Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det med hunden?


Blandingen

Recommended Posts

Vi har en liten blandingshund som snart blir ett år. Vi har hatt Schäfer og Sankt Bernhard før, så vi er ikke ukjente med hund. Har aldri lagt noe spesielt i hundeoppdragelsen før, og begge tidligere hunder har vært supre hunder. Hatt dem løse, ingen unødig bjeffing, ingen markering, ikke noe stresss, ikke hopping osv.. Men denne vi har kjøpt nå er helt annerledes! Det er akkurat som vi ikke når inn til den.

Jeg skriver litt hulter til bulter nå, slik som jeg kommer på. Han hopper opp på stuebordet, og vi har tatt den ned hver gang og sagt nei, men det er altså ikke innlært ennå etter flere måneder.. En annen ting er at han stresser så vanvittig! Etter drøft med veterinær endte dette opp med kastrering. Han var renslig, men begynte å markere inne i tillegg. Men det var altså stresset vi i hovedsak kastrerte for, og etter seks uker er stressnivået like høyt. Han stanser ALDRI opp og finner roen. Hvis ikke vi fysisk stopper ham, og legger ham i buret, kan han småtrave rundt i det uendelige. Jeg nekter å tro at alt dette har med oss som hundeeiere å gjøre da vi har hatt to velfungerende hunder tidligere som vi ærlig talt ikke har lagt så mye innsats i.

Hunden har også knyttet seg i overkant mye til mannen i huset. Når han går ut døra, går hunden helt bananas. Springer mellom hoveddøra og terrassedøra og klorer og bjeffer og bjeffer. Har begynt å følge ham ut nå, slik at han ser at mannen reiser og da går han helt av skaftet. Det hjelper forsåvidt ingenting, han oppfører seg stadig likt da vi kommer inn igjen.

Vi får ikke badet ham. Vi gjør det, men det er en kamp uten like. Vi får ikke klippe neglene hans. Får klippet en, men så begynner han å bite slik at det rett og slett ikke kan gjennomføres.

Vi har ett barn på 4 også, og han småbiter og glefser etter ham. Det gjør han med oss og, eller ikke meg, men mannen og barnet. Han kan regelrett bare kaste seg på å knurre og gnage, og det nytter ikke å få ham til å slutte. Da må vi enten sette ham ut, eller sette ham i buret for tilsnakk fungerer bare ikke. Jeg stoler ikke helt på ham i forhold til det med glefsing. Han kan sitte og titte for så å hoppe til å glefse i ansiktet.

Han må passes hele tida, han gnager på alt. Han har tilgang på "hundetyggeting" men gnager stadig i stykker sko, leker, møbler osv. Tennene kan vel ikke klø lenger nå?!

Kunne sikkert ha kommet med flere eksempler, men kommer ikke på mer i farta. Vet virkelig ikke om jeg orker ha 10 år med en slik hund. Andre som har erfaring med lignende hunder?

Til slutt må jeg bare nevne at jeg ikke oppfatter dette som valpete oppførsel. Han virker helt fjernstyrt, og ikke mulig å nå inn til. Han er heller ikke interessert i nærkontakt, og vil ikke kose f.eks..

Jaja, ble litt rotete, men spennende å høre om noen har vært borti lignende, og hva som ble løsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive hvordan hundens dag gjennomsnittlig er? Stress, rastløshet, destruktiv atferd og kreative initiativ kan være et resultat av at han har overskuddsenergi og trenger mer/annen aktivitet enn det han får av dere i dag.

Hvis det stemmer at han er understimulert, og han får en hverdag tilpasset sin alder og energi, vil jeg tro at mange av problemene deres dempes og blir mer overkommelige.

Det er mange tips til de ulike utfordringene du nevner (kloklipp, bad, kos, tassing på gulvene, osv) - men jeg vil vite mer om hunden helhetlig, før en ser på det som kanskje bare er symptom på et større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blandinger kan slå uhelig ut, ved at det "verste" i begge raser slår ut sterkt.

Hva er blandingsforholdet på denne?

Hvilke treningsmetoder har dere prøvd?

