes tenner påvirkes på lik linje med våre tenner? At tørrfôr, tross at de gir litt tyggemotstand, gir mye mer belegg og karies enn råfôring pga karbohydratene?

Jeg råfôrer selv min hund, og er superfornøyd. Hun fungerer rett og slett ikke på tørrfôr, hun blir syk (fordøyelsestrøbbel og vekttap). Det er bevis nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Tørrfôr består av mye kornprodukter (ris og mais er også korn). Mens råfôring ikke gjør det. Kan hundenes tenner påvirkes på lik linje med våre tenner? At tørrfôr, tross at de gir litt tyggemotstand, gir mye mer belegg og karies enn råfôring pga karbohydratene?

Det der synes jeg hørtes ut som ett fornuftig resonnement :)

Jeg gleder meg til å vi flytter nærmere bedre muligheter for v&h fôring, han holder vekta fantastisk og den generelle helsen (pels osv) er god. Men savner v&h som lagde fastere avføring, bedre fôropptak generelt og ga god appetitt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...