Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden stresser i bil


julnil

Recommended Posts

Hunden min stresser i bilen, under kjøring. Med stressing så mener jeg at han peser, samt er litt urolig. Sikler ikke.

Men alt tyder på at han elsker å være med, for han nøler ikke et sekund med å hoppi inn i bilen når vi skal noen plass.

Gjorde en test under en lengre tur: Han pleier normalt å være i bagasjerommet, som er delt av med en skillevegg. Der peser han og er urolig.

På en lengre kjøretur lot jeg han være i baksetet sammen med meg, da var han langt roligere, og sovnet faktisk til slutt. HELT avslappet var han ikke før etter et par timer (var etter det han sovnet).

Det skjærer meg i hjertet å se han stresse slik, og ikke kan han være i baksetet heller, da barna sitter der.

Hva gjør jeg, hvordan går jeg frem?

Er det vanskelig å trene dette bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert mange bedre svar etter at jeg har sagt mitt, men for min lille pode var det en åpenbaring da han fikk være i et bur i bilen som han ellers har innomhus, og som han allerede trives i. Da roa han seg overraskende fort, og sov godt og lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I førsten når hunden vår var mindre hadde vi han i et kattebur i bilen, og han kunne ake hvor langt som helst uten problem. Nå får han jo ikke plass der lenger, så vi har tatt med inneburet ut i bilen. Det var heller ingen suksess. Han piper, sikler og innimellom kaster opp. Da kjøpte vi sele som vi fester i bilselen, han er vel litt roligere da, men liker fortsatt ikke å ake bil. Vi har tenkt å kjøpe ett større kattebur, som vel også kan kalles transportbur... Tror det blir for slengete for ham ellers.. Trøblete når en ikke kan ha med hund i bil. Vår har jo gått fra å like det, til å ikke like det, så det er jo litt nedtur da. Håper på bedre tider med bedre bur :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kan jo også være at hunden forbinder bilkjøringen med noe spennende og stresser seg opp av den grunnen. Altså du kan få en bedring med å ta hunden i bilen kjøre til butikken og vente der til du har handlet og kjøre hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vår hund kaster også opp innimellom.

Nei, dette er ikke "gledes-stress", han er stresset pga ubehag. Jeg har kommet frem til at han føler seg utstø i bilen siden den beveger seg, samt at han synes lyder som kommer fra bilen/hjulene er skumle.

Men han er like glad og lykkelig når turen er over, og klar for neste tur straks vi skal noe,

Skal jeg bare overse dette, og ha han med ofte, og så kan det hende det går over av seg selv?

Vi er begynt å ha han med når vi kjører for å handle, slik at han får flere korte bilturer.

Han er tre år, men vi kjøpte han for noen mnd siden, så han er ikke en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min stresser ikke så mye når hun er i bur i bilen, peser litt men har det ellers bra. Jeg har derimot ikke bil hvor jeg kan ha bur, så dette er bare i andre sine biler. Jeg hadde allikevel problemer med at min hund stresset i bilen da jeg hadde henne i baksetet med meg. Hun peste og ville ikke ligge i ro. Spesielt hvis bilen svingte mye eller bråstoppet. Dette løste jeg ved å ta henne med på få og korte turer hvor det ikke skjedde noe. Etter det ble det så vanlig å kjøre bil at hun ikke brydde seg så mye om å kjøre. Hvis du har en hund som synes det er ubehagelig å kjøre bil bør man kanskje starte i det små. Det var ikke før jeg tok minmed på mindre turer at hun ble mer rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...