Siden dere har hatt hund tidligere, så vil jeg jo ikke betegne dere som nybegynnere, men kan jo være at denne hunden er hard, mens de andre to dere har hatt, vare myke og lydhøre for signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn of the top of my head tør jeg gjette på en blanding med Border Collie involvert... :rolleyes2:

Ett tips jeg har er å sette bikkja i "timeout" når den får "klikk-anfall" og blokker ut alt. Ha et 1,5 meters tau (+/-) festet i huset, ta tak i hunden og fest den der når den forsvinner ut i ekkel-hund-sfæren. La hunden sitte der til den roer seg og legger seg ned. Gjenta etter behov, og ha tålmodighet.

Men som andre har sagt; her må man vite mer. Raser, hverdag, type hund i samarbeid med type trening, individstype.... Vanskelig å si noe uten videre informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, først; det er en blanding mellom Bichon Frisé og Cairn Terrier.

Hunden er sjelden alene hjemme, da den ene jobber turnus og den andre ikke jobber fullt. Hunden våkner som regel i åtte - halv-ni -tida. Blir tatt ut fra buret med en gang, og ut på do. Bare en kort tur dette, ca 10 minutter. Deretter går dagen sin gang, holdt jeg på å si. Ofte blir den en langsom tur på sykkel utpå dagen på om lag 3 km. Har ikke turt å gi han for mye fysisk trening, i og med at han er en valp ennå. Har jo også hørt at valper skal sove en hel del, men det er jo ikke tilfelle med denne traveren her da. Derfor blir han lagt i buret etter sykkelturen, og da legger han seg til å sove med en gang, så det er tydelig at han syns det er greit å sove litt. Men hvorfor kan han ikke bare gjøre det på egen hånd...? Når han våkner etter et par timer (varierer litt) er det do-tur igjen. Resten av dagen blir det en to -tre slike småturer som morgenturen. Spesielt på kvelden får han ett gnage-raptus. Klorer, drar i klærne på mannen og småbiter og glefser.

Han har gode sider og da. Prøver å gå igjennom alle triksene han kan hver dag (sitt, ligg, rulle, danse, kose, sole seg, peke på pekefingern, gi labb). Han lærer nye triks forholdsvis kjapt, så det er mulig det er mental trening han trenger mer av. Når det er sagt, så er han svært lettdistrahert, og holder ikke særlig lenge på konsentrasjonen. Når det kommer til det så har jeg gått tomt for triks å lære bort, og da har det stoppet litt opp. Men kan selvfølgelig sikkert finne tusen ideer på nettet. Mannen og jeg er litt uenige. Jeg har ymtet innpå mental trening, mens han mener at fysisk trening i større grad er det riktige. Slik jeg har forstått det har verken BF eller CT noe spesielt mosjonsbehov...

Det skal ingenting til for å gire ham opp, så å henge og bite i barnet er også en ting som går igjen gjennom dagen. Her han jo selvfølgelig fått nei hundrevis av ganger, men det hjelper ikke. Når det gjelder mannen, så biter han seg fast i beinet på ham så fort han reiser seg fra sofaen. Slipper ikke taket. Har forsøkt å stoppe opp til han slipper, for så å gå igjen, men det er like gjevt hver gang.

Vet ikke om dette hjalp så mye, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett noen hundevisker-episoder? Kanskje du finner noen svar der? Høres ut som flere av småhundene som har tatt over huset til eierne, som Millan hjelper i episodene sine.

Når det kommer til time-out så er jeg usikker på om hunder forstår konseptet. De lever i øyeblikket, og "en tur på rommet" resulterer ikke i at de blir sittende å tenke over hva de evt. gjorde galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du huske på at hunden deres fortsatt er valp, og noen valper er mer krevende enn andre. Ikke ta han hardt på noen måte og smør dere med tålmodighet. Time-out er en fin ting, ikke for at han skal tenke over hva han har gjort, men så han blir tvunget til å roe seg og skjønner at ting blir kjedelig hvis han oppfører seg sånn. Dere må akseptere at han krever mer enn de andre hundene dere har hatt, og dere må også akseptere at dere ikke kommer til å se super forandringer over natta. Dere burde også melde dere på et unghundkurs, der vil dere få hjelp til de daglige tingene av kyndige instruktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes bare ut som en vilter valp som er i litt pubertet. Små hunder har en liten raptus periode like før året. Hadde det med Tinka'en min også, begynte bl.a. å tisse inne igjen.

Jeg syntes dere bare skal fortsettel. Og mental trening kan den ikke få for mye av, prøv å trene på dekk og bli. Og at han skal øke tiden han ligger stille eller sitter stille. Dette er også lydighetsøvelser hvis dere ønsker å begynne med det.

Når dere er på tur kan du øve på at han skal gå pent ved siden av dere.

Det er ufattelig mange småting som kan ta ut litt mental energi om man bare tenker litt over hva man gjør hver dag.

Ang. fysisk aktivitet så er det ingen grunn til å begrense ham om han orker mer. Min gikk Besseggen allerede 10mnd gammel. Men siden han fremdeles er ung så er det ikke vits å tvinge ham, da er det bedre å ha ham løs, evt. langline (nå som det er båndtvang).

Og for all del, lek med ham ute. Hive ball osv., men også huske å øve på rolige øvelser. Det sistnevnte er vel trikset når det gjelder mentaltrening, finn på flere rolig øvelser som ikke hisser ham opp :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han kanskje trenger litt lydighetstrening og mental stimuli? Det er ikke alle hunder som blir lydige og fornøyde hunder om de ikke får brukt seg noe særlig. Det er en ting at de to andre hundene dere har hatt var slik, men denne kan det virke som krever litt mer. Den er i sin hormonelle alder og, så det er en litt slitsom periode i livet hans. Ikke vær hard eller kjeft på han, men vær tålmodig, bruk belønning og tren. Bruk heller tiden du bruker på å sykle 3km på å trene litt hjernetrim to tre dager i uken. Kanskje han blir enklere å håndtere hvis han lærer seg enkel hverdagslydighet samtidig som han får brukt hodet litt. I tillegg kan dere starte på kurs, og få hjelp og tips til det dere sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg ikke igjennom alle innleggene men. Fysisk trening er viktig, og du har helt rett i at de ikke bør belastes så mye i ung alder. Mental stimuli er kjeeempe viktig, mange som ikke tror det. og det finnes mange som har hunder som funker fint uten også. Jeg merker at når jeg har hatt en trening økt med hunden så er hun mye mer sliten enn etter en tur. Jeg teker at du må starte med rolig trening, dette er suuper viktig for de som har en stresset hund. Google det, det kommer nok opp masse forslag. Når det gjelder biting så kan du jo prøve Get off? Høres ut som om hunden din er i puperteten:P det kan være vannskelig. Har du gått på kurs? Vil ivertfall anbefale det på det varmeste, pass på at du går på et kurs der de bruker positivet metoder. Synes kanskje klikkertrening kan virke som en god ideé for deg, les deg litt opp på shaping kanskje? Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også på å muligens øke den mentale stimulien og masse ro trening. Om hunden får lov til å stresse så vil den ikke bli bedre av seg selv. Ta rolig tak i hunden og plasser den i sitt mellom bena din (plasser den i sitt, ikke mas med kommandoen), mens du sitter på huk (hundens rygg mot din mage), stryk hunden på brystet og "tving" han til å være rolig. Du må være rolig selv og hvis han prøver å vri seg ut av stillingen tar du han bare rolig tilbake og stryker han på brystet. Roooo... Du burde kunne merke etterhvert at skuldrene hans på en måte senkes og han aksepterer at han skal slappe av. Ikke la han stresse av gårde etter at dere er ferdige. Da skal han holde seg avslappet, men ikke kjeft noe på han mens dere trener ro. Han må bare lære seg å slappe av!

Litt klønete forklart, men håper det var forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett noen hundevisker-episoder? Kanskje du finner noen svar der? Høres ut som flere av småhundene som har tatt over huset til eierne, som Millan hjelper i episodene sine.

Når det kommer til time-out så er jeg usikker på om hunder forstår konseptet. De lever i øyeblikket, og "en tur på rommet" resulterer ikke i at de blir sittende å tenke over hva de evt. gjorde galt.

Nå advares det mot at man ikke skal prøve de metodene selv, så det ville jeg vært særdeles forsiktig med.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